HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dac 3 problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/11 :  17:36:28  Show Profile Send High a Private Message
Hej
Har köpt en beg Cambridge DAC 3. Den har ju balanserade utgångar så jag lödde ihop en kabel med XLR i ena änden och RCA i andra. Det blev nog inte så lyckat för det lät väldigt kostigt o DAC 3:an har slutat fungera på CD-läget. Fungerar dock normalt på dat och optiska läget. Vad kan det vara för fel? Är det någon som vet var säkringarna sitter? Har öppnat o kollat men ser inga. HJÄLP!!

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/11 :  17:40:38  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Det er en helt normal fejl på DAC 3. Jeg har set/prövat flere och det er inngangsskifteren som går sönder. Der er inte rigtig nogat at göra. Anvend CD på DAT inngange, och håpa på at den inte ochså går sönder!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/12 :  01:56:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Varför använde du inte rca-utgångarna?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/12 :  09:36:23  Show Profile Send High a Private Message
Ja - det undrar jag oxså. Allmän klåfingrighet och någon slags tro att det skulle bli bättre ljud om jag använde de balanserade utgångarna är väl den förklaring jag kan ge. Nu kör vi så det ryker har fått en ny innebörd - men jag antar att det finns fler som råkat ut för liknande saker. Jag kommer säkert att glömma och göra om det. Finns det någon som har erfarenhet av optimal användning av DAC 3??
Go to Top of Page

High
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/01/12 :  09:39:27  Show Profile Send High a Private Message
Tack Jan för din förklaring. Det är alltid skönt att veta vad det är även om jag helst skulle vilja åtgärda felet. Då blir det lättare att glömma, förlåta och gå vidare... Går det verkligen inte att laga eller är det för dyrt??
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:33:32  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message
Hej!
Utgångarna på dac3;an verkar vara av lite klen kvalite. Jag har fått byta mina rcautgångar eftersom de gamla glappade.Kontakten mot kretskortet hade gett sig.
Modifierat min genom att flytta ut nätdelarna till en separat låda vilket var mkt hörbart på ljudet!
Mvh

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/13 :  11:59:53  Show Profile Send MAGR a Private Message
Intressant med att utflyttningen av nätdelen, någon som har erfarenhet av LC Audio's OP-amps byte och/eller deras klocka? http://www.lcaudio.dk/ad825.htm http://www.lcaudio.dk/dacdrev.htm
Jag kör själv deras tillhörande Diskmagic 1, och till den konstelationen har de ju en specifik lösning.

Magnus Granberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000