HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stridbeck Hifi stängt för gott...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/22 :  08:55:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Åkte förbi där igår. Skylten nertagen, inredningen riven.

Trist, en klassiker i graven. J-H Stridbbeck har kört butiken på
övertid långt efter pension men nu är det tydligen slut ändå.

Vem tar över stafettpinnen som seriös butik för vanliga
musikintresserade människor med begränsad budget? Akkelis?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/10/22 08:56:29

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/10/22 :  09:27:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Känns lite vemodigt när en butik som "alltid funnits" slår igen.
J-H är ju förstås värd att få njuta av att vara pensionär.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/22 :  09:28:23  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Sorgligt! Först Radiolagret och nu detta!!! Akkelis är en favorit i Götet, helt klart. Och Ågrens HIFI.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/10/22 :  09:51:48  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag köpte min första musikanläggning av J-H på pingstafton 1967. Det var Dynaco-byggsats så hela pingsthelgen satt jag och lödde ihop en PAS-3 och en Stereo-35. Högtalarna var Stridbecks egna med Peerless-element och skivspelaren en Lenco L70. Sedermera köpte jag Stridbecks gigantiska TL-6:or i byggsats, Revox-bandare mm av J-H.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/10/22 :  10:25:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vem tar över stafettpinnen som seriös butik för vanliga
musikintresserade människor med begränsad budget? Akkelis?

Utifrån bilderna ifrån flytten så verkar det knappast bli Akkelis audio som tar över den stafettpinnen, då det snarare verkar gå åt andra hållet där. För vanliga musikintresserade människor med begränsad budget så är det nästan bara beg marknaden som gäller om man vill ha bra ljud utan att det ska kosta massor som jag ser det. Och allmänt så verkar det gå en trend i att Hifi ska vara dyrt numera.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/22 :  10:55:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Trenden går väl från mid-end till både hi-end och lo-end tycker jag. Det har ju kommit en hel del nya och billiga 2-kanalsprodukter den senaste tiden.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2009/10/22 :  13:57:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag håller med Audiovector. Vill tom gå längre än så: Det har aldrig varit billigare att köpa riktigt bra hifi som det är nu.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/10/23 :  00:35:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
1974, alltså 35 år sedan köpte jag mina första Stridbeckshögtalare - TL6 i byggsats. Priset var 2400 kr och det tog ett par veckor att bygga högtalarna. Hur mycket det är i dagens penningvärde vet jag inte, men året efter köpte jag en Honda Goldwing som då kostade 15900 ny. Den kostar en hel del mer nu.
Det blev ett antal fler köp i hans butik genom åren och jag har tillbringat många timmar och snackat hifi, filosofi och allt mellan himmel och jord med Jan. Himla trivsamt ställe hans butik och han själv också förstås. Det är ett antal år sedan man var där senast då det var längesedan som han hade öppet annat än om man ringde och bokade tid.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:08:02  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Priset var 2400 kr och det tog ett par veckor att bygga högtalarna. Hur mycket det är i dagens penningvärde vet jag inte,

I 2007 års penningvärde motsvarar det ~12.600 SEK.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:44:14  Show Profile Send Levator a Private Message
TL-6orna är klassiker, har själv byggt ett par.
Inhandlat skivspelare förstärkare pickuper mm från Jan Håkan
Har faktiskt kvar ett par högtalare från Jan, tvåvägare med 8tummare, spelade på dom så sent som i går, härligt mellanregister kan lyssna hur länge som helst på dessa utan att bli lyssningstrött.

Gillade när han stoppade öronen fulla med bomull innan han spelade högt
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/10/23 :  10:01:58  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag håller med dig FBK. Allt är idag mycket dyrt. Och dyrt har blivit lika med bra....

För mig som har jobbat med design en gång i tiden, blir man inte så där jätte impad av dyra prylar. Om man använder det bästa av allt och slänger ihop det i en högtalarlåda så kommer det att fungera. Hur kan man misslyckas? Men prislappen blir därefter. Design, för mig, är att göra ett likartad ljud för en bråkdel av pengarna. Säg max tio till kund och du får börja tänka inte montera. Jag är inte så säker på att dyra prylar alltid har så mycket design....

Tyvärr var jag aldrig i Stridbecks butik. Men, jag har inte varit så ofta i Göteborg.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2009/10/23 :  10:14:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Priset var 2400 kr och det tog ett par veckor att bygga högtalarna. Hur mycket det är i dagens penningvärde vet jag inte,
--------------------------------------------------------------------------------


I 2007 års penningvärde motsvarar det ~12.600 SEK.


Då skulle du kunna köpa en ny Honda Goldwing för 83475 SEK idag?
Eller en integrerad Accuphase i E-serien som då kostade ca. 3000 SEK för 15750 SEK?

Eller bensin som då kostade ca. 1 kr/liter för 5.25 idag?
Bensin har ju skatten höjts sedan dess så det är kanske inte jämförbart.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/23 :  11:08:18  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Priset var 2400 kr och det tog ett par veckor att bygga högtalarna. Hur mycket det är i dagens penningvärde vet jag inte,
--------------------------------------------------------------------------------


I 2007 års penningvärde motsvarar det ~12.600 SEK.
--------------------------------------------------------------------------------



Då skulle du kunna köpa en ny Honda Goldwing för 83475 SEK idag?
Eller en integrerad Accuphase i E-serien som då kostade ca. 3000 SEK för 15750 SEK?

Eller bensin som då kostade ca. 1 kr/liter för 5.25 idag?
Bensin har ju skatten höjts sedan dess så det är kanske inte jämförbart.



"Don't blaim the messenger."
Beräkningarna är gjorda på http://www.myntkabinettet.se/räknare.html

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2009/10/23 11:09:01
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/25 :  00:48:31  Show Profile Send esl a Private Message
Det var några år sedan... Satt i butiken och pratade musik med Stridbäck. En grabb gick runt i butiken och efter en stund så reste sig Stridbäck för att fråga vad han ville. -Jo... jag skulle vilja ha en komplett anläggning: dubbelkasset, equalizer, mm han hade kanske 15 000:- som han sparat ihop och nu skulle investera i en grym stereo.
Jan han tittade på honom och sade lungt:
-Duu.... ehh jag sysslar inte med sådant! Jag sysslar med Hi-Fi! Och så gestikulerade han med hela handen ut mot skyltfönstret och fortsatte: -MEN DET LIGGER EN ICA AFFÄR längre ned åt gatan kolla med dom!

Killen pös ut lika tyst som han smet in och jag kan tänka mig att han aldrig kom tillbaka...
Vissa dagar orkar man kanske inte förklara för en kund oavsett hur många tusenlappar dom viftar med vad HiFi är...
Man kan i alla fall säga att han inte prackade på folk saker!
Det lät väldigt bra det han byggde och sålde, men om man inte gillade ljudet av någon anledning så var man som sagt välkommen till ICA buticen istället :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/10/25 :  09:16:46  Show Profile Send Levator a Private Message
Var och besökte Mattias Stridbeck igår.
Visar sig att gamle Stridbeck inte dragit sig tillbaka helt, och dom nya högtalarna var riktigt bra,(och Mattias nya slutsteg också).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/10/25 :  09:26:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Så, Stridbeck den yngre tar upp den kastade handsken. Det var skoj att höra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:20:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Esl, det är en typisk Stribdbeck-histoia! J-H har ju en helt egen stil och var väl inte alltid så snäll mot kunderna.

På 70-talet gick jag på Aschebergsgymnasiet strax intill. Det hände nästan dagligen att vi slank in till Stridbecken på vägen hem, jag bodde på Volrat Tham då och kompisen på Rotary. Men vi slapp elakartat bemötande, kanske för att vi föredrog stora klassiska verk på hans TL6. Han tyckte kanske inte vi var de vanliga ohängda tonåringarna. TL6 var en drömhögtalare för oss.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/10/25 10:21:57
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:28:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har förresten ett nummer av Stridbecks tidning "Öronfägnad" där en kund skrivit ett kåseri
om "Den elakartade mannen". Ska se om jag hittar den, så kanske man kan posta en kopia här.
Den är ganska rolig, särskilt om man känner till butiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/10/25 :  11:04:08  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Själv känner jag inte Stridbeck personligen men jag har hört mycket roliga historier om honom. Vad vore HiFi värden utan personligheter som han? Här i Stockholm hade vi Curt Kaminsky, om honom har jag mycket roligt att berätta men der passar nog inte in i den här tråden.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/10/25 :  18:40:12  Show Profile Send Batman a Private Message
Jag köpte min första högtalarbyggsats av Jan 1966. Den kallades fågelholken och hade peerless-element, en liten bas och en diskant! Sen dess ha jag haft flera av hans högtalare; TL6, 66or och 55or! Det var ett stort nöja att besöka Jan och vi har haft många sköna diskussioner. Jag har köpt Dynaco förstärkarbyggsats, Thorens-skivspelare, Maranz CD-spelare, moddat Quad 405-2, Rotel CD mm och jag var alltid nöjd med det han rekommenderade.

Jag föreslår en HiFiutmärkelse till Jan för hans eminenta insats för god musikupplevelse! Varför inte vid nästa Arkenmässa!

Å Bernt, jag har också några "Öronfägnad". Ska se om jag hittar artikeln du nämnde!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2009/10/25 18:41:03
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/10/25 :  18:51:36  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Själv känner jag inte Stridbeck personligen men jag har hört mycket roliga historier om honom. Vad vore HiFi värden utan personligheter som han? Här i Stockholm hade vi Curt Kaminsky, om honom har jag mycket roligt att berätta men der passar nog inte in i den här tråden.

Samma här


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/10/26 :  08:08:59  Show Profile Send Levator a Private Message
En Hifiutmärkelse till gubben är inte fel.'
Han såg till att man inte köpte alla idiotgrejor som fanns på marknaden, man fick tänka och lyssna själv.

Och som sagt så är han inte helt borta ur bilden, så jag tror att det skulle uppskattas.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/26 :  08:36:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja han är ju klar kandidat för en utmärkelse.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/10/26 :  16:36:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag föreslår en HiFiutmärkelse till Jan för hans eminenta insats för god musikupplevelse! Varför inte vid nästa Arkenmässa!


Vi har ju våra "smultronställen". Skall vi inte ge honom ett "smultronställe"-diplom.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/10/27 :  18:09:02  Show Profile Send Batman a Private Message
Jo, det är en god start. Problemet är bara att smultronstället har stängt. Kommer det inte ett nytt tillfälle på Arken nästa gång? Är det HiFiConsult som utser eventuella pristagare?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/10/29 :  20:10:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej, smultronställena är våra. Det är vi som bestämmer över dem.

Vi kan väl ge honom ett smultronställe för "väl förättat värv" eller något annat klatchigt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000