HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarstativ är felkonstruerade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:23:06  Show Profile Send Njord a Private Message
Stativen borde så klart vara höj och sänkbara.

När man betänker vilken skillnad det blir då man flyttar högtalarna några centimeter framåt/bakåt eller åt sidan så måste väl samma gälla även i höjdled.

Visst kan man palla upp med plattor och liknande men man vill ju kunna testa små förändringar.

Varför är det på detta viset?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:51:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Antagligen för att det är svårt att göra det stabilt eller så ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/21 :  21:02:08  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
I värsta fall får en pröva sig fram till rätt höjd med diverse hjälpmedel och sedan beställa stativ därefter. Knepigt. Förstår din poäng.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2009/10/21 :  21:11:00  Show Profile Send ekman a Private Message
Det finns modeller som går att justera höjden på, hificonsult gjorde ju till och med en motoriserad variant som du kunde höja och sänka från lyssningsposition med en fjärrkontroll, blev nog lite dyr för produktion dock.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/21 :  21:13:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Sonus Faber har haft höj/sänkbara stativ, Stand Iron & Stand Wood
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/10/21 :  21:38:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Elmotor på kuggstång inuti en ihålig kromad axel för höjdjusteringen.
Lagrade topplattor med centrumdrev och spegelvända motorer för toe-funktion, allt fjärrstyrt.

Säljs under namnet "Latmasken"?


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:07:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bygg egna stativ! Det gjorde jag för att få rätt höjd osv. Det är knepigt med stativ om man är noggrann och vill ha ut det mesta av högtalarna. Jag har funderat på att starta tillverkning med måttbeställning, kanske finns större intresse för detta?
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:15:48  Show Profile Send Njord a Private Message
Men hur ska man veta vad som är rätt höjd?!

Jag har flyttat mina högtalare framåt, bakåt, in och ut hundratals gånger. Jag vill kunna prova olika höjer också. Samt tiltningar. Rätt höjd kan inte bara vara öronhöjd. Det måste väl också anpassas till rummet och högtalarkonstruktionen.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:19:42  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Snutten, har du någre fler bilder på dina Diy Stativ? Var i Sverige tillverkas dem om man får fråga?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:39:36  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Goldfinger - jag gillar din lösning!

Ska vi cadda upp den och tjäna pengar?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:39:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det finns bilder under "medlemmarnas system" sida 9. Dessa har jag själv tillverkat, de är mina prototyper sas. Fyllda med sand och plattor i MDF. Jag har dock flyttat sen det begav sig och har annan cd-spelare idag (Naim).

Edited by - Snutten on 2009/10/21 22:47:12
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:48:57  Show Profile Send Njord a Private Message
Titta här på Bo Bengtssons sida. Långt ned på sidan finns det ett par stativ. Jag tror inte att just dessa är höj och sänkbara, men man ser potentialen.

http://www.transmissionaudio.com/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:50:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Goldfinger - jag gillar din lösning!

Ska vi cadda upp den och tjäna pengar?


Vore kul med en prototyp för utvärdering iaf.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/22 :  07:03:30  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Reference 3A har ett höj- och sänkbart stativ.
De kostar runt 6500:-.

Jag har ett sådant till mina MM Decapo -i. Jag har laborerat lite med olika höjder. Det gör stor skillnad.
Tycker de är stabila och snygga.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/22 :  07:51:21  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Skulle också säga Reference 3A's stativ!
Dom är riktigt trevliga, stadiga och tunga!

http://www.reference3a.com/stands.htm



Funderar på att bygga en egen version av samma konstruktion eventuellt.

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/10/22 :  10:53:54  Show Profile Send Njord a Private Message
Reference-stativet ser bra ut. Men varför ska det behöva kosta lika mycket som en skaplig högtalare?


Jag har några fler frågor:

Hur kommer det sig att Atacama har en sådan dominans på marknaden?


Vad gör Hifi-butikerna? Gör de sitt allra yttersta för att hitta det bästa för oss konsumenter?


UFFE T skriver att han hör stor skillnad med olika höjder. Ja, vad gör egentligen höjden?


Har varje högtalare sin idealhöjd? Jag vet att Ingvar Öhman rekommenderar en specifik höjd för sina högtalare.


Snutten, Goldfinger och andra kloka människor får starta tillverkning av några riktigt bra och genomtänkta stativ till en rimlig kostnad. Ni kommer att bli stormrika!
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/22 :  11:25:50  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Generellt vet jag inte, men när det gäller reference 3A stativen så är de tillverkade i ett speciellt träslag med enormt hög densitet. Dom väger MASSOR trots att det "bara" är trä. Troligen just det som drar upp priset på dem...

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/22 :  14:45:59  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag håller med pwrdesign. Stativen är tillverkade i ett material med hög densitet. Sedan är själva höj/sänk konstruktionen gjort med väldigt hög precision.

Jag hade stativen sänkta till lägsta nivån först. Efter lite läsande i högtalarmanualen så stod det att högtalarna ska sitta på 70 cm höjd. Höjde då till denna höjd. Och vips ett mycket mer kontrollerat ljud.
Det jag kan tänka mig är att de tidiga reflexerna flyttas bortåt. (Ska säga att jag inte kan något om detta, men en kan ju tro). Det blev i vilket fall stor skillnad.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/22 :  17:39:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att samma sak händer med ljudet när högtalaren flyttas närmare golvet som när den flyttas närmare väggen. Basen förstärks enligt samma principer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/23 :  07:16:34  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
OT: Det måste låta grymt hos dig UFFE! Reference 3A MM Decapo är mina drömhögtalare alla gånger!

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:26:55  Show Profile Send UFFE T a Private Message
OT: Jodå, det mycketlåter bra, med ordinära inspelningar. När man sedan lägger på en väldigt bra inspelning så blir det himmelskt. En mycket bra vinyl! ska bara inte tala om.Högtalarna slutar aldrig förvåna. De klarar allt.
Det ska sägas att jag inte har optimal placering av dem.



Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/23 :  08:34:26  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
OT: Ja, maken till snabbare och mer dynamiska högtalare får man leta efter, med en bra platta på Artisten så fattar jag att du är i himlen ;)

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/23 :  09:35:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har seriösa funderingar på att göra ett stativ i massivträ där jag ska kunna tilta och justera överdelen något.
Jag ser inga som helst svårigheter att få ihop ett stabilt stativ som dessutom går att justera. Däremot krävs det en hel del funderande för att dels få det hela snyggt och dels få saker och ting att fungera mekaniskt; det ska inte behövas till rörtång och motorsåg för att justera stativet.
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/23 :  11:15:42  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
kanske inte så snyggt... men ett stativhuvud för filmkamera? :)

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2009/10/25 :  20:57:59  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Har skissat upp Ref3A stativet lite snabbt, sitter och klurar på anpassningar för att förbättra det ännu mera.

Kommer bli för dyrt att bygga det i uber-tunga träslaget som det är byggt i från början...

Funderar på om man kan fräsa ur bottenplattan underifrån för att fälla in stålplattor. Samt borra ur benen med 10mm diam längsgående hål, 2-3 st och slå i stål-stänger (10mm diameter) för att addera lite extra vikt.

Detta är höj och sänkbart från: 46-62 cm

Finns det några mer funktioner man kan addera till ett stativ?

Lite dumt att mina Amphion kräver en så pass smal bottenplatta.
Troligen kan man få lite olika bredder tillverkade så att stativet kan användas även till andra stativare :)

Offertförfrågan skickad till ett antal snickerier, både från Norrland och i Stockholm, ska bli intressant att se vad man landar på...
Troligen blir det rätt dyrt och därför ett hemmabygge istället, det är ju i sig ingen jättesvår konstruktion att bygga.



Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik

Edited by - pwrdesign on 2009/10/25 21:00:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/01 :  10:38:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag skulle nog göra de där stativen solida nertill och ha en funktion för att tilta överdelen också.
Om det ska vara tungt, gör dem i ek eller ask.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000