HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga egna hyllor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/19 :  23:56:41  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Jo det är så att jag har rensat lite på tomten och har i och med detta fått Ek Syrén och En att teta med, vad tror ni om att bygga egna hyllor i dessa meterial?

Tanken var att bygga upp dem som skärbrädor, med stavar helt enkelt.

Satavarna har jag tänkt skall vara i storleksordningen 20X20X50.
Hyllplanen skall vara i dim 450X400X50, kommer väga lite men det är ett timmrat hus så det håller ;)

//Hannes

If it's to loud,
You're to old.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/20 :  18:11:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det beror på vad du är ute efter för egenskaper i hyllplanet...men högt affektionsvärde och snyggt blir det säkerligen
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/20 :  20:21:57  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Tanken var att bygga för att ha till anlägningen bl.a det är ju stumma material vet inte hur de skulle på verka.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/10/20 :  21:02:56  Show Profile Send classe a Private Message
hur har du tänkt torka dom?

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/20 :  21:26:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är en bra fråga classe om torkningen.

Mitt tips om du inte har möjlighet att få det torkat i en torkutrustning är att få virket sågat i plank i 25mm tjocklek. Det finns två sätt att luft torka virke på, ett sätt är att lägga dem horisontellt med ströläkt i mellan eller luta dem mot en vägg så att luften får cirkulera. Det tar lite längre tid att få virket torrt men måste göras annars kommer du att få mängder med sprickor i dina snygga skivor som ser förfärliga ut när det torkar inomhus. Det tar tid att få virket torrt så här men kan du få tillgång till en virkestork går det mycket fortare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/20 :  22:36:05  Show Profile Send Phoenix a Private Message
ok! jo det skall väll vara ca 20% fukt i virke innan man använder detta.

Tanken var att lägga det i garaget på tork(kall garage men fina springor mellan bräderna. ;) ), sedan om detta tar tre månader eller tre år spelar ingen jätte roll för mig.

Det största problemet är att det inte är specielt grovt utan långt, det är i snitt kanske 50-60mm i diameter.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/10/20 :  23:18:49  Show Profile Send classe a Private Message
brädgårds virket är det 13-14% fuktighet
möbel tort 6-8%
vi har lagt virke o luft torkat ute på jobbet
det är ca 13% efter 1 år
lycka till hoppas dom inte vrider till sig när dom torkar

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/21 :  00:45:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja det tar tid innan det är nere i rätt fuktighet räkna med minst par års väntan innan du kan göra något det tar längre tid att få ner fuktigheten efter första året men det går. Du måste såga upp virket torkar du det utan att göra något med det så får du spräckt virke.

Det finns ett litet knep att tillgå som man kan använda, du helt enkelt penslar på vitlim i varje ända av stammen efter att varje lager är torrt lägg på ett nytt lager se också till att limmet går runt "kanten" 5-6 lager räcker. Det hela går ut på att förhindra att fukten att försvinner genom ändträet då torkar virket långsammare och i en jämnt tempo du får vänta ett tag men bra blir det. Jag brukar göra så här om jag hittar något kul virke som jag vill använda men har ingen möjlighet att såga upp just då.

Ditt kallgarage blir nog bra.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/21 :  01:35:50  Show Profile Send Phoenix a Private Message
Tänkte lite på vad PetterPerson skrev ang egenskaper, är det något du tänker på så här på rak arm eller?
Antar att de tre träslagen är ganska hårda allihop.

@Bubbel
Vitlim? är det samma sak som trälim eller? tapetklister dom är vita... ;)

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/21 :  10:52:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
@Bubbel
Vitlim? är det samma sak som trälim eller? tapetklister dom är vita... ;)




Det stämmer att det är trälim men är man yrkes skadad så är man. Tapetklister är inte vitt det baseras på stärkelse om man nu inte skall använda pva till vinyltapeter det är ett helt annat.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:26:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag har limmat på det där sättet, men inte så noggrant som Bubbel gjorde. Jag körde väl två lager och gick inte upp över kanterna nåt särskilt. Björkstammar. Det sprack efter ett halvår, tyvärr. Så jag vill bara understryka (hehe) Bubbels fem lagersstrykning - gör det ordentligt, annars går fukten ut ändå rakt genom trälimmet.
Jag körde Cascos vanliga trälim i orangegul burk (inomhusvarianten, inte utomhus).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:45:04  Show Profile Send classe a Private Message
man kan limma dit ett vanligt papper om man vill,
vissa vaxar ändarna på trät.

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000