HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2009/10/18 :  23:23:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Håller på med nytt projekt och har kommit till den underbara delen FILTER. Har tänkt mig ett 12db. Brytpunkter 600 och 8000. Kan man ha samma komponenter i mellanregistrets filter som i basens och diskantens filter. Eller ska det vara en överlappning i frekvenserna. Har kollat så mycket på nätet nu att jag snart är helt kollrig i skallen.
Mina element är
Fostex T90A
Visaton TI 100
Wavecor SW178WA01
Har redan köpt 2,7mH och 0,22mH spolar + 22 microF och 1,5 microF kondingar.
Är jag helt ute och cyklar??

Mera bilder åt folket

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/10/19 :  08:41:54  Show Profile Send asto a Private Message
Att konstruera filter är inte enkelt, speciellt om man inte har tillgång till mätutrustning och ett bra simuleringsprogram. Det är helt enkelt för mycket parametrar att ta hänsyn till. Visst, man kan som glad amatör bygga enligt skolboken och kanske få ett dugligt resultat som skyddar elementen från att brinna upp, men mer välljud är nog svårt att kräva. Ett 3-vägs system gör det dessutom extra svårt. Mycket av filter konstruktionen styrs också av hur baffeln är utformad, elementplacering osv...
Så det är inte så att man bör dela exempelvis med samma ordningens filter och vid samma frekvens då elementen rullar av olika, har olika impedans och fasvridning. Filterkonstruktion är en hel vetenskap och vill man få till det bra så bör man nog ta hjälp av någon som har både utrustning och kunskap

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/19 :  08:56:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bra svarat Asto!

Stig, var bor du? Det kanske finns kunnit folk i närhaten du kan få hjälp av. Dina frågor är omöjlig att svara på utan mer information tyvärr.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2009/10/19 :  11:59:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Jo jag har förstått att det är lite knepigt. Jag bor i Horla, 15 km nordpst om Alingsås. Nu är det inte så bråttom än då jag fortfarande håller på med lådorna. Men finns det nån hjälp att få tar man så klart emot med öppen famn.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/20 :  18:12:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tyvärr för långt för mig, men hoppas någon annan svarar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000