HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rauna Leira + lägenhet, spikes, novibra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/10/14 :  11:46:19  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Hej!

Bor i ett klassiskt betonghöghus från det glada 70-talet. Spelar på ett par Rauna Leira. Känner dock att basen går ut mycket i själva huset till grannars förtret...

Så min fråga är, kan spikes lösa mitt problem, eller skall man ha någon form av gummikudde. Högtalaren väger runt 25 kg och är i betong den med.

//Andreas

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/10/14 :  12:31:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Något som fungerar bra enligt mig är att använda metallkoner under högtalarna (dvs ej sylvassa nedtill), men det kanske inte alltid går då de bör skruvas fast i botten. Sen använde man ett golvskydd av något slag, tex plastunderlägg så blir det en bra kompromiss.

Edited by - Snutten on 2009/10/14 12:31:40
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/14 :  12:44:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Varför inte prova dig fram?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/10/14 :  21:20:18  Show Profile Send CC a Private Message
Spontant svarat, SD-fötter (mjukisar)... MEN du bör som sagt ovan pröva dig fram då olika fötter under olika högtalare kan generera väldans olika resultat. Ibland bättre. Ibland inte...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/14 :  21:40:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min åsikt finns i Kokboken men ett tips kan vara att lyssna nere hos grannen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/10/15 :  11:59:52  Show Profile Send CC a Private Message
Får tillägga att som ägare av ett par betongburkar (för stunden (!) pensionerade Avance Delta) så har jag den personliga erfarenheten att de lätt inge kul med spikar/koner av diverse slag. Endast SD-feets samt en uppsättning "koner", special edition "home made" i mekanisk verkstad, av värstingslag, fungerade under dem...

Annars tycker jag Micke Y kom med ett mycket bra förslag. Ta en tur ned till grannen när du jämför...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/10/16 :  20:46:50  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Man tackar för alla synpunkter, det får helt enkelt bli att testa!

Vad tror ni om följande test:

Novibra från Svalander mot Hama-spikes (http://www.dustinhome.se/pd_5010314485.aspx)

//Andreas
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/10/16 :  21:02:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt tips är att skippa spikes för de gör ingen nytta. Prova kork, SD eller något annat mjukt istället.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2009/10/17 :  04:46:05  Show Profile Send Peter S a Private Message
Generellt så kopplar spikes kraftigt till golvet och mjukisar isolerar högtalaren ifrån golvet. Så spikes är nog inte lösningen med tanker på grannen.
Spikes kan möjligens förbättre ljudet för lätta högtalare på ett stabilt och stumt golv.
Leira är tunga och stabila i sig och behöver inte spikes.

Mitt bud är nånting mjukt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000