HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hög nivå vid balanserad anslutning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:24:04  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Jag har en Sheng-ya CD-S10MkII CD spelare och en CAV A12 förstärkare som jag kör balanserat. Problemet är att nivån blir så hög att jag nästan får ha volymkontrollen på noll för att det skall nli lyssningsbart. Jag har justerbar volym på CD spelaren men den återgår efter att ha varit avstängd.

Finns det något enkelt ingrepp antingen i CD eller förstärkare som gör att nivån sänks?

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/10/12 :  13:55:35  Show Profile Send tkr a Private Message
Hvis du bare har balansert ut/inn, kan du kjøpe 2 overganger, hhv. xlr/rca og rca/xlr. Så bruker du en ubalansert kabel mellom komponentene.
Ubalansert gir vanligvis -3 dB i forhold til balansert.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2009/10/15 :  10:30:15  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Jag tycker det låter "bättre" med balanserad anslutning och hade velat fortsätta med det. Det finns rca-anslutningar på båda apparaterna men dessa låter inte riktigt lika bra enligt mina öron!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2009/10/15 :  13:00:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Så tycker jag på min DAC1 oxå,använder adaptrar Balanserad-->RCA.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/15 :  16:33:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Köp ett par balanserade attenuators!

http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Kostar runt 500-600 kr inkl frakt. Funkar kanon!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/15 :  16:54:51  Show Profile Send gcs a Private Message
500-600:- per styck. Jag har ett par från Lundahls. Kom just på att jag har även ett par större från JS.

Edited by - gcs on 2009/10/15 16:56:25
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:30:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message
@ Audiovector

Fungerar Rothwells attenuatorer (heter det så på svenska?) bra?

Jag har funderat på att skaffa ett par sådana eftersom jag tycker om att lyssna på ganska låg volym, men då är ju problemet att dynamiken blir värdelös och allt låter lite platt och livlöst.

När jag vrider volymratten till klockan åtta är det nästan redan för högt för mig...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:39:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Jag har funderat på att skaffa ett par sådana eftersom jag tycker om att lyssna på ganska låg volym, men då är ju problemet att dynamiken blir värdelös och allt låter lite platt och livlöst.


Tänk bara på att detta också beror på hur våra öron är konstruerade, en inspelning som ex. har bra balans mellan diskant och bas på den volym den mixades/mastrades på kommer låta "tunnt" vid låg volym om man inte använder eq och höjer upp de registern igen.
Vid låga volymer är våra öron gjorda så att det är i huvudsak mellanregistret (där röster osv ligger) som vi hör.

Dämpsatser är inte alls någon dum idé om man har problem med för hög utnivå, men förvänta dig inga jätteförbätringar vad gäller själva ljudet på låga nivåer (även om det nog kan vara bra att låte förstärkare jobba i lite mer i "mitten").
Då är det bättre att skaffa en förstärkare som har "night mode" eller liknande (som höjer bas/diskant för att kompensera vid låga volymer).

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/16 :  19:54:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Ja ibland saknar man de gamla loudness knapparna...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000