HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Multikanalsförstärkare med ok försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2009/10/13 :  21:01:01  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Hej forumet, min första post så var snälla! :)

Jag funderar på att bli lat och minimera mitt system till att inhysa både multikanal och 2-kanalslyssning i ett smidigt system.
Prio är 2 kanaler.

Undrar om ni känner till något multikanalssystem som kan tänkas låta bra i 2 kanaler.
Det viktiga är egentligen att det är ett bra försteg för effekt kan man alltid hänga på senare.

En tanke är Denons 3310 (länk nedan) då den verkar vettig i flera kanaler plus att den kan spela upp filer från datorn (FLAC) så den utgiften slipper jag.

Förutom FLAC-uppspelning så vill jag gärna kunna spela upp CD, DVD och Bluray och då ser Denons spelare 2010 (länk nedan) bra ut men är det något jag missar?

Länkar:
Receiver
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-3310_hemmabioreceiver_premium_silver.htm

Spelare
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/blu-ray-spelare/denon_dbp-2010_blu-ray-spelare_premium_silver.htm


Har innan detta påhitt kört en hel del olika grejor. Exempelvis: Hegel H200 som förstärkare och Benchmark DAC1 + Sonos som källa. Var skitskoj att lyssna på alla välinspelade plattor (kodat i FLAC) man börjat köpa men när man ville spela övriga plattor som inte var bra gjorda så blev det jättetråkigt och hela glädjen dog.

Multikanalsintresset tog fart och jag bytte till en Marantz SR 8002 som är en bra 7-kanalare extra kittad för att lira 2 kanaler bra men jag gillade aldrig det ljudet heller Lät lite för utsmetat på något vis trots olika test med kalibrering och "pure direct".

Alltså, är ute efter en multikanalsrigg i prisklass med ovan listade maskiner som är neutrala i ljudet och hellre slätar över än analyserar sönder.

Hoppas ni kan hjälpa mig hitta nytt eller smula sönder mina planer om de är kassa. Jag kör idag ett billigare Rotelsystem (06) i 2 kanaler men det blir jättetråkigt i film och i längden inget jag vill syssla med. Är medveten om ljudets inverkan på rummet och det behöver jag inte hjälp med idag.

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2009/10/15 :  08:15:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
En utmärkt idé med hemmabioreciever. Efter att ha läst en del skit i hifipressen å forum om att hemmabiorecievrar inte var i klass med en vanlig tvåkanals stärkare i samma prisklass, kanske gällde för 10 år sen, blev jag nyfiken på en dylik särskilt när man på ett annat forum var mycket positiva. När klubben för nåra år sen sänkte priset på Denon AVR 2307 så gjorde jag slag i saken å det har jag inte ångrat. Den är alldeles utmärkt om man gillar ett neutralt "opåverkat" ljud. Har man bra högtalare som inte ställer till det med låga impedanser å konstiga fasförskjutningar så räcker slutstegdelen långt.

Hur Denons nya biorecievrar är vet jag inte, dom lär inte va lika ofärgande som dom lite äldre, men dom har förståss stöd för nyare format......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000