HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursamp till HD600, X-CanV2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tacca
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:24:25  Show Profile Send Tacca a Private Message
Jag skall köpa en hörlursförstärkare till min HD600 och NAD541/C350. Jag har hört att Musical Fidelity X-CANV2 skall passa bra till lurarna. Finns det några andra förstärkare som man skall fundera på samtidigt?

Var kan man sedan köpa dessa till ett bra pris på nätet? Finns tyvärr ingen bra HIFI-butik där jag bor. Man vill ju inte betala mer än nödvändigt....

Tack på förhand.

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:32:03

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:30:19  Show Profile Send ekman a Private Message
kolla på säljes forumet om grado r1an
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:31:48  Show Profile Send no_85 a Private Message
"Chrille" här på forumet säljer en sin DIY-Grado-RA1 för en tusing har jag för mig, han har även han HD600.
Kolla under säljes. Kan kanske vara värt att ta en titt på.
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:33:37  Show Profile Send no_85 a Private Message
5#!7, "ekis" va före .
Go to Top of Page

Tacca
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:15:12  Show Profile Send Tacca a Private Message
Är den Grado klonen bättre/lika bra som en X-Can? Matchar de HD600 lika fint som X-CAN eller är de optimerade för Gradolurar?
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:16:42  Show Profile Send AA a Private Message
Jag kör ett par HD600 och en X-CAN V2 och tycker att dom spelar alldeles utmärkt tillsammans.
Kan varm rekommendera dom ihop.

X-Canen har en varm klang vilket passar hörlurarna perfekt.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:42:13  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Tacca

Är den Grado klonen bättre/lika bra som en X-Can? Matchar de HD600 lika fint som X-CAN eller är de optimerade för Gradolurar?



Vart bor du någonstans? Jag finns i Hallstahammar/Västerås. Har du nära dit så kom förbi så kan du provlyssna på Grado RA1:an tillsammans med HD600 och avgöra vad som låter bäst. Jag föredrar RA1:an framför Xcan...
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/01/13 :  01:04:07  Show Profile Send Peter_Å a Private Message
Jag använder också Sennheiser HD600 tillsammans med X-can V2. Senaste varianten av X-can V2 använder inga op-förstärkare, endast transistorer och två st ECC88/E88CC rör. Äldre varianter av V2:an hade op-förstärkare.

Nätdelen till X-can V2 är extremt bristfällig, ett enkelt PSU-kort och en nätadapter som blir varm som tusan efter ett tag. Den går inte heller att stänga av med någon on/off switch.

Till min X-can V2 använder jag en separat nätdel med Elna Starget och Rubycon kondingar samt 50 W Talema toroid transformator. PSU-kortet i X-can är utbytt mot ett anpassningskort som anpassar nätdelen till X-Can moderkortet. Denna köpte jag på Hifimagasinet av en kille begagnad.

Nu skall jag också byta ut övriga kondingar på X-can V2 moderkortet mot Elna Starget. De elektrolyter som sitter i X-can V2 är av billigaste sort, Jamicon SK (för allmänt bruk) och kostar i storleksordning några kr styck (kolla www.elfa.se). En annan ljudförbättrande modifiering man kan göra är att byta ut rören i X-can. Själv kör jag nu ett matchat par Ruby Tubes E88CC köpta på LH Audio (www.lh-musik.se). Skall också testa s.k. NOS-rör av modell Mullard E88CC.

Dessa tre modifieringar, nätdel, utbytta elektrolyter och utbytta rör gör att X-can V2 låter väldigt bra. Men är det värt besväret....

www.klubben.net säljer de Antique Sound Labs Mg Head/OTL för c:a 4500 kr. Denna skall också fungera utmärkt med Sennheiser HD600. Andra alternativ är väl Harmony Design's Ear 90 (www.harmonydesign.se). Ett i Sverige okänt alternativ är Jan Meier's hörlursförstärkare på siten:

http://home.t-online.de/home/meier-audio/

De säljer exempelvis Corda HA-1 för omkring 3000 kr. Denna är IC-baserad och troligtvis ett bra/bättre alternativ än X-can V2 i originalutförande.

www.head-fi.org är en bra site där hörlursförstärkare/hörlurar diskuteras flitigt!
Go to Top of Page

Tacca
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/01/13 :  08:18:30  Show Profile Send Tacca a Private Message
Jag tackar för alla svar. Still confused but on a higher level som man bruakr säga. Det verkar som en del tycker att X-CAN skriker om att bli "moddad". Sett detta på andra ställen med även om många älskar X-CAN i orginalutförande.

Tyvärr Chrille så bor jag i Borås så det är en bra bit till Västerås så tyvärr har jag ingen möjlighet att lyssan. Men det låter onekligen lite intressant.
Go to Top of Page

Badboy Rune
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:53:44  Show Profile Send Badboy Rune a Private Message
Är det stor skilnad på x-can v2 och v1? Jag fick erbjudande om en v1 för 1300kr begangnat. Ska jag slå till eller? Har inte så jättemycket pengar så jag har inte råd med en ny för 3000.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:55:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
noob säljer en Harmony Tec. också.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/29 :  01:03:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Badboy, för det priset är säkert V1 ett bra köp.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/01/29 :  06:07:00  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att du skall lyssna på Creek's lilla hörlursstärkare, den är kanonbra ! Med mina lurar/öron så låter den väl så bra som "X-CAN" ! Det är väl fråga om tycke och smak ox....

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/29 :  08:01:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by JM

Jag tycker att du skall lyssna på Creek's lilla hörlursstärkare, den är kanonbra ! Med mina lurar/öron så låter den väl så bra som "X-CAN" ! Det är väl fråga om tycke och smak ox....

Mvh/Janne



Eaak It`s a Creek. Nej allvarligt talat så låter den som ett mycket lämpligt alternativ att lyssna på om man skall skaffa hörlursförstärkare.

Men det finns enligt min smak få som slår just MF X-can V2. MvhKristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:21:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Peter Å:

Det var inte mycket kvar som är original!! Är det några motstånd och lådan?


Var den dålig innan?


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:48:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Peter Å:

Det var inte mycket kvar som är original!! Är det några motstånd och lådan?


Var den dålig innan?






Undrade just samma. MvhKristofer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/29 :  09:53:49  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har en Harmonydesign ear90 helt balancerad.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/01/29 :  11:23:33  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Jag har en Harmonydesign ear90 helt balancerad.

//jonas


Denna passar finfint med hd600.
Gradon för en tusing är ju förstås ett kap men jag tycker orginalet lät rätt trist med hd600 (men orginalet kostar ju 4 lax) X-can V2 är ju oxå en fin kombo men ear90 har mer saft å kraft tycker jag
Go to Top of Page

Badboy Rune
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/01/29 :  19:23:01  Show Profile Send Badboy Rune a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Badboy, för det priset är säkert V1 ett bra köp.




okey, jag har inte så mycket pengar så den får duga. Har varit utan hörlursförstärkare till mina HD600 i över 1.5 år nu.... Det är hårt att leva på studiebidraget...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:06:07  Show Profile Send marbrink a Private Message
skulle nog satsa på harmonydesign som verkar vara bättre än x-can...x-can är dock jävligt snygg=) och ska matcha hd600 jäkligt bra men jag säger ändå harmonyd.
creek e åsså ok men tror inte den passar HD600 så bra...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  03:58:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan som ägare av ett par Sony MDR-F1 (Samma klass som HD600) och en X-CAN V1 varmt rekommendera dej att köpa denna eller den nya modellen, är jättenäjd, sen som sagt så blir dom ganska varma, och det tar 1 timme innan den låter riktigt bra, men herregud vilket lyft emot den inbyggade i förstärkaren! Köp med trygghet!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000