HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken utvecklingsmiljö använder du ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/10/12 :  10:45:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tänkte höra mig för hur ni i det teoretiska skedet utvecklar era högtalare, vilka program och platform använder ni, kör ni allt open source eller köper ni in mjukvara för syftet ?

Själv har jag tidigare använt AutoCad 2000 och hornresp i Windows, en mkt trevlig kombination, tyvärr brakade både XP och Autocad ihop så det var det med eh... det.

Numera så kör jag QCAD och hornresp i linux (ubuntu 9.04), allt open source, med andra ord gratis, QCAD tar ett tag att vänja sig vid, men när väl det är gjort så flyter det på rätt bra.

Metodiken är ganska enkel, simulera i hornresp och rita sedan upp det och kolla om det är rimligt och byggbart, eller rita upp en idé, mät upp areor och längder och skriv in i hornresp för att se resultatet, mkt smidigt.

Hur gör ni, vilket OS, vilka program vilken metodik ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:16:30  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tycker fortfarande att dom bästa projekten ritas med blyerts på krogservetter.

Fuskar dock lite genom att använda JBL speakershop, autocad och en gammal TI-räknare.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:36:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är min utvecklingsmiljö i korthet.
1. Häll upp gott kaffe, med grädde i.
2. Rita med penna på vanligt papper.
3. Inse att man inte fattar nånting.
4. Sök på nätet. Har man tur finns nån som fattat.
5. Fråga andra som begriper nåt.
6. Börja om från punkt 1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:38:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Sist jag gjorde något så var det enligt Ingvars modell skisser och räknare som användes filtret fick öronen ta hand om för finjusteringen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/12 :  12:58:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
När kravspecen (frekvensomfång, känslighet, maximal lådvolym, element osv...) på högtalaren är satt använder jag
- lspCAD (betalt) för slutna lågot och basreflex
- Hornresp för horn och pipor av alla dess slag
- Open Office kalkylblad med egentillverkad mall för olika typer av utvidgning för att få hornets bredd vid ett givet avstånd från hornets början.
- Solid Works (på studentlicens) för ritdelen och optimera veckning efter låddimensioner
- Sirp (kostar bara 320:- ) för att mäta tonkuva och distorsion
- XTZ-Roomanalyzator för att se vad som händer i tiden (resonansfenomen)

Edited by - PetterPersson on 2009/10/12 13:00:44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/14 :  20:07:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Här är min utvecklingsmiljö i korthet.
1. Häll upp gott kaffe, med grädde i.
....
6. Börja om från punkt 1.

Det är en djäkligt bra metod. Jag brukar dessutom plocka in något gratisprogram för att se om jag är alldeles borta vid någon avlägsen stjärnbild i mina funderingar.

Grädden är essentiell!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000