PetterPersson inlägg om spikes är mycket bra! Inlägget är en vetenskaplig syn på saken.
Jag vill tillägga lite åxå:
När jag mätte vibrationer på högtalarhöljen så upptäckte jag att en stor del av lådans vibrationer kommer från återkoppling genom golvet om man har hårt underlag, som spikes. Spelar man högt med mycket bas kan golvet börja svänga med i lägre subbområdet. Använder man spikes kommer lådan definitivt att vibrera av återkopplingen. Den vibrerar faktiskt mer genom denna återkoppling av ljudet från konen ut i luften och in i byggnadsstrukturen genom golvet och upp i högtalaren än genom något annat. Högtalaren blir då som den yttersta delen på en lång stång som kan slänga ordentligt fram och åter längst ut på toppen. Fast lådan kommer inte att svänga då lådans egen massa och dämpande förmåga omformar energin till att mer bli strukturella vågrörelser i lådans hölje. Dessa våglängder läcker ut som ljud ur lådans ytor. Elementets rekyl ligger på en betydligt högre våglängd och är egentligen väldigt enkelt att dämpa bort i lådan då de högre frekvenserna innehåller avsevärt lägre energi.
För att bryta återkopplingen skall hötalaren stå på mjukt trögt fjädrande material. SD-fötter är alldeles utmärkt men man kan också åstadkomma hembyggda mycket bra fötter.
Den energi som då inte kan ledas ut i golvet och då också lär få lådan att vibrera är ett feltänk eftersom den energin är så låg att den understiger energin från ljudvågen i luften som verkligen KAN få lådan att vibrera men som går att motverka genom en någorlunda kraftigt byggd låda.
Det är mer komplicerat än så här men jag nöjer mig med detta.
Yve, jag ser att du har börjat intressera dig för dynamisk mekanik. Men jag ser också att du behöver kunna mer för att kunna förklara för omvärlden hur saker och ting fungerar.