HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes - tillför de något egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2009/10/11 :  20:46:53  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Jag har just renoverat lägenheten och högtalarna (NHT 2.5i) har varit temporärt förflyttade. Nu när jag ska ställa upp stereon igen funderar jag på om jag ska sätta på spikesen eller om de ska få stå direkt på golvet (parkett).

Vad är erfarenheterna av spikes - tillför de något eller är de bara en gimmick?

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/10/11 :  20:54:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag skulle köpt en bit Novibra och klippt i 6 bitar och lagt 3 under varje högtalare.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/10/11 :  20:59:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det skulle jag också.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/11 :  22:28:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det här med spikes vara eller icke vara vs. superspikes vs. SD-fötter m.m. har ältats många gånger, gör en sökning på forumet och du kommer finna... men hos mig har det alltid låtit bättre med spikes än utan i alla fall, har haft både betonggolv och parkett...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:46:34  Show Profile Send bjarne a Private Message
Personligen tycker jag att det tillsammans med placering av högtalare är den största skillnaden du kan göra av sk tweakkaraktär. Det finns dock inget som är rätt, utan testa med såväl mjuka som hårda fötter. Tycker du att spikesen känns elaka mot golvet kan du köpa vagnsbult på en byggvaruhandel - ger inga highendpoäng, men funkar hyfsat.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/10/12 :  11:35:54  Show Profile Send shifts a Private Message
De tillför vibrationer.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2009/10/12 :  15:21:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Gillar inte spikes men använder koner istället som står på golvskydd av plast. Det fungerar bra. Har små dörrskyddspluttar mellan högtalare och topp-platta i syntetgummi.
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2009/10/13 :  00:18:00  Show Profile Send Yve a Private Message
quote:
De tillför vibrationer.


Vad i spikesen tillför vibrationer?

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/10/13 :  00:36:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har just renoverat lägenheten och högtalarna (NHT 2.5i) har varit temporärt förflyttade. Nu när jag ska ställa upp stereon igen funderar jag på om jag ska sätta på spikesen eller om de ska få stå direkt på golvet (parkett).

Vad är erfarenheterna av spikes - tillför de något eller är de bara en gimmick?

Orginal spikes som följer med högtalare har nog inte så många bra erfarenheter av om de jämfört emot tex. Soundcare superspikes eller andra alternativ som nämnts i tråden.
quote:
Jag skulle köpt en bit Novibra och klippt i 6 bitar och lagt 3 under varje högtalare.

Sådan använder jag idag och det var ett klart lyft ifrån att ha högtalarna stående direkt på golvet som jag även testade,men jag har beställt Soundcare superspikes mycket pga att det blir så mycket lättare att labba med olika placeringar då det bara är att dra runt högtalarna med sådan på då högtalarna är stora och tunga, OCH sedan har jag haft mycket positiva erfarenheter av just Soundcare på alla högtalare som jag testat sådana på, så det blir också intressant och se om de även funkar på de jag har nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/13 :  06:17:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
quote:De tillför vibrationer.

Vad i spikesen tillför vibrationer?


Om du orkar ta dig genom all pajkastning finns det flera tänkvärda inlägg här. Dock är tråden rätt lång...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30830&highlight=spikes+mjukf%F6tter
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/10/13 :  08:35:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
För mig är spikes oftast givet. Jag tycker att mellanregister och bas blir renare, mindre oönskade vibrationer. Dock funkar det inte bra just nu då jag har "ful-furu" golv i vardagsrummet som svajar en hel del.

Jag är av övertygelsen att en högtalare skall vara bergfast, för det är konerna som skall röra sig och skapa ljudet, inte högtalarlådan.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/13 :  09:46:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Och då ska högtalaren stå på mjukfötter. Den vibrerar mindre än om den står på spikes då. Läs i tråden ovan, finns även mätningar.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/10/13 :  13:41:26  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det tillför märken i golvet om man kan leva med det

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/10/13 :  14:05:11  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hur bra blir balansen på ett par styltor eller i högklackat? Inte blir det stadigare iaf.

Jag skulle tro att du får en större skillnad i tonkurva av att högtalaren kommer lite högre upp jämfört med lyssningsposition när du ställer det på spikes, än det bidrag som ostadigheten ger.
Bidraget finns uppmätt i Öhmans artikel på faktiskt.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/13 :  15:24:50  Show Profile Send 24U a Private Message
Fasen... Måste säga att jag blir bara mer och mer impad. Vilken erfarenhet detta forum rymmer. Man kan till och med få reda på hur det är att gå i högklackat... Hade jag aldrig trott förr'ns nu... After Dark?... *retas lite...*


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/10/13 :  16:35:03  Show Profile Send Andrén a Private Message
OT

24U: Jag kan även delge erfarenheter av att gå i 3storlekar för små pumps ;)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2009/10/13 :  18:43:48  Show Profile Send Yve a Private Message
Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium. Själv hade jag spikes under mina stativhögtalare tills jag bytte till en kraftfullare förstärkare. Då kom granntanten under upp och klaga, så nu har jag Sonic Designs gummikuddar under men har inte testat vad som låter bäst utan värdesätter grannsämjan mer . Har även rekommenderat dessa till många av mina vänner, de är inte direkt Hifi-intresserade men de som provat har blivit nöjdare.

När elementkonen rör sig utåt kommer en lika stor kraft trycka högtalaren bakåt. Detta ger ett vridande moment kring högtalarens tyngdpunkt. Det gör att den nedre kanten på högtalarens baksida kommer att tryckas ned mot underlaget (golvet) och den nedre kanten på baffeln kommer att försöka lyfta sig (om friktionen mot golvet är tillräckligt stor). Det liknar som när en bil accelererar så kommer den bakre fjädringen att tryckas ihop av det vridande momentet som accelerationskraften i däcken ger upphov till. Det vridande momentet blir tvärtom då elementkonen rör sig inåt (eller när bilen bromsas upp), alltså nedre kanten på högtalarens baffeln kommer att tryckas ned mot golvet och den nedre kanten på baksidan kommer att försöka lyfta sig.

Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet. Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större. Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren. Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning. Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare.

Detta har praktiserats under årtionden inom industrin för motorer, siktar och andra vibrerande enheter både för utmatningsskador och minska vibrationer i omgivningen. När jag räknade på detta under gymnasium tiden då anpassade man såg man gummibusningens resonansfrekvensen till den fiktiva enhetens vibrationsfrekvens vilket gav den maximala avkopplingen till underlaget. Om man tittar på Sonic Designs hemsida finns en mätning som visar att vibrationerna minskar i golvet men någon mätning av högtalarens vibrationer finns inte. Har själv inte gjort några större praktiska tester mer än att man kunde tydligt känna med handen att vibrationerna blev kraftigare i både högtalare och stativ (de är ihop skruvade) efter jag bytt till gummikuddar. Man kan även se att högtalaren gungar till mer när man knackar på högtalaren med knogen (tur att jag inte har barn än ).

Jag har gjort många jämförelser mellan gummikuddarna och bilars stötdämpning men dessa stötdämpare är gjorda för en helt annan tillämpning och kan därför inte jämföras fullt ut. Däremot sitter bilmotorn på gummibusningar för att koppla bort motorns vibrationer från karossen och dessa uppför sig på samma sätt som Sonic Designs gummikuddar.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:10:39  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Intressant & rätt självklart tycker jag när man läser igenom.
Så bara för de så vill/måste jag köpa Soundcare supersikes & gämföra mot mina Sonic kuddar

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:12:05  Show Profile Send 24U a Private Message
Japp, Yve, men tror kraften blir så här; aktionskraften i elementet ger upphov till ett böjande moment runt punterna för bakre spikarna. Masströgheten i högtalaren strävar att hålla emot. Tror inte man kan räkna in rotation runt tyngdpunkt, då Du då får en våg nånstans på högtalaren där elementen strävar att rotera åt olika håll runt vågens viktcentrum beroende var på lådan elementet sitter... (huh?).

Då spikarna inte komprimeras, utan håller emot, så får man större effekt i anslagen (illusion av bättre dynamik) i musiken, därför att masströgheten i konventionella högtalare är åt pipan för låg (spar material, fraktkostnader, mm) Om en högtalare hade "rätt" förhållande av massa i högtalaren som mothåll (städ) kontra högtalarkonernas massa då de rör sig, skulle städet stå still pga av sin tröghet oberoende av vilka fötter man hade på och då kunde man lika gärna köra med mjuka fossingar för att bli kompis med grannarna. Nu är det få tillverkare som gör lådor så tunga som de borde vara, varför fötter faktiskt får oförtjänt stor effekt, enligt mig...

Sedan finns det ytterligare en effekt som tillkommer och det är att spikar sällan hamnar där de ska vara; så långt ut i hörnet som överhuvudtaget möjligt, då det är där lådan (kabinettet) vibrerar minst när man spelar (skall inte blandas ihop med ovan inläggs kraft). Många använder idag en separat fot som sätts på nertill, där sedan spikarna sätts fast, vilket hjälper något att minska vibrationerna.

Gör man dock kabinettet tillräckligt tungt för att funka som städ och tillräckligt styvt för att inte vibrera i botten, så skall dämpfötternas fjäderkonstant och placering under lådan anpassas för att inte få till någon resonans så att lådan börjar gunga i takt med någon ogynnsam frekvens. För fullständigt ideal är ju inte verkligheten... Värsta med det resonemanget är att det är dyrt... *attans*

Många saker på ett järnspett... Inte säker på mitt resonemang. Kom gärna med rättelser I som skådat ljuset...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:28:52  Show Profile Send Yve a Private Message
Den var bra 24U ! Tror inte jag lika omständlig och torr i verkligheten .

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:34:40  Show Profile Send acebowler a Private Message
Har kört med spikes förut men bytt till sylomer. Har haft en intressant diskussion med mycket duktig akustiker på jobbet som förespråkar sylomer eller liknande produkt. En viktig poäng skall tilläggas är att man har koll på vikten som man belastar detta material med för att hålla resonanspunkten där man vill ha den. Annars tappar man större delen av poängen med detta sätt.. Det finns dokument att hitta för dom mera seriösa materialen.

Spikes ställde för mig till en massa förtret. Bland annat har jag lyckats sabba ett fint parkettgolv...reeeepa... och även lyckats med klumpigheten att punktera foten då jag tappade ner ena stativet vid flytt... aj aj..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:44:34  Show Profile Send shifts a Private Message
Med spikes hamnar lätt resonansfrekvensen i det hörbara området, med
bra dämpfötter under det hörbara (4-5 Hz så där).
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2009/10/14 :  02:32:04  Show Profile Send Ekan a Private Message
Som nämnts här och var så är golvet en nyckelfaktor, vad har du under parketten Gustav?

Generellt brukar det rekommenderas spikar på hårda golv och fjädrande prylar på mjuka (eller snarare fjädrande+dämpande). För egen del fungerade spikar utmärkt i mitt gamla boende med ekparkett på betonggolv. Nu har jag ekparkett på träbjälklag, fungerar inte alls med spikar (fysiken bakom detta täcks ovan) så jag kör med följande; högtalare på spikar ner i en 40x40x5 cm markplatta i betong (tung) som i sin tur står på SD-fötter mot golvet (fötterna anpassade för vikten av högtalare+betongplatta). Poängen med detta är att koppla kabinettet till en förhållandevis död (icke-resonant) massa, fungerar riktigt bra.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/14 :  06:56:55  Show Profile Send 24U a Private Message
*Kul med epitet....torr vettefaen om jag nånsin blivit kallad förr. Måste visa det för dom jag känner... secket (väschöttska för vilket) flatgarv dom ska få...*


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/14 :  07:25:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Yve,

Du måste räkna på systemet "golv" + "fötter" + "högtalare". Inget av dem är oändligt styvt samt att du får fundera på vad som händer när systemet är i resonans samt vid vilka frekvenser detta inträffar. Fundera även på hur en högtalartillverkare han förvissa sig om att hans/hennes högtalare blir relativt oberonde av golvets material. Hur kommer det sig att spikes citat:
quote:
Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare.
Varför kan inte vibrationer komma tillbaka till högtalaren?

quote:
Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen men golvets vibrationer kommer att bli mindre


Vid vilka frekvenser och hur ser vibrationsfenomenet ut i tiden?

quote:
Men det leder till en större rörelse, (mjukfötter)


Ja, om du puttar på den, alltså ca 1-2 Hz. Hur ofta lyssnar du på musik vid dessa frekvenser?

quote:
alltså vibrationerna kommer att vara större.


Förklara gärna varför ditt resonemang är applicerbart på svängande system vid höga frekvenser.

quote:
Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren.


Åter igen, vilka frekvenser avses och vilka laster relativt gummikuddens lastbärande förmåga?

quote:
Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid. Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning.


Det är kuddmaterialets viskoelasticitet som också avgör de absorberande egenskaperna och inte enbart mjukheten.


quote:
Har själv inte gjort några större praktiska tester mer än att man kunde tydligt känna med handen att vibrationerna blev kraftigare i både högtalare och stativ (de är ihop skruvade) efter jag bytt till gummikuddar


Använder du stativ och stativare ger kombinationen spikes mot golvet samt mjukfötter mellan stativ och högtalare ett minst vibrerande kabinett. Detta är både mätt och lyssnat av Bo Bengtsson och Ingvar Öhman oberoende av varandra.

Ursäkta om jag låter kritisk eller sur, men det är en del saker jag skulle vilja få förklarat då jag inte förstår riktigt hur du medar.

Edited by - PetterPersson on 2009/10/14 07:27:22
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2009/10/14 :  18:57:30  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Petter,

Det är din fulla rätt att vara hur kritisk som helst till det jag säger . Här kommer mina synpunkter på dina frågor.

quote:
Varför kan inte vibrationer komma tillbaka till högtalaren?


Spikes leder definitivt tillbaka vibrationer till högtalaren men jag har inte träffat på något som genererar kraftiga ljudlösa vibrationer via golvet. När min tvättmaskin i badrummet började centerfugera (ja, granntanten har nämnt att hon hör den också ) så är den störning på högtalarens ljud (när den stod på spikes) som vibrationerna genererar via mitt betonggolv mycket mindre än vad den själv lät. Har även en ventilationsfläkt på taket men den genererar inga kännbara vibrationer (mätta med handen) och de är i så fall långt mycket mindre vad mina stativhögtalare genererade i golvet med spikes (som känns tydligt med handen). Golvet i sig kom aldrig i någon resonans av de vibrationer som högtalaren genererade. Men har man ett trägolv med tunna plankor och det är långt mellan reglarna så kanske golvet kan komma i så stor resonans så att den stör högtalarens ljud. På ett sådan golv fungerar nog inget särskilt bra.

quote:
Vid vilka frekvenser och hur ser vibrationsfenomenet ut i tiden?


Det man kan se ur Sonic Designs mätningar så genererar högtalaren en vibration som innehåller ett flertal olika frekvenser och alla blir dämpade med gummifoten. Det jag kunde mäta på min skärm var att 125 Hz hade en utskriven våglängd på 32 mm och den minsta vågländen jag hittade i vågen under var 4 mm. Det ger att gummifötterna minst klarar (32/4*125=) 1000 Hz. Var den övre gränsen går vet jag inte men skulle bli förvånad om inte gummifötterna klarar av att dämpa inom hela det hörbara området. Samt frekvenser som bara kommer från diskantelementet kommer generera mycket mindre vibrationer eftersom domens vikt är mindre än wooferns elementkon, se mer förklaring nedan.

quote:
quote:
Men det leder till en större rörelse, (mjukfötter)

Ja, om du puttar på den, alltså ca 1-2 Hz. Hur ofta lyssnar du på musik vid dessa frekvenser?


Ovan har jag förklarat varför gummifötterna klarar högre frekvenser och nedan förklarar jag varför rörelsen blir större.

quote:
Förklara gärna varför ditt resonemang är applicerbart på svängande system vid höga frekvenser.


Om inte gummifoten skulle komprimeras vid höga frekvenser skulle de ledas ned till golvet. Nu kan vi inte se i Sonic Designs mätningar att så är inte fallet därför kommer gummifoten att följa kabinettets rörelse även i höga frekvenser för att kunna dämpa dessa frekvenser emot golvet.

Då är följdfrågan, kommer högtalaren att röra sig mer? Kraften i vibrationerna är elementkonens vikt gånger accelerationen. Eftersom kabinettets vikt är mycket större kommer dess acceleration bli mindre och därmed röra sig mindre. Så vi har ett förhållande mellan vikterna på elementkonen och kabinettet som motsvarar rörelsernas storlek. Alltså en lättare högtalare kommer att vibrera mer än en tyngre om de har samma element. Kabinettet kommer att röra sig som mest då det är i absolut vakuum och noll gravitation. Ju mer stöd kabinettet kommer att få desto mindre kommer den att röra sig och då måste man som du säger titta på stödet (underlaget). Då är fråga om underlaget (golvet eller stereobänken) kommer att kunna flexa lika mycket som en elastiskt komprimerbar gummifot vid den kraften som elementkonen genererar. Hos mig är både stereobänken och golvet stabilare än gummikudden ger därmed mer stöd för kabinettet som i sin tur rör sig mindre. Detta verifierade jag lätt med att känna med handen på kabinettet och stativet (framför allt stativfoten).

quote:
Åter igen, vilka frekvenser avses och vilka laster relativt gummikuddens lastbärande förmåga?


Se inlägget ovan och gummifötterna är ju anpassade för vissa vikter.

quote:
Det är kuddmaterialets viskoelasticitet som också avgör de absorberande egenskaperna och inte enbart mjukheten.


Självklart, följdfrågan är om den kan dämpa den större rörelsen lika snabbt än vad spikesen kan leda bort dom? Vet bara att de inte kan dämpa vibrationerna vid gummifötternas resonansfrekvens snabbare. Det kräver mer noggranna mätningar men skulle bli förvånad om bas frekvenserna försvinner snabbare av gummifötterna än spikes.

quote:
Använder du stativ och stativare ger kombinationen spikes mot golvet samt mjukfötter mellan stativ och högtalare ett minst vibrerande kabinett.


Det blir nog bättre än så som jag har det nu. Mitt stativ och kabinett är ju ihop skruvat och har då samma moment mot golvet som en golvstående högtalare, menar du då att golvstående högtalare inte är lämpade för gummifötter? Jag kan där emot se att min center (som dels ligger ner och med större kontakt yta än stativaren och är nästan hälften så tung) inte vibrerar så mycket, definitivt inte så att jag kan se det.

Jag kan inte uttala mig om hur det låter eftersom jag bytte både kuddar och förstärkare nästan samtidigt. Efter det att granntanten nedan kom och klagade sprang jag mer runt och kände efter vibrationer i golv och högtalare än lyssnade på musik. Tyvärr har jag inget att mäta vibrationerna med men efter att känt med handen under en längre tid kan jag säga att hos mig var skillnaden långt ifrån subtil särskilt i stativfoten (där jag faktiskt blev förvånad hur stor skillnaden blev).

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson

Edited by - Yve on 2009/10/14 19:03:08
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000