HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HT-kablar påverkar temp på förstärkare, varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2009/10/09 :  13:41:03  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Jag lånade hem ett par högtalarkablar och blev lite oroad när tempen på förstärkaren kändes hög så jag la på en digitaltermometer och denna visade på dryga 50 grader. Tempen var konstant även då förstärkaren stod i stand-by. Bytte sen tillbaka till mina vanliga kablar och tempen sjönk 5 grader på 3 minuter för att sen stabiliseras runt 32 grader.

Vad är det som gör att tempen kan stiga 20 grader pga andra ht-kablar?

Linkan

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/10/09 :  13:56:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån belastning av något slag troligen,, Kapasitiv tex
Vilket gör att det blir en tung last för förstärkaren.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2009/10/09 13:56:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/10/09 :  14:41:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det en Naim-förstärkare?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/10/09 :  17:51:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
På mig verkar det som om förstärkaren står och självsvänger förmodligen på en frekvens ovanför vårt hörbarhetsområde. Detta i sin tur kan orsakas av att förstärkaren är känslig för kapacitiv last samt att den ena kabeln är mer kapacitiv än den andra. I värsta fall kan diskantelementet ta stryk.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2009/10/09 17:52:08
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/11 :  14:53:14  Show Profile Send 24U a Private Message
Haft flera fall där en kabel som gjorts kapacitiv för att minska dess spolverkan och därmed medge snabba stigtider på signalen (i testprotokollen ren fyrkantsvåg), fått förstärkaren att helt enkelt lösa ut i skyddskretsarna. Så det är inte ett alldeles ovanligt fenomen. Vilket i sin tur är varför jag bejakar kabelpåverkan på ljudet i de trådar detta ämne avhandlas. Om det så tydligt som Du funnit ändrar temp på stärkaren, bland svaren finns så många som angett samma område som orsak, så borde det rimligen utgöra en reaktans som i kretsen ändrar ljudet också. Den kabel som jag ovan syftar på har i alla fall den används med lite svajigt förstärkeri, alltid gett hård och "ilsken" diskant, medan där den kopplas till "krelliga" stärkare är ovanligt bra i förhållande till sitt pris. Så jag håller med ovan inlägg...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/10/11 :  22:38:06  Show Profile Send ludo a Private Message
Mycket intressant fenomen!
Vad är det för förstäkare / kabel?
Har du uteslutit att kabeln är skadad (mätt resistansen mellan + o -?).
Vad har kabeln för kapacitans?
Har förstärkaren zobel - krets på utgången eller spole i serie med utgången alternativt både och?
Om inte kan du tillverka en egen liten luftlindad spole och koppla i serie med positiva högtalarutgången och hoppas på förbättring.
Kan du ta några avklädda bilder på förstärkaren som visar framför allt komponenterna i utgångsdelen?
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2009/10/12 :  10:58:14  Show Profile Send Egill a Private Message
Det var nån på hifisentralen som hade samma problem, den gången med Xindak-kablar (platta, högkapacitiva) och Abrahamsen förstärkare http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22504.0

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/10/12 :  12:22:48  Show Profile Send Thzar a Private Message
Ska inte dessa platta kablar vara lite exklusiva, 1000kr metern?
Så fel det kan gå ibland gör allt för att undvika induktans men åker på en däng av kapasitans istället.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2009/10/12 :  16:44:17  Show Profile Send Egill a Private Message
Jo, jag har själv både Xindak fs-1 och fs-3, som jag är väldigt nöjd med. Jag har inga uppenbara problem med temperaturstigningar (Mcintosh 402) och har inte haft det med tidigare, billigare förstärkare heller.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/10/13 :  08:48:41  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Egill, de flesta Mcintosh förstärkare har ju en spartransformator på utgången, den bör ju isolera ju förstärkaren från konstiga laster.

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2009/10/13 :  10:01:38  Show Profile Send Egill a Private Message
Jo, men jag har som sagt också använt dem på andra förstärkare t ex Zell mk2 200, Technics su-a 900 och de relativt klena recievrarna Denon 2105 och Yamaha 863. Det är ju massor av människor som kör med Xindak och det verkar inte vara så jättemånga som har problem.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000