HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luxman L-550
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2009/10/03 :  18:49:18  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag undrar om det finns nån som har någon erfarenhet av den integrerade förstärkaren Luxman L-550,Rehifi har en sådan till salu för 8900 kronor och den ska vara i mycket fint skick. L-550 tillverkades mellan 82-84,jag vet inte vilken årsmodell det är på denna. Nypriset låg på cirka 18000 tror jag. Är det något särskilt man ska tänka på innan man köper en så här gammal förstärkare och är den värd 8900 kronor?

Tacksam för hjälp och råd!

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2009/10/03 :  18:59:41  Show Profile Send Forsman a Private Message
Skulle tippa på att marknadspriset är hälften
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/10/03 :  19:46:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
L550 är en fin förstärkare, men den är troligen vid denna ålder i behov av en ordentlig renovering, samtliga elektrolyter behöver nog bytas, det är en klass a förstärkare som går riktigt varm med medföljande åldring av komponenter.

Priset är , min åsikt, rent nonsens.

Bjud 4 så finns det utrymme för nödvändig översyn.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/03 :  21:26:54  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Bara att hålla med Ingvar. Den fick en helt lysande recension i "Audio-Video" när den kom.

Tyvärr så har jag gett bort tidningen
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/10/03 :  22:07:34  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Har haft en sån för länge sen å kan bara hålla med: maxpris idag 3 tusen och en ordentlig översyn, min hade dåliga lödningar som behövde bättras på / göras om samt ett byte av kondingar och inställning av strömmen genom sluttrissorna. Jag tror att manualen finns på nätet att ladda ner. En trevlig förstärkare med ett bra phonosteg, fan jag ångrar lite att jag sålde min...
/ Tord
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2009/10/03 :  23:28:31  Show Profile Send gardd a Private Message
Du skulle lätt kunna få många råd på nya förstärkare som skulle kunna ge mer välljud än en äldre L-550. Men då skulle också tråden förvandlas till en tråd som heter: "vilken förstärkare är bäst för budgeten 6-9tkr?"... Vore kul att höra om du slår till på den. Men innan du köper den, jämför L-550 gärna mot några moderna stärkare som t.ex. Virtue Audio Two.
It's in for a treat.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2009/10/04 :  09:49:10  Show Profile Send Tobba a Private Message
Tack för era råd och synpunkter. Anledningen till att jag vart intreserad av denna förstärkare är att jag behöver en förstärkare med 2 par högtalarutgångar då jag ska koppla in ett par hörlurar i den ena utgången. Jag har nu en Blue Note S-1 signature mkII som jag är välldigt nöjd med men den har alltså bara en högtalarutgång.Så då tänkte jag byta in denna på Rehifi beroende på vad jag kan få för den,men nu får jag nog tänka om.Dom sänker nog inte priset på Luxmanförstärkaren och jag har eller inte råd att lägga ut en massa pengar på renovering.
Jag får försöka att lösa detta på något annat sätt.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/10/04 :  11:22:16  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Jag har en L-550 och det är sällan den tas fram ur förrådet. Den lät säkert bra när den var ny men den är tydligen i behov av service. Under en period var det Luxman som gällde så jag skaffade L-10, L-11, SQ-202, L-510, L-550, C03/M03 med flera. L-550 fick stana kvar hemma hos oss men inte för ljudets skull utan för att den är vacker att titta på. Alla ovannämnda förstärkare var trevliga på sitt sätt men de saknade livlighet, engagemang och spelglädje. Sådant som engelska förstärkare utmärks med, tycker jag numera. Men det kan ändras oxå .

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/10/04 :  19:32:24  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
Jag tycker att priserna på äldre hifiprylar ibland är rent löjliga !! Jag tycker nästan synd om den som betalar så mycket som de begär för denna L550, om någon gör det ! Särskilt med tanke på hur gammal den faktiskt är, näst in till ockerpris i mina ögon !!
/tord
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/10/05 :  08:20:22  Show Profile Send jonny99 a Private Message
För ett par år sen bjöd jag 5000 för en sån, jag fick den inte eftersom ägaren fick ett bud på några tusen mer. Rehifi kommer nog att hitta nån som vill betala 7-8 tusen för den och då är den ju värd det.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/05 :  15:09:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Är det inte så att rehifi går igenom alla sina prylar de får in? De har väl nån farbror anställd som bara går igenom alla gamla grejor och kollar så allt är som det ska och eventuellt byter det som behöver bytas? Eller har jag fått det om bakfoten?

Priserna på just den butiken kan nog diskuteras i oändlighet, men det är nog tufft att bedriva en verksamhet med endast begagnat när alla jämför priser på privatmarknaden. De har ju lite mer overhead-kostnader än vad jag som privatsäljare har. Dock kan inte jag som privatperson ge nån vidare värst bra garanti...

Vissa prylar är faktiskt rätt prisvärda, medan andra nog är övervärderade. Har handlat av dem vid två tillfällen och alltid fått mycket bra service och bra priser. De är inte omöjliga att diskutera med heller...

Är ju marknaden som styr. Handlar ingen till de priser man begär får man se över sin prispolitik eller vara tydligare i sin marknadskommunikation och trycka på de mervärden som det högre priset ger.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2009/10/10 :  18:57:53  Show Profile Send Tobba a Private Message
Jag blev erbjuden 5000 kronor av Rehifi för min 2 år gammla Blue Note förrstärkare som kostade 15000 kronor. Min förstärkare är i nyskick. Om jag byter in den mot Luxman L-550 som kostar 8900 kronor och som kostade cirka 18000 kronor 1982 så får jag 6000 kronor för min.
Det här är nog en väldigt dålig affär,eller vad tycker ni?

Mvh,

Tobbe
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2009/10/10 :  20:18:17  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
ja det låter som en mindre bra affär för dig, men rehifi skall ju förstås göra bizniz å tjäna en slant på varje affär samt att dom måste kanske ha ett visst utrymme för ev prutare.
/tord
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2009/10/13 :  10:18:55  Show Profile Send Tobba a Private Message
Audiovector,om du är intreserad av min Blue Noteförstärkare så kan du väl höra av dej via mail eller pm.
Jag har både mailat och skickat pm till dej men du svarar ju inte på något av dom.
Så nu förväntar jag mej ett svar!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000