HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad rekomenderar ni för pickup till mig?(och RIAA)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:42:16  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har en Linn Basik med en Linn Akito arm.
För tillfället har jag en rutten surround förstärkare tills jag får min Amplifix. jag har ett par Dali Grand diva högtalare.

japp det var hårdvaran.
musiken jag kommer lyssna på är mest techno (alltså inte "da buzz techno"), gamla punk vinyler och i framtiden antagligen lite mer "vanlig" musik .

Min ekonomi är väldigt dålig för tillfället då jag sparar ihop till ny hårdvara så priset får inte hamna över 1500:-. kan man få något vettigt för det priset?

Jag har för tillfället inget seperat RIAA steg så jag kommer köra med det inbyggda i surroundförstärkaren . Kommer antagligen köpa ett Vincent PHO 111 när jag fått Amplifixen.

så har ni några tips? jag är relativt ny på det dära med vinyl med lite högre kvalite, än min gamla technics spelare jag fick av en vän.

Edited by - j0akim on 2003/01/13 00:02:05

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/01/12 :  18:55:49  Show Profile Send Bland a Private Message
Ortofon om20 eller om30 1095 resp.1795. Bra mm nålar som klarar allt. Bör passa Akito armen. Fråga linn butikerna innan du handlar. Eller någon annan som vet? Undvik linn nålar (mm), dessa är inte prisvärda.

http://www.vinylbutiken.se/
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:08:42  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Grado gold för 1200:-

bland det finns inga linn pickuper för 1500:-

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/12 :  23:54:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmm. Ortofonerna trivs bäst med lätt arm.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/13 :  00:01:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har en denon pickup på nu som jag inte kommer ihåg betäckning på men den kostade runt 1000 lappen... jag gör som så att jag börjar med att köpa ett RIAA steg så jag har det när jag får min amplifix sen. är vincent RIAA steget bra? har inte läst något dåligt om det nämligen och det är ett väldigt bra pris tycker jag
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/13 :  00:31:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Verkar klokt att behålla Denon pickupen så länge, i alla fall om den är i hyfsad kondition. Jag vet inte vad du har för system i övrigt men om man ser till Linn Basik + Akito tror jag att de skulle må bra av något bättre än Vincent. T.ex. Musical Fidelity XLPS, Lehmann Black Cube eller Clearaudio Basic. Men då hamnar du på 3 - 4 tusen.
Visst, jag ser att du tänker satsa på Amplifix etc. Då skall du ha en phonoförstärkare i den klassen.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  13:23:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tyvärr så har jag inte de pengarna för tillfället så jag får lov att köra på vincent. om det låter illa så kan jag ju bara sälja det.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:30:46  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Vincent sägs ju låta riktigt bra för pengarna, jag har bara hört det vid ett tilfälle och då i en anläggning jag inte känner till. Jag måste dock säga att det lät bättre än vad jag hade väntat mig.

Jag skulle nog behållit denon-pickupen så länge. Vänta med att köpa ny pickup tills du har hunnit lyssna in dig på Vincent steget.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/14 :  18:20:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Varför inte Pro-Jects billigaste? Kör med den själv och tycker den är bra. Kostar väl runt 900 spänn tror jag.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  21:56:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tur som man har så har jag fått tag på en phonofix som jag kommer använda
bättre kan det knappt bli
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/14 :  22:27:20  Show Profile Send nin a Private Message
tur som man har så har jag fått tag på en phonofix som jag kommer använda
bättre kan det knappt bli



Jo, min framtida RIAA:


http://www.manleylabs.com/containerpages/STEELHEAD.html
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/14 :  22:36:01  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok bättre kan det ALLTID bli. fast jag får inte tag på nåt bättre :)
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/15 :  03:12:48  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jaså nin, du har tänkt lägga sisådär 7500 dollar (priset i USA) på ett Manley Steelhead phonosteg. Det är klart, recensionerna på det har ju talat sitt tydliga språk.

Glöm bara inte tala om när de nya grejerna börjar dyka upp.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/15 :  09:49:50  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Dollarn blir ju billigare för varje dag, kanske man skulle ha sig ett!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000