HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ryssen
100.000-klubben

8647 Posts

Posted - 2009/10/08 :  19:18:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
isoleringar skulle ändra sig annat än av miljöskäl - temperatur och vanlig åldring.

Läste någonstans att kondingar med grön resp.röd krympslang på tåtarna.
Var för att märka ut vilken lindning som var början resp. slutet på lindningen,så att den skulle vändas rätt,minns ej nu hur den skulle vändas..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/10/08 :  19:22:20  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Vad ska jag säga ... Gossar, för H-E, var lite seriösa!!!!!

Min erfarenhet från kondensatortillverkning har inte givit något om att isoleringar skulle ändra sig annat än av miljöskäl - temperatur och vanlig åldring. Vi får nog betrakta detta med inbränning som en skröna som totalt saknar all förankring i den vetenskapliga världen. Tyvätt.

Ledsen att behöva säga det soundbrigade, men världen kanske fortsätter lite bortom den egna horisonten ...

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/10/08 :  20:51:03  Show Profile Send -AG- a Private Message
Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur... jag skulle vilja se någon skilja ur en "inbränd" kabel jämfört med en "färsk" i ett blindtest.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:11:37  Show Profile Send linnar a Private Message
Har ni tänkt på att väldigt mycket av anläggningens koppar ligger på
kretskort. Jag tror att signalkablarna är en bråkdel i längd. Om man
då bränner in dessa signalkablar för att få kanske en anings skillnad
i ljudet borde då inte kopparledarna på kretskortet "dränka" den skillnaden?
Eller skall även kretskorten brännas in? I så fall får man låta grejerna
vara på dygnet runt för att uppnå full kvalité direkt när man lyssnar.

Nä, var och en får tro på sitt sätt men det vet i katten om man kan
höra någon skillnad på inbrända kablar. jag har aldrig hört någon
skillnad. Numera KAN jag nog inte höra någon skillnad.

Ha'dä gött!

EDIT:
Frågan som ställdes var:
"Spelar det någon roll om volymen är hög, låg eller på noll?"

Undra om vi inte är lite OT.

Mitt högst personliga svar på frågan är:
Volymen kan vara avstängd helt och tåtarna kan hänga av sig en stund
i torkskåpet som inte heller behöver vara på.

Edited by - linnar on 2009/10/08 21:16:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:14:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det där med att isoleringen ändrar kabelns egenskaper är inget kontroversiellt. Isoleringen laddas upp med statisk elektricitet och det går att ta bort. Vissa kabeltilvekare verkar göra tvärtom och laddar upp isoleringen med et batteri.
Själv upplevde jag fenomenet när jag hade en DA-omvandlare med dubbla analoga utgångar. Det gav mig möjligheten att testa kablar parallellt med varanda genom att koppla dem till olika ingångar på förstärkaren och sedan sitta och koppla om med fjärrkontrollen och jämföra. Det jag lade mrke till var att en kabel ändrade klang efter att ha suttit i ett dygn. Det gick från ljusare till mörkare. Eftersom jag hela tiden jämförde med min referenskabel, så kunde jag avfärda att det handlade om inbillning eller tillvänjning. Det var påtagliga förändringar.

Att en kabel kan behöva brännas in är nog inte konstigare än att elektonik i allmännhet behöver brännas in. Det brukar stå i de flesta manualer nu för tiden. Tvivlar ni, så jämför en färsk förstärkare med en inspelad i en butik om ni har möjlighet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:19:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Fenomenet med isolatorernas elektriska egenskaper är inget nytt.
Det har man känt till sedan radarn uppfans, eller nått sådant.
Det som är nytt är påståendet att det även påverkar lågfrekvenssignaler.

För förstärkare handlar det om att värmas upp, tror jag. De är byggda
för att fungerar optimalt vid en viss arbetsvärme. Många förstärkare
har mätare som mäter värmen och ändrar strömen i vitala delar efter
det. Det är inget konstigt alls.

Edited by - linnar on 2009/10/08 21:23:08
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:39:49  Show Profile Send Jamo a Private Message
Mitt svar på trådskaparens fråga är: Ju högre volym, dess bättre. Om det är jobbigt att ha ett slutsteg gåendes i en vecka så kan man terminera signalkablarna i något annat, exvis ett försteg.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/08 :  21:57:24  Show Profile Send 24U a Private Message
Får att svara på frågan, är min mening att man inte behöver spela högt. Jag tror dock att kretsen skall vara sluten, alltså båda apparaterna vara påslagna. Slutsteget kan ha mute-reläer på ingångarna, vilket då innebär att om inte slutsteget är på har man ingen sluten krets.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/10/08 :  22:15:08  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack, det får bli som det blir, dvs "inspelning" medelst musik.
Så här ska en seriös inbränning av kablar se ut ; http://www.synergisticresearch.com/page/tesla/quantum_tunnelling_video_footage
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/08 :  22:37:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Läste någonstans att kondingar med grön resp.röd krympslang på tåtarna.

Det är seriöst, Ryssen. Jag tror Elektor hade en artikel om detta. Vad det handlade om var att yttervarvet på kondningen kunde, i vissa applikationer, anslutas på sådant sätt att den till viss del fungerade som skärm. Hade man en konding till jord kunde man leta upp vilket ben som anslöt till yttervarvet och ansluta detta ben till jord (som exempel).

Jag är annars för mycket fysiker, har läst och sett för mycket fakta för att tro på saker det inte finns rimliga skäl att de fungerar.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/10/09 :  00:22:24  Show Profile Send esl a Private Message
Det med kondensatorn är fullt korrekt likaså hur primärlindningen är lindad i en transformator och att man kan vända stickproppen till apparaten så att Nollan hamnar på innersta varvet på transformatorn och gör att kärnan är kapacitivt kopplad till nollan (jordpotential)
Detta ger minst kapacitivt överförda potentialer till chassiet och därmed mindre potential mellan apparater som är signaljordade via skärmade kablar som är jordade i vardera apparats höljen och därmen transporterar strömmar mellan apparaterna som i sin tur genererar spänningsfall över signalkablarna och då signalkablarna överför just spänning så moduleras signalen hörbart.

Det är inget mystiskat alls med att vända stickkontakten "rätt" eller "fel". Lätt att mäta! Och hörs av ALLA, inte bara audiofiler..
Men att få uppenbarelser av dyra signalkablar och dessutom höra skillnad mellan dessa dyra kablar om dom är inbrända eller inte det finns ingen rimlighet i det...
Kom hit och visa mig! Jag har en jättebra stereo!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/10/09 :  12:56:47  Show Profile Send linnar a Private Message

esl:
Exakt!
Nedrans bra inlägg för övrigt!

Om man hör något som inte är rätt. Kolla först med att vända kontakten i väggen.
Två hål i väggen är inte bara två hål, de är två men de är olika.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/10/09 :  18:33:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Har ni tänkt på att väldigt mycket av anläggningens koppar ligger på
kretskort.

Ja, hur många meter koppar finns det i signalvägen på ett kretskort?

Är det någon som mätt?

esl, dina inlägg är som vanligt läsvärda.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/10/09 :  22:28:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Kom hit och visa mig! Jag har en jättebra stereo!

Det är klart att vi kan! Var bor du?

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/10/10 :  01:33:22  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Ja, hur många meter koppar finns det i signalvägen på ett kretskort?

Jag mätte med linjal prexix nu på ett "vilket som helst kort". Det
var ungefär 80 cm.
Jag passade på att rulla upp en spole till ett gamalt delningsfilter.
Det var ca 12m.
När jag ändå höll på rullade jag upp ca 8m tråd från en högtalare.
0,8+12+8= 20,8 meter.

Det var väldigt svårt att mäta kretskortet så en del uppskattade jag.

Utöver detta hat kondingar ganska långa signalvägar. Om jag inte
minns fel rullade jag upp 1,5m från en e-lyt en gång. 10 sådan blir 15m osv.

Alltså om man fortsätter så här så skulle det inte förvåna mig om man
kom upp i över 100m i signalen spridda vägar. Om man då tänker att
bränna in en stump på någon meter av detta så börjar man fundera hur
det kan höras.

Detta är bara spekulationer från min sida, "men ändå", som vi säger
i Göteborg.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/10 :  09:46:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
FEL!
Kondingar har inte så lång signalväg eftersom de är terminerade längs hela kanten (den långa). Det rör sig om ett par cm bara.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/10/10 :  14:06:22  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
FEL!
Kondingar har inte så lång signalväg eftersom de är terminerade längs hela kanten (den långa). Det rör sig om ett par cm bara.

Jag kan ha fel ibland.
Men vad jag minns satt det inte ihop längs kanten. Men dt var ett
tag sedan så du har säkert rätt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/10 :  16:05:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det kanske vara en Audiofilkonding du plockade isär.
RIFAs kondingar fick anslutnmingstrådarna, antingen svetsade eller metallsprutade mot hela sidan av lindningarna.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:39:26  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ni har glömt ett fysikaliskt fenomen pojkar.
Det kallas populärt för minnesdistortion. Den franska förstärkartillverkaren Larvardin har ett patent på en förstärkarkoppling som skall motverka fenomenet.
Minnesdistortionen fungerar genom att en signal påverkas av den signal som just passerat. I kablar är det isolationsmaterialet som laddas upp och ur. Detta har en viss tröghet. Om en stark signal just passerat följt av en svag tar det en liten stund för signalen att komma ut på andra sidan som opåverkad då isolationsmaterialet måste laddas ur först. Därför använder en del tillverkare sig av att biasera upp isolationsmaterialet permanent med likspänning.

Det tråkiga är att detta fenomen inte bara finns i kablar utan i det mesta som leder ström. Spolar och kondingar som behöver tid för att laddas upp. En stor bov till minnesdistortion är transistorers känslighet för värmeförändringar. Dessutom sitter de på en stor kylfläns som har stor inre tröghet innan de uppnått stabilitet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:49:54  Show Profile Send acebowler a Private Message
En stor bov till minnesdistortion är transistorers känslighet för värmeförändringar. Dessutom sitter de på en stor kylfläns som har stor inre tröghet innan de uppnått stabilitet.

Därför man kör med rör med andra ord

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:50:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Detta har en viss tröghet.

MYCKET trögt! Det rör sig för isolationsmaterial i kondensatorer om 10-tals minuter, alltså ett rent DC-fenomen och som definitivt inte är tillämpligt för ljudsignaler. Om någon hävdar att man har tagit fram kablar eller kondensatorer utan denna effekt eller metoder att minska densamma, ska man veta att det här är lek med ord och en förfärande disrespekt för vetenskap och gällande teknik.
Det heter dessutom inte minnesdistortion utan dielektrisk absorption.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/10/11 :  19:22:00  Show Profile Send Bardis a Private Message
Rör har en del intressanta egenskaper som att de kör för fullt om man inte biaserar ner dem till sin arbetspunkt. Därför har de helatiden alla nödvändiga elektroner tillgängliga som bara ligger där och trycker på. Rörens enda sätt att avge värme är genom strålning. Vilket gör dem mer stabila.

Angående minnesdistortion får man se det som ett samlingsnamn för fenomenet. Just i kablarnas fall är det dielektrisk absortion som är orsaken.

Om man skall ligga steget före får man nog lyfta blicken lite högre än horisonten och undersöka nya fenomen och inte förneka det på en gång bara för att det inte är vedertaget riktigt ännu.

När distortions bregreppet TIM blev känt 1972 öppnades en ny möjlighet för konstruktörer av transistorförstärkare. Innan dess hade man mycket lite koll på varför rör skiljde sig från transistorerna. Här är kanske ett fenomen som borde tas i beaktande och undersökas.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/11 :  19:27:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag vet att det finns folk (företag) som lagt batterier i delningsfilter för att lägga biasspänningar på kondensatorer för att undvika dielektrisk absorption, men grejjen är ju att den här effekten, som inte påverkar ljudsignaler alls, förekommer på alla spänningsnivåer och ändringar av den pålagda DC-spänningen.

SDedan kan man ju inte prata om effekter som inte (idag) existerar. Vi lever ju här och nu och inte i en SF-serie på TV5.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/10/11 :  19:51:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du någon gång skulle sätta dig ned och lyssna, Soundbrigade, så skulle du kanske upptäcka saker som skulle skaka om din värld.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2009/10/11 :  19:53:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det är en dag i morgon också.

Och jag gillar SCI-FI serier.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000