HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/04 :  10:14:30  Show Profile Send Smackman a Private Message
Är detta Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2 genvägen till det perfekta ljudet

Läste om den på nätet och några seriösa hifi killar gillade den så mkt att de införskaffade ett ex i sin anläggning ..

Någon som har erfarenheter från produkten och vill dela med sig ?

Mvh


Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/04 :  11:09:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var ju på ropet för några år sedan här på forumet och jag själv köpte en tidigare generation. Jag lät Harmony Design modifiera den och använde den som DA-omvandlare.
En av anledningarna var att jag lyssnar på allt från opera till metal och det gav mig möjlighet att skräddarsy ljudet för de olika stilarna.
Dessutom var det intressant med rumskorrigeringen.
Men jag tröttnade.
Felet med rumskorrigeringen är att man mäter med brus och då inte kan skilja på direktljud och efterklang. Man kompenserar brister i efterklangen med att ändra direktljudet. Det är ett principiellt fel eftersom man då bara tillför fel i direktljudet medan felen i efterklangen kvarstår. Eftersom hjärnan till skillnad från elektroniken tydligt kan skilja på direktljud och efterklang så låter det konstigt. Röster tunnas ut och balansen i en stor orkester föskjuts där vissa instrument tonas ned och närmast försvinner i ljudbilden. Det går heller inte att fylla i dippar i basen, däremot kan man dämpa rumsresonanser.
Vill du ändra lite försiktigt i klangen och minska markerade rumsresonanser, så är nog det här en bra produkt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/04 :  11:44:57  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej !

Jag skulle vilja fylla dippar i djupbasen ... pga av mitt rum .. och det går inte då eller ?

Det skulle även vara kul med ett "rock" läge :)

Den nya versionen skall vara bättre i ljudkvalite`n´av vad jag läst ialf . Hur upplever du att den påverkar ljudkvalite´n tex blir ljudet sämre på någe vis ?

Och hur kopplar man den..tex från en ps3 --toslink--Ultracurve-- xlr --Försteg/stärk ? Kan jag köra den med extern dac som ett framtida tweak ?

Många frågor :)
Mvh


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/04 :  13:15:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en vän som använder Behringer som rumskorrigering och det fungerar bra för honom. Man ska nog lämpligen använda Ultra curven som rumskorrigerare och inget annat.Om du Björn-Ola är i närheten av Stockholm är du välkommen hem till mig. Då kan du få höra att all slags musik kan låta bra just tack vare rumskorrigeringen. Jag själv har en från dBx som också fungerar utmärkt. När jag spelar vinyler från tiden före 1970, då behöver man öka basen. Jag använder då separata filter från BSS och tc-electronic som jag snabbt kan ställa in utan att sedan spara i något minne. Det kanske beror på att jag har fått en sån rutin på det, att det går fortare att göra så istället för att leta efter en lämplig inställning i ett minne.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2009/10/04 :  13:27:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Är detta Behringer Ultra-Curve Pro DEQ2 genvägen till det perfekta ljudet


Hadde en som hadde moddad nätdel(använde den som DAC),men bytte den mot en Benchmark DAC 1
har inte ångrat mig ännu...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/04 :  14:49:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag bor tyvärr lite långt ifrån Stockholm. Det hade varit roligt annars.

Att det inte går att fylla i dippar? Det gäller när dipparna är orsakade av utsläckningsfenomen i rummet och då hjälper det inta att höja nivån. Men man kan ju alltid testa, men höjnigar i en särskild frekvens utförs digitalt genom att man sänker nivån i alla andra frekvenser och det är inte så bra det heller. Jag tror att man ska utgå ifrån att det inte går.
En generell höjning av nivån i basen om man vill det är ju en annan sak.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/04 :  15:39:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
Utsläckningsfenomen ja...Det är antagligen det jag har ..

Men låt mig ta ett exempel .. Om jag vill höja 30 , 40 , 60 hz med säg ca8db och sänka 70hz med 6db är det möjligt ?

Smutsar Beringern ner ljudet på någe vis undrar jag ?

Mvh


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/04 :  16:32:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, det är möjligt, men... som jag skrivit ovan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2009/10/04 :  20:44:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det kommer dra massor med effekt. Och ganska säkert inte låta något vidare. Mycket bättre att kurera akustiken så långt det går och sen justera minimalt.

mvh/harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:05:17  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag har effekt så det räcker och blir över .. :)

Hur kurerar jag akustiken så jag får en högre nivå i den lägsta basen kan man då undra ?

Jag vet att det droppar en hel del pga av rummet vid ca 40hz och ner till 20hz .

Sedan är det lite ojämnt fördelat upp till ca 80hz ..

Känns lite sisådära med en subwoofer lösning när jag har ett par rätt baskapabla högtalare som även är mkt effekt tåliga ...
Mvh


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:14:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har en sån (eller liknande). Kasst ljud oavsett digitalt eller analogt in. Min är till salu...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:34:55  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag vet att det droppar en hel del pga av rummet vid ca 40hz och ner till 20hz .

Sedan är det lite ojämnt fördelat upp till ca 80hz ..

Känns lite sisådära med en subwoofer lösning när jag har ett par rätt baskapabla högtalare som även är mkt effekt tåliga ...

Just därför så tycker jag att du ska satsa på en subwoofer med inbyggd eq och DSP. Mina högtalare är också mycket känsliga och effekt tåliga. Men trots detta så låter jag golvarna bara gå ner till 40Hz där jag låter subben ta över. En heldel akustisk musik innehåller kanske inte så mycket under 40Hz men det finns andra små akustiska ljud som man kan upptäcka och som man senare inte vill vara utan. Testa själv vet ja.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/10/05 :  17:52:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
Subwoofer med dsp låter smaskens ...Dock så koster de en slant , men men vi får se :)


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/05 :  19:36:16  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Subwoofer med dsp låter smaskens ...Dock så koster de en slant
Inte så mycket slantar om du tittar på den från XTZ.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000