HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad kan ha hänt min stärkare !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2009/10/01 :  12:05:45  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Jag har en musical fidelity A1, den gamla goda.
den blir ju således väldans varm vid drift, men köpt begagnad har den funkat felfritt ett år.

tyvärr råkade jag ha den i ett lite trängre skåp det sista, varvid det blir om ännu varmare, och som kaka på grädden så råkade jag somna med den på.
mitt i natten vaknade jag och det var tyst, lampan lös men det hördes ingenting.
jag var säker den hade bräntt upp !!!

dagen efter satte jag på den och vipps !!! den fungerade......i cirka en timma sedan slocknar en kanal.

efter att stängas av en halvtimme så funkar den felfritt, så har det varit sedan dess.

en timmes körning, död på samma kanal, lite vila och sedan fungerar den utan problme...

vill gärna allt skall funka helt o hållet.

den skall tydligen ha en inbyggd överhettningsmekanism, men kanske den tog skada den natten ?? vad kan vara skadat tro ??


mvh
janne

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2009/10/01 :  20:22:47  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag gissar på att det är någon eller några elektrolytkondingar som håller på att ge upp.
Det är inte ovanligt att gamla elektrolyter fungerar hjälpligt när de är svala men tappar kapacitet när de börjar värmas upp.

Kolla om du ser några som har börjat läcka eller ser svullna ut och byt ut dem mot nya med samma värde om du hittar några som ser suspekta ut.

Kolla även över alla lödpunkter. Det kan vara så att kretskortet/kretskorten och komponenter expanderar av värmen och att en dålig lödning då tappar kontakten.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/01 :  20:34:20  Show Profile Send acebowler a Private Message
"tappar kapacitet när de börjar värmas upp"

Eller tvärtom.

Staffan


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:11:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ta en titt på denna sidan http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/index.htm för mer info. Jag tror att du har knäckt en trissa din MF är en klass A förstärkare då krävs det luft omkring den för att den inte skall fara illa att ha den i ett sämre ventilerat utrymme är inte bra.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:39:09  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Länken var riktigt bra. Kommer ihåg förstärkaren som en av dom bättre
man har lyssnat på genom åren och så vitt jag har förstått så har
den fått lite av en kultstatus.
Om kondensatorerna aldrig är bytta så är det nog dags att göra det
nu, oavsett om dom är trasiga eller inte
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2009/10/02 :  00:01:25  Show Profile Send El_D a Private Message
Inte för att det direkt tillför något till tråden, men jag har blivit lärd att gamla defekta kondensatorer ofta presterar sämre när de värms upp.
Är jag fel-lärd?

Hoppas iaf att du får ordning på din förstärkare.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/10/02 :  06:59:51  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det första man misstänker är glapp i en lödning, felsöks enkelt, plocka av antingen topp eller bottenplåten så att du kommer åt kretskortet/n, spela tills den lägger av, ta baksidan på en liten skruvmejsel (dvs plastdelen), knacka lätt på kretskort och komponeneter, kommer ljudet tillbaka när du knackar på ett visst ställe så har du hittat den dåliga lödningen, gör en omlödning.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/10/02 :  10:26:10  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag är också inne på sopwiths linje. Tycker att du skall börja i den ändan. Det var en bra beskrivning av sopwith, Du kan även prova att trycka lite lätt på kretskortet med baksidan av skruvmejseln.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/10/02 :  10:30:00  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Som sagt, länken var riktigt bra

http://www.mhennessy1.f9.co.uk/mf_a1/technical.htm#faults

quote:
The message is simple - if you have a fault with the amplifier, don't start trying to apply logic until you've replaced all the capacitors. In 95% of the cases I've come across, this will clear the fault.


Edited by - DahlbergAudio on 2009/10/02 10:32:28
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:19:57  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
tack alla för svar..
kanske kylpastan gjort sitt och utlöser överhettningskyddet ??

jag får rota i den..

mvh
janne
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:39:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
felsöks enkelt, plocka av antingen topp eller bottenplåten så att du kommer åt kretskortet/n, spela tills den lägger av, ta baksidan på en liten skruvmejsel (dvs plastdelen), knacka lätt på kretskort och komponeneter, kommer ljudet tillbaka när du knackar på ett visst ställe så har du hittat den dåliga lödningen, gör en omlödning.


Ett OK råd, men ännu bättre är att börja att spraya med kylspray innan du börjar med mekanisk belastning.
Spraya först stora områden.
Går den igång, låter du den tystna och kyler ett mindre område i det stora du funnit felet i. osv osv till du ringat in ett litet område eller en enda komponent.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/10/04 21:40:40
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:26:01  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ahh, kanon !

ungefär som när dom läker fotbollspelarna ?
dom verkar förövrigt mest ha ont i benskydden

Tackar.

janne
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/10/15 :  09:39:22  Show Profile Send viterbi a Private Message
Jag har en löst liggande 10V fläkt på stärkaren som får 5V så det blir tystare.
Enbart för att få den svalare.
Hög värme stressar lödningar så plocka ur kortet så blir det enklare att bättra dom.
Har en A1-X sedan många år som har gått sönder då och då.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2009/10/17 :  18:31:13  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
så då har jag rotat lite i den och kommit fram till en märklig slutsats ??

jag körde med kylspray ideen:


då min stärkare är av den sorten som syns i länken med två topplåtar så tänkte jag att den behöver säkeligen lite kylning när jag felsöker så jag lät ena halvan sitta kvar, och blottade så att säga ena halvan förstärkeri.

satte på stärkaren och lyssnade, förövrigt löjligt bra ljud
har haft en gammal akai receiver ett tag nu och glömt hur den KAN låta.

nåväl, det började spela och det gick den vanliga tiden en halvtimma ungeäfär, och det fortsatte spela !!!

hmm, det gick en timme, allt fungerade !!!!

gick ut o klippte gräset, den funkade efteråt oxå ??

gick väl ca:4-5timmar innan jag avbröt, satte dit plåten och spelade, hann väl några låtar då den la av !!!

av med plåtarna och sprayade !, det visade sej att trissorna på den delen som plåten var av i början la av med plåten på !

har då hela konstruktionen dåligt med kylning ? hela stärkaren blir ju riktigt varm, men kanske man skulle ha några hål där kall luft kan sippra in och andra hål där den varma kan dra ut ? konvektion som modernare kaminer har ?

eller är kylpastan kass i skarvana och bara bidrar med högre värme ??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000