HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Matcha Yamaha A-S700 med lämplig cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/01 :  01:04:00  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
hej!

jag fick i slutet på förra veckan hem en Yamaha A-S700 förstärkare, spelar neutralt och hyfsat öppet för pengen, till den kör jag ett par Dls R66 med Silspeakkablage. att spela vinyl är ett sant nöje, förstärkaren & högtalare spelar bra tillsammans.

mitt bekymmer är att yamahan tillsammans med min marantz cd6002 spelar för varmt och odetaljerat. jag vet att stärkaren låter bra med tex. vinylsvarven, tom. min pioneer dvd låter i det här fallet bättre än marantzen, så frågan är vad min anläggning egentligen behöver?

en cd som spelar neutralt? eller kanske rent utav en som spelar lite kallt?

jag har sneglat lite på en rotel rcd-06.. mitt budgettak är runt 5.000, helst under.

någon som har tips eller erfarenheter av detta?


Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/01 :  08:41:57  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag tänkte direkt på att föreslå en Rotel RCD-06 när jag började läsa tråden, men sedan såg jag att du själv redan hade funderingar på en sådan.

Jag hade en RCD-06 till alldeles nyligen som jag var väldigt nöjd med. Väldigt korrekt, detaljerad och neutral (lite tillbakalutad) vilket kanske kan dämpa lite av värmen du beskriver och samtidigt ge ett något mer detaljerat ljud.

Jag har en Marantz CD5001OSE som extraspelare här hemma och jag upplever dock inte direkt att det är en jättevarm spelare. Den ska väl i princip vara samma spelare som 6002:an du har? Jag tror att 6002:an baserades rätt mycket på OSE varianten av 5001:an! Jag tycker den ger en lite väl spritsig diskant, men kanske också ett lite kantigt och odetaljerat/ofokuserat intryck. RCD-06 känns i alla fall i mina öron som en betydligt mer korrekt spelare.

Edited by - millenniumking on 2009/10/01 08:50:44
Go to Top of Page

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/01 :  22:15:57  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
jag tror 5001 i OSE version låter bättre än 6002'an. lyssnade på 5001 för ett par år sen, tyckte den lät riktigt trevligt. jag har tidigare kört pm7001 & cd6002, då lät det varmt men helt ok, saknade lite info, därav såldes marantzen och yamhan fick bli ersättare, men då uppstod istället dilemmat med att cd'n och stärkaren inte samspelar så bra. milleniumking jag kan bara instämma gällande hur du upplever diskanten, den finns där, men är inte vad sak man säga... helt ren?

Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/10/01 :  23:12:34  Show Profile Send pegul a Private Message
Har du kollat in den cd:n som "hör ihop" med den förstärkare som du har, Yamaha cd-s700?
Är också lite på gång att skaffa ny spelare för ca 5000:- och sneglat lite på den, men har inte hunnit att lyssna än.
Någon som har det?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/10/02 :  07:09:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
Du ska ha en CD då?
5000:- låter ju annars som en bra budget för en DAC och t.ex. en squeezebox. Eller en miniPC som jag kör med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/03 :  05:04:08  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
tack för alla tips!

efter lite funderande beställde jag en CD-S700 på vinst och förlust, förhoppningsvis är stärkare och cd samspelta då de är i samma produktserie.
jag har funderat på squeezebox och dac, men har inte tagit steget än, blir kanske aktuellt när squeezebox touch börjar sjunka i pris.

postar en liten yamaha recension när grejerna är inspelade ordentligt.

Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/03 :  08:35:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Det brukar ju kunna bli vissa synergieffekter när spelare och förstärkare är konstruerade för att spela ihop så det kommer säkert att fungera bra.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/10/04 :  21:48:28  Show Profile Send pegul a Private Message
Jag var faktiskt och köpte en Yamaha CD-S700 i lördags. Har varit på gång ett tag med att byta spelare eftersom min gamla TEAC från början av 90-talet strulat mer och mer.
Har "storebror" till den här spelaren som förstärkare, A-S1000. Trevligt att man kan styra de vanligaste funktionerna från förstärkaren fjärr. Spelaren känns välbyggd och gedigen. Släden åker in och ut nästan helt ljudlöst med ett diskret men tydligt "doff" i ändlägena. Såna saker blir jag lite glad av i alla fall. Gamla spelaren rasslade ganska mycket när släden åkte in och ut. Den "svirrade" ganska mycket också när den spann igång skivan. Yamahan är istället riktigt tyst. Fjärren ligger bra i handen och är nästan lika bra finnish på som den till förstärkaren. Man ser att det är skillnad på dem när man har dem bredvid varandra. Det är andra och distinktare knappar på förstärkarens fjärr och den är lite snyggare ihopsatt/konstruerad.

Ljudet jämfört med min gamla spelare så här långt (har inte hunnit lyssna jättemycket ännu):
Mer värme/kropp i röster. Något mer "avslappnat" och fylligt ljud samtidigt som det känns som att fler smådetaljer kommer fram. Det borde motsäga varandra men så känns det faktiskt. Lite mer botten är det också. Om jag skulle tvingas använda ett ord för jämförelsen så skulle det nog bli, hmm - Fylligare. Så här långt känns det som ett lyft jämfört med gamla spelaren.

Jag tycker inte att det är jättestora skillnader när man jämför cd-spelare. Jag tillhör heller inte dem som vill ha "ljudet i ansiktet" utan föredrar ett lite mer tillbakalutat ljud. Det får ju naturligtvis inte bli sömnigt för den sakens skull.
Vet inte hur mycket ljudet kommer att ändras över tiden den blir mer inspelad. Jag tyckte det lät bra "direkt ur lådan" men höll på med middag och annat så det blev mest bakgrundslyssning med korta nedslag i fotöljen då och då.

Det får bli mer lyssning i veckan som kommer.
Så här långt känns det bra i alla fall :-)

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/05 :  03:32:34  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
pegul, vad roligt att höra att du hittills är nöjd! betryggande.
jag väntar på min spelare, den bör anlända måndag eller tisdag.
jag söker nog lite av den ljudkaraktär du beskriver, motsägelsefullt möjligen, men jag söker ett fylligt ljud, det får absolut inte vara för platt analytiskt alá HK, utan får gärna ha lite "kropp" utan att tappa detaljer, fylligt, men inte för mycket, helt enkelt ett korrekt och engagerande ljud.
en svår balansgång helt enkelt, marantz var lite för varmt och för lite detaljåtergivning för min del, så förhoppningsvis faller bitarna på plats med yamaha grejerna.

en ytterligare paramter i det hela kan vara mina högtalarkablar, jag kör Silspeak 440 2,5 m, en kabel jag trott varit riktigt bra, men som jag förstått det på forumet är många medlemmar inte helt nöjd med kabeln, tänkte istället testa med supra ply 3,4. någon som har erfarenheter av detta?
signalkablage i övrigt är Marcus Cables Bifrost.

Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/10/05 :  12:36:06  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Yamaha CD-S700 är grymt snygga! Designen är väldigt estetisk, att man dessutom gått ifrån den orangea färgen på displayen är kanon. Den är inte så värst fin om man blandar med andra märken (har själv två Yamaha-produkter med orange displayfärg samt en hel del andra märken i anläggningen). Var köpte ni era spelare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/05 :  13:48:51  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
jag har köpt både förstärkare och cd från Fyndbörsen.
cdspelaren ligger just nu i Ånge och samlar damm, för er som är nerifrån landet så är det så att posten har sin postcentral för norrland i Ånge, där de allra flesta försändelserna allt som oftast blir liggande i två dygn.
det är ungefär lika irriterande som att hamna bakom en pensionär med 200 rabattkuponger i kassakön på affären.

Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/10/05 :  21:01:34  Show Profile Send pegul a Private Message
Jag köpte min på Lars Bengtsson vid st: Eriksplan. Kostade 4495 vilket vara samma som om man handlar via nätbutiker.
Har sett att andra butiker tar ganska mycket mer för spelaren, typ strax under 6000!?
Det är ganska stor procentuell skillnad.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:37:25  Show Profile Send pegul a Private Message
Tobh07

Har du fått din spelare ännu?
Och i så fall; funkar den bra i din setup?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Tobh07
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/10/14 :  18:33:37  Show Profile Send Tobh07 a Private Message
min spelare kom i början av förra veckan, jag har kört den 24/7 sen dess, och jag måste säga att det är en väldigt trevlig bekantskap!
ett riktigt kvalitetsbygge, hade någon sagt att den kostade 10.000 hade jag nog inte ifrågasatt det, även fjärren känns gedigen.
Ljudet är öppet och detaljerat, bra "punch" men inte för varmt, matchar min s700 stärkare mycket bra!
det enda som var lite tråkigt var att displayen var monterad snett, jag skickade spelaren till yamaha i göteborg för att få den utbytt.
cd & förstärkeriet samspelar riktigt bra, fick klart för mig att Silspeak 440 inte är nån bra högtalarkabel för min anläggning, gräver alldeles för djupt och spelar lite oengagerade, har inte märkts så tydligt tidigare.

sagt och gjort, blev en tur till Jämtljud och Nils-Gunnar för att prata högtalarkablage, jag fick låna hem tre olika märken i olika prisklasser, kommer inte ihåg alla märken i skrivande stund, men efter mycket kabelbytande fram och tillbaks stod det klart. supra ply 3.4/s fick bli mitt nya högtalarkablage.
lite lustigt att en kabel för 89kr/m utklassar en kabel för 300kr/m... men så kan det vara ibland, det dyraste är inte bäst alla gånger, supran spelar kanske inte lika transparent som silspeaken, men supran visade sig passa bättre i min anläggning.
Silspeaken gräver djupare och är mer transparent, men låter lite tråkigt i min anläggning.
supran däremot upplever jag spela lite ljusare och mer öppet, ljudbilden blir kanske nåt snäpp mindre, men det svängde mer! lite diffus beskrivning kanske

Technics 1210 MKII/AT95E - Yamaha CD-S700 - SB Touch/MF V-Dac - Yamaha A-S700 - Audiovector C2 MKII
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/10/14 :  18:47:33  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Bra att du blev nöjd! Det där med synergieffekter mellan matchande prylar är inte att underskatta!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000