Author |
Topic |
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/09/22 : 12:56:14
|
Jag funderar på att kanske byta rör i min förstärkare, PrimaLuna Prologue One, från EL34 till KT77. Behöver jag byta några av de små rören (vilka jag gissar är till försteget) samtidigt? De små rören är 2x12AX7 och 2x12AU7.
Vilka rör (för eller slutsteg) ger mest nytt välljud vid byte?
Anledningen till att jag funerar på att byta är att jag skulle vilja ha lite mer kraft/punch vilket jag fått för mig att KT77 har. Är jag rätt ute?
Vänligen, Walter
|
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/09/23 : 21:01:08
|
Hej Walter jag ser att ingen har orkat svar på din fråga då är min motfråga så här hur länge har du använt din PrimaLuna?
Har du inte använt den mer än ett par tusen timmar behöver du inte byta små rören ännu men du kan ändå köpa på dig för framtida bruk. Ett tips är att sikta in sig på Svetlana rör det är en viss skillnad mot de där Kina rören som sitter i.
En kompis har provat med KT77 i sin PrimaLuna och var nöjd de har dock hamnat på hyllan då hans EL34 har gått ca 500tim vi provade samtidigt mina EL34 från Svetlana allt blev mycket tajtare de står högst upp på Jakobs lista när det är dags för rör köp nästa gång.
Rör är väldigt mycket en smaksak vilka man gillar det är precis lika tokigt som med högtalare de låter olika så man får prova sig fram men KT77 skall ge en lite effektökning av vad jag har läst men det är inget jag kan svära på.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 07:45:46
|
Tack för redovisningen Anders.
Stärkaren är på månaden ett år gammal, så den lär väl inte gått mycket mer än 1000 timmar. Hur länge kan man räkna med att de presterar minst 90%?
Har hittat JJ Electronics rör på nätet, verkar inte så farligt dyra, 4 rör för en styv tusing. Är de så kallade kina-rör eller är det något värt att prova? Finns svetlana-rören att tillgå smidigt någonstans?
Är helt med på att det gäller att prova sig fram, det är ju halva nöjet med hobbyn
//Walter |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 09:51:44
|
Kolla www.tubesandmore.com; där kan du hitta en uppsjö rör av olika fabrikat. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 11:08:06
|
Du kan även titta in hos den Engelska leverantören http://www.tube-shop.com/euro/home.asp för bl.a Svetlana rör. quote: Stärkaren är på månaden ett år gammal, så den lär väl inte gått mycket mer än 1000 timmar. Hur länge kan man räkna med att de presterar minst 90%?
Det är svårt att säga var gränsen går vissa tycker att el34 rör låter bra upp till 1,5K tim andra påstår att de håller längre mer än 2K tim jag tror mer på att det är vilken kvalitet man har på rören som avgör.
Det kan vara så att vissa ingångsrör inte passar med varandra det blir till att prova sig fram till slut kanske man hittar en kombo som passar en. Stirra dig nu inte blind på bara gamla NOS rör utan prova även "nya" ryss rör de fungerar lika bra.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|