HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika rca kontakter - vilka låter bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:54:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har hört om Bulletplugs (men vet inte va fasen det är) och själv har jag Linns rca kontakter som är bra men lite dyra. Sen finns ju WBT och Cardas osv.

Vilka tycker ni är praktiska och låter bäst?

Själv tror jag att kontaktens mekaniska kvalité/material betyder mycket för hur bra kabeln "låter".

Mvh Johan

Hifiarkeologen

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:56:08  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har inte testat men alla säger ju att bulletplugs låter bäst då helst silver varianten för 1100kr om jag ionte har fel? WBT är stabilast och snyggast dock
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:06:55  Show Profile Send oliver a Private Message
För nå't år sedan skulle kontakterna kunna dras åt med chucklåsning för bästa kontakt(läs ljud) nu går det bra med Bullet Plugs, med minimal kontakt av skärmen ett litet stift bara.Utvecklingen(eller invecklingen) går framåt i HiFi världen

Skeptiker
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:09:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, bara det inte blir en avveckling också...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:12:37  Show Profile Send brumel a Private Message
Sen har vissa (på detta forum) tjatat om kontakter som under guldglansen består av solid koppar och tyckt illa om mässing men utan att närmare förklara varför mässing skulle vara kasst.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:19:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Clearaudio MPC är också ett bra alternativ. Finns i tre kvalitetsklasser. Jag har bara provat den dyraste Profi-modellen men den är mycket bra. Den är mycket enkel att sätta i, bara trycka in alt. dra ut och inga skruvar etc. Men ger ändå mycket bra kontakt. Hankontakten är fjädrande så att man får bra kontakt även på denna. Inte så mycket idé med hårt åtdragna skruvkontakter om den andra polen glappar!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/01/12 :  00:08:32  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Sen har vissa (på detta forum) tjatat om kontakter som under guldglansen består av solid koppar och tyckt illa om mässing men utan att närmare förklara varför mässing skulle vara kasst.



Mässing är en sämre ledare än koppar.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/12 :  01:29:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Få se nu: Silver har bästa ledningsförmågan i förhållande till materialets dimensioner (minst resistivitet) med 9,9 tätt följd av koppar som har 10,37. Ett litet språng ner till guld som har 14,7.
Zink är inte ens med på listan så det är nog en bra bit efter. Men mässing kan bestå av lite av varje. Några former kan vara lämpliga ledare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/12 :  03:10:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kanske inte riktigt samma ämne men nästan.

Ska löda ihop ett par balanserade kablar, vilka XLR kontakter ska man använda?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/01/12 :  08:13:33  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag använder Neutrik, gultplätterad. Fungerar mycket bra. Lätt att löda, stabil makanik etc.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/01/12 :  08:52:02  Show Profile Send andar a Private Message
Ljudåtervinning///

Var köper man Neutrik?????

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/12 :  14:22:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Är det samma märke (Neutrik) som tillverkar mätmikrofoner o.dyl?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/01/12 :  14:29:16  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Ljudåtervinning

Jag använder Neutrik, gultplätterad. Fungerar mycket bra. Lätt att löda, stabil makanik etc.



Jeg har hat 10 sett Neutrik - dom 6 er nu gået sönder. Centerpinnen går ut stikken. Desuten lyder dom klart sämre enn Bullet Plug och mycket sämre enn Bullet Plug Silver.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000