Author |
Topic |
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 21:14:29
|
Vilken anser ni den bästa kombinationen som ger riktigt välljud/hifi? :
* Stativarhögtalare och separat sub.
* Mediumstora golvhögtalare(förlängda stativare).
* Stora massiva golvhögtalare med minst 3 element.
* Eget val.
Följande förutsättningar skall man ta hänsyn till:
Prisintervall för högtalarna (+ eventuell sub): 10 000-20 000. Inga speciella krav på förstärkaren och cd. normalt lyssningsrum(inga speciella åtgärder i rummet). normal hörsel. Musiken kan vara vilket som helst(mest akustisk, instrument), men inget rejäla disco-dunkande.
Vore kul att veta hur Ni skulle välja med tanke på hur länge Ni har hållit på med detta underbara hifi-fenomen ....tanken slog mig bara
|
Edited by - MrOhm on 2003/01/11 21:19:20 |
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 21:44:35
|
Jag skulle rösta på halvstora golvare med en eller två 5´´ alt 6,5´´ i basen. Suben ryms inte i ovannämda budget. Den måste vara av mycket hög kvalitet för att 1. hänga med i musiken 2. inte addera en massa distorsion. |
Hifiarkeologen |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 21:54:04
|
Allt är ju en smaksak, personligen skulle jag lägga allt på stativare utan sub. För mig skulle det ge bästa ljudet. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
andar
Member
303 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 21:58:53
|
Stativare utan sub för de pengarna ger en underbar upplevelse. T.ex. Dynaudio contour eller Audio vector M1 |
GAIS är tillbaka!!! |
|
|
MrOhm
Member
139 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:40:23
|
missar man inte lite av den goa basen om man kör med stativare, dock har jag inte lyssnat på några stativare i klassen 7000 o uppåt, så jag vet inget om basen från dessa..... |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 23:41:00
|
Et par bra AE1 med originalstativ kommer att göra dig lycklig i många år av musikupplevelser. mer musik till folket.
[/quote] |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:45:38
|
quote: Originally posted by MrOhm
missar man inte lite av den goa basen om man kör med stativare, dock har jag inte lyssnat på några stativare i klassen 7000 o uppåt, så jag vet inget om basen från dessa.....
Du borde lyssna på ett par QRS Saturnus. De spelar en förträfflig bas. MvhKristofer |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:50:35
|
quote: Originally posted by MrOhm
Vilken anser ni den bästa kombinationen som ger riktigt välljud/hifi? :
* Stativarhögtalare och separat sub.
* Mediumstora golvhögtalare(förlängda stativare).
* Stora massiva golvhögtalare med minst 3 element.
* Eget val.
Följande förutsättningar skall man ta hänsyn till:
Prisintervall för högtalarna (+ eventuell sub): 10 000-20 000. Inga speciella krav på förstärkaren och cd. normalt lyssningsrum(inga speciella åtgärder i rummet). normal hörsel. Musiken kan vara vilket som helst(mest akustisk, instrument), men inget rejäla disco-dunkande.
Vore kul att veta hur Ni skulle välja med tanke på hur länge Ni har hållit på med detta underbara hifi-fenomen ....tanken slog mig bara
Mitt val är ett par stativhögtalare modell större. Dvs någon sorts konstruktion av nummer två, men utan golvresonanser, och istället stativ. MvhKristofer |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 12:50:41
|
Av de kombintaiotner du har blir väl en stativare det jag rekommenderar, utan sub då. Fast mitt eget val blir Carlsson högtalare eller ESL. Jag är inte intresserad av den allra djupaste basen heller. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 15:09:00
|
Linn Katan + den lilla Sizmiken är ju en rysarkombination, men det spränger budgeten :(
Annars låter Audiovectors M1 signatur rysligt bra... |
|
|
|
|
Topic |
|