HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

icarus
Member

76 Posts

Posted - 2003/01/11 :  22:37:23  Show Profile Send icarus a Private Message
Finns det någon tråd i forumet där någon har testat Silk signalkabel ?
Ni som har kabeln,vad tycker ni ?
Är på väg att ev. byta signalkabel men tyvärr finns det ingen som säljer Silk i Växjö området.

Mvh

Icarus

Ta vara på den tid du har på jorden !!!

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:08:55  Show Profile Send Niclas a Private Message
Använd Search-funktionen så hittar Du mycket om Silkkablen.
Silkkablen är en av dom bästa kablar jag har haft i mitt system, trots några har kostat mångdubbelt mer än Silken.
Vad har Du för kablar nu & vad förväntar Du dig av just Silk?
Mvh
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:32:17  Show Profile Send snare2 a Private Message
köp senaste nummret av HF, de testade just Silk mkII i det nummret.Jag passade på att köpa ett par signalkablar av märket Silk (XLR) när jag köpte ett nytt slutsteg (Dynamic Precision A1) som kommer från samma tillverkare för övrigt, är mycket nöjd med dessa med tanke på att de presterar ett bra ljud i prisklassen för att vara så billiga.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/12 :  01:58:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag läste också testen i HF. Men jag undrar om det verkligen är silikongummiisolering.
Silikon har nämligen inte så goda dielektriska egenskaper. Har jag för mig.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/12 :  02:01:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Jag läste också testen i HF. Men jag undrar om det verkligen är silikongummiisolering.
Silikon har nämligen inte så goda dielektriska egenskaper. Har jag för mig.



Förstår inte varför folk hänger upp sig på vad det är för material och isoleringar i kablarna, det viktigaste är väl ändå att de låter bra !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/12 :  14:16:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Förstår inte varför folk hänger upp sig på vad det är för material och isoleringar i kablarna, det viktigaste är väl ändå att de låter bra !!!"

Det är väl bara det att det kan finnas ett samband mellan material/konstruktion och ljud...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/12 :  14:27:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"Förstår inte varför folk hänger upp sig på vad det är för material och isoleringar i kablarna, det viktigaste är väl ändå att de låter bra !!!"

Det är väl bara det att det kan finnas ett samband mellan material/konstruktion och ljud...



Varför det ??? det viktigaste måste väl ändå vara ljudet, jag skulle strunta fullständigt i innehållet, bara kabeln låter bra !!
Kan inte se det sambandet faktiskt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/12 :  15:03:19  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Om det är ljudet som räknas, och det är det, så skulle inte jag satsa på Silk. Det är utan tvekan den sämsta signalkabel jag kört i mitt system.
Go to Top of Page

icarus
Member

76 Posts

Posted - 2003/01/12 :  15:19:19  Show Profile Send icarus a Private Message
Niclas:Kabeln jag använder nu är ett hemmabygge ( silverplätterad koppar )uppbyggd efter Grundströms principer .
Fick låna en signalkabel av Görans HiFi Växjö över helgen,Harmonic Tech.Truth-Link .Efter X-antal timmars lyssning på dom 2 kablarna
blir slutsatsen att skillnaden inte är så stor. Till HT:s fördel
är dock:Snabbare bas , större djup i ljudbilden och mjukare i diskanten . Men frågan är ju om den är värd 3900 kr i jämförelse med min egen (byggkostnad 400 kr )Så frågan är ju hur en Silk kabel matchar dom dyrare kablarna ?


Ta vara på den tid du har på jorden !!!
Go to Top of Page

icarus
Member

76 Posts

Posted - 2003/01/12 :  16:33:03  Show Profile Send icarus a Private Message
Blues Boy :

Om Silk i din öron är så dålig är ju frågan ,vilken signalkabel har du ?????

Mvh

Ta vara på den tid du har på jorden !!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:40:13  Show Profile Send Timbre a Private Message


Silkkablarna ser onekligen läckra ut om nu en kabel kan vara läcker.
Jämfört med konkurrenter i samma prisklass kan den nog vara svår att slå. Skippar man prisklasser och objektivt försöker jämföra den med "vad som helst", så upptäcker man saker.
I samband med en Coltranelyssning var det Nordost Valhalla som satt uppkopplad rakt igenom.
Efter några timmars koncentrerat lyssnande bytte vi signalkabeln mot Silk. Samma musikprogram igen och visst var det skillnader. En del av mikrodetaljåtergivningen stängdes inne. Luftigheten minskade och det kändes helt enkelt mer komprimerat, som jag upplevde det.
Inte samma gåshudsfaktor om ni förstår hur jag menar.
Hade nu jämförelseobjektet kommit ur samma prissegment kanske upplevelsen hade blivit den motsatta.
Väldigt luftigt och transparent...
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/01/12 :  22:13:32  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Icarus: Själv kör jag med ColuCable Active Light mellan cd och försteg. Mellan slutsteg och försteg sitter det en Audioquest Viper men den skall bytas mot en likadan Clou. Jag har testat en hel del kablar, Python från Audioqust är också bra. Ixotica från Ixos är däremot mindre bra, högt pris dessutom. När det gäller Kimber har jag inte testat modellerna som ligger kring 3000, men hoppas att få göra det. De billigare däremot har låtit ganska trevligt. Gignos gör också trevliga signalkablar. Harmonic Tech. är även de överreklamerade. Nordost är faktiskt ett märke som jag gillar, priserna har däremot stigit på dom rejält så prisvärdheten är inte den bästa. Transparent är heller inte så dum, men där säger folk att kablarna som ligger på över 6000 skall vara de bästa och mest prisvärda och just de har jag inte testat. Sedan var det något nytt skotskt märke som jag inte kommer ihåg vad det heter, och dom var också bra. Alla dessa fick dock se sig slagna av ClouCable, trots att denna i många fall var betydligt billigare.

Timbre: Är det inte lite missvisande att testa en kabel som kostar 40000 mot en som ligger under 10000? Jag ser inte riktigt logiken i det hela.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000