Author |
Topic |
|
ceylon
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 20:27:53
|
Hejsan alla glada hifi entusiaster!
Är ny på detta forum och har ett litet problem Ska försöka få nå bra ljud ur mina KEF coda 90. golvhögtalare http://www.kef.com/products/coda/coda90.html rummet är cirka 5x5m och har en tv mellan. problemet är att basen sitter på sidorna av högtalarna.. är det nån som har nåt förslag, och finns det några grundregler??
tacksam på svar |
--< DENON DRA 585RD >-- / Denon DCD 625 _- / KEF Coda 90 \-_ |
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:56:21
|
Tjena ceylon
Jag är inte på något sett expert på ämnet men skall försöka skriva ihop nåt ändå. Bas, ja som du säkert vet är den inte speciellt riktnings känslig men den kan orsaka många konstiga fennomen. En sak du först bör titta på är hur hårda dina väggar är(betong?, trä?) I och med att basarna sitter på sidorna kan ljudvågorna studsa(om det är betong) och i och med detta orsaka konstiga eko. Mitt tips är textilier tex draperi kuddar eller varför inte beanbags i hörnen om detta fennomen uppstår. En annan enklare lösning du kan försöka är att vända basen mot tvn eller rikta högtalarna lite snett så basen inte studsar till baka rakt mot membranet.
Hoppa att dessa små tips hjälper.
Föresten du kanske skulle kunna hjälpa mig med en fråga jag inte fått svar på här på forumet. Jo jag är sugen på KEF högtalare själv och framför allt Q serien men även corda 90 är intressant. Har du några bra dåliga erfarenheter av dessa? ALLT är av intresse.
Och glöm inte nyckel ordet för all hifi är,LYSSNA.
//Nicke
|
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:59:26
|
Själv är jag en stolt (?) och nöjd ägare av ett par KEF Q65 som jag varmt kan rekommendera... Låter, enligt mitt tycke, mycket bra för en sådan rimlig peng...
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 12:12:40
|
Vissa säger att basarna skall vara riktade in mot centrum. |
|
|
robbc
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 16:23:11
|
Hej,
jag skulle prova att flytta fram högtalarna, då har de mer fritt spel, men iaktta Audio Nickes råd då basen kan bli tjorvig och skapa oljud ibland.
Hur är dina Coda 90 annars, bra eller? Jag har funderat på att köpa de, men jag står emellan så mycket just nu. Haft hifi-upplevelser med de eller? Förbannat snygga är de tycker jag!
MVH |
// robbc |
|
|
|
Topic |
|