HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kef högtalar placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ceylon
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/01/11 :  20:27:53  Show Profile Send ceylon a Private Message
Hejsan alla glada hifi entusiaster!

Är ny på detta forum och har ett litet problem
Ska försöka få nå bra ljud ur mina KEF coda 90. golvhögtalare
http://www.kef.com/products/coda/coda90.html
rummet är cirka 5x5m och har en tv mellan. problemet är att basen sitter på sidorna av
högtalarna.. är det nån som har nåt förslag, och finns det några grundregler??

tacksam på svar

--< DENON DRA 585RD >--
/ Denon DCD 625 _- / KEF Coda 90 \-_

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:56:21  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Tjena ceylon

Jag är inte på något sett expert på ämnet men skall försöka skriva ihop nåt ändå. Bas, ja som du säkert vet är den inte speciellt riktnings känslig men den kan orsaka många konstiga fennomen.
En sak du först bör titta på är hur hårda dina väggar är(betong?, trä?)
I och med att basarna sitter på sidorna kan ljudvågorna studsa(om det är betong) och i och med detta orsaka konstiga eko. Mitt tips är textilier tex draperi kuddar eller varför inte beanbags i hörnen om detta fennomen uppstår. En annan enklare lösning du kan försöka är att vända basen mot tvn eller rikta högtalarna lite snett så basen inte studsar till baka rakt mot membranet.

Hoppa att dessa små tips hjälper.

Föresten du kanske skulle kunna hjälpa mig med en fråga jag inte fått svar på här på forumet.
Jo jag är sugen på KEF högtalare själv och framför allt Q serien men även corda 90 är intressant. Har du några bra dåliga erfarenheter av dessa? ALLT är av intresse.

Och glöm inte nyckel ordet för all hifi är,LYSSNA.

//Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/01/13 :  10:59:26  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Själv är jag en stolt (?) och nöjd ägare av ett par KEF Q65 som jag varmt kan rekommendera... Låter, enligt mitt tycke, mycket bra för en sådan rimlig peng...

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:12:40  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vissa säger att basarna skall vara riktade in mot centrum.
Go to Top of Page

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:23:11  Show Profile Send robbc a Private Message
Hej,

jag skulle prova att flytta fram högtalarna, då har de mer fritt spel, men iaktta Audio Nickes råd då basen kan bli tjorvig och skapa oljud ibland.

Hur är dina Coda 90 annars, bra eller? Jag har funderat på att köpa de, men jag står emellan så mycket just nu. Haft hifi-upplevelser med de eller? Förbannat snygga är de tycker jag!

MVH

// robbc
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000