HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar val igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/01/08 :  00:07:21  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej allihopa

Tänkte fråga om lite råd, står inför ett val av högtalare.

Hade tänkt mig pris från 4-6 tusen, och valet verkar just nu stå mellan Kef Q3, Kef Q5 och Infinity alpha 30,(40).

lyssnade även på canton le109 men de lät inte så bra i mina öron, saknade nått i lägre mellan registet tycker jag.

Vore tacksam för råd och synpunkter...

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/08 :  03:01:49  Show Profile Send robbc a Private Message
Hej!

jag kan dessvärre inte besvara din fråga men jag har dock en fråga till dig!

har du koll på KEF Coda-serien, jag är sugen på Coda 90 (Golv), de är riktigt snygga, stilrena, jag vet inte.

priset för ett sådant par är 6000 kr.

värt? ljud? kass?

vågar inte köpa enbart för den snygga designens skull!

MVH

// robbc
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/01/13 :  12:08:08  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej robbc

Tänkte på din fråga när jag såg denna sträng
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7625

Kan det va nåt?
//Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:14:20  Show Profile Send Anton a Private Message
Vill slå ett slag för Chario Syntar 200, en stativare med varmt och förlåtande ljud.
Kostar 3600:- och är ruskigt prisvärda, dock har de en inte allt för snäll impedans/fas så en robust förstärkare är att rekomendera.

/Anton
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:22:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Anton

Vill slå ett slag för Chario Syntar 200, en stativare med varmt och förlåtande ljud.
Kostar 3600:- och är ruskigt prisvärda, dock har de en inte allt för snäll impedans/fas så en robust förstärkare är att rekomendera.

/Anton

Jag har också hört dessa, dessutom i mitt eget lyssningsrum. Om man jämför de med ett par andra högtalare som är väldigt bra, så är dessa Chario inte några "bra" högtalare. Men om man tar med priset i beaktandet så får man otvivelaktigt "väldigt mycket högtalare för pengarna".

Lite bumpiga i basen, lite insjunket mellanregister, lite "sss-ig" diskant. Men generellt mycket lättlyssnade och låter förlåtande på elaka inspelningar. De börjar distordera vid relativt låga nivåer, men man kan spela starkt med dem, klart starkare än de allra flesta stativhögtalare, inkluderat även kostsamma! Ljudet är som Anton skriver; varmt och förlåtande.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:22:34  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Om du köper dessa
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24999
så får du bättre ljud än de du förslår och dessutom pengar över till att utöka skivsamlingen.
Ska det nödvändigtvis vara nytt tycker jag även du ska lyssna på Warfdale emerald 97 MkIV.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/13 :  15:32:11  Show Profile Send Anton a Private Message
Knoppen: Naturligtvis menar jag att de är bra i förhållande till priset, det finns helt klart bättre högtalare, men troligtvis inte för 3600:-.
Är medveten om deras svagheter, bl.a återhållet mellanregister och en inte så detaljerad diskant samt att basen kan vara lite väl svullen ibland ( vilket till viss del avhjälps med en bra(bättre) förstärkare).

Jämförde nyligen Syntarerna mot JMlab Electra 906, Audiovector M1 signature och Dynaudio Contur 1.3mkII.
Det var rätt uppenbart att högtalare för 5 ggr pengarna låter bättre, men Syntar 200 klarade sig förvånansvärt bra om man väger in priset i jämförelsen.

Just att de är mjuka i ljudet, och har en "icke-analytisk" diskant ser jag som en fördel om de skall kombineras med elektronik i de lägre prisklasserna.

(Att de börjar låta illa vid lite hörgre ljudnivå kopplar jag delvis ihop med deras elaka impedans/fas, då jag skaffade bättre förstärkare försvann mycket av det hårda ljudet som jag tidigare upplevt.
Vilket iofs. är lite av en motsägelse mot vad jag tidigare skrev, -att de funkar bra med billigare elektronik)

Utan att ha stenkoll på nyheterna i prisklassen 4-6000 tror jag ändå att Syntar 200 står sig bra. -Men det beror som sagt lite på vad som skall driva dem.
Go to Top of Page

robbc
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:15:19  Show Profile Send robbc a Private Message
quote:
Originally posted by Audio Nicke

Hej robbc

Tänkte på din fråga när jag såg denna sträng
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7625

Kan det va nåt?
//Nicke

Tack så mycket Nicke! Har kollat upp och lyssnat på de för nån vecka sen. Coda 90 lät bra, djupare bas, men framförallt är de snygga, men samtidigt lyssnade jag på ett par stativare, dyn 42or och linn kan 5.

Oj, så bra!

Man får allt en del bas med coda 90, om man jämför så, men jag tyckte ljudet i stativarna var bättre, blev slagen, kika det jag skrev i min tråd:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7512

Har dock inte lyssnat på Kef Q:arna men jag ha bestämt mig att satsa på stativare.

Lycka till! (hoppas jag inte rört om i grytan för mycket ;)

MVH

// robbc
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/01/13 :  16:20:21  Show Profile Send marcus a Private Message
Blåval?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000