HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Konstant strömdrag med BCY59?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/16 :  18:55:29  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Jag har ett par BCY59 kvar sedan ett Candelabygge och tänkte använda dem i en konstant strömkälla i ingångssteget i en ny förstärkare.

Jag vill anpassa strömkällan (för varje rör, det är två ingångsrör per kanal) till 200V anodspänning, 17mA ström och ca 3,4-4V gallerförspänning. Hur gör jag för att räkna ut vilka motstånd det skall vara kring transistorn?

Johan

Så här används BCY59 i Candelan:

Datablad till transistorn: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/MicroElectronics/mXryvzx.pdf

Edited by - Jolojl on 2009/09/16 22:01:43

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:31:34  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
är det 17mA per rör?? och menar du anodspänningen = spänningen till jord eller till katoden? Eller är det Ua...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/16 :  20:45:38  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej gammelnalle!

Det är 17mA per rör och ca 200V anod till katod ...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:02:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hmmm till vilken katod?? de ligger ju i serie...

Stämmer de värden som står på schemat?? det blir ooootroligt lite spänning på basen..

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/19 :  16:54:45  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej gammelnalle!

Den förstärkare jag håller på att bygga ser inte ut som i schemat, jag lade mest ut det som ett exempel på hur BCY59 kan användas. I den koppling jag håller på med ersätts de övre rören av anodmotstånd ...

(Beträffande Candelan har Bo Hansson en gång meddelat i ett mail att spänningen över transistorn skall vara "ca 2,5 volt på kollektor runt 1,5 volt på bas och en dryg volt på emitter" ... Men som sagt det är inte den förstärkaren jag håller på med ...)

Johan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:17:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kör en negativ matnings-spänning på 6-12V. Det blir nog lite tajt med signalutrymme om du lägger CCSn ovanför jord även om det kanske går. Det beror naturligtvis på hur stor signal du tänker skicka in. Ersätt R6 med en LED. Emittermotståndet kan du räkna ut. Spänningen är ju differensen mellan transistorns be-spänning och LED-spänningen. Kör 2-5mA genom LEDen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/09/19 18:44:33
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/19 :  19:47:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source#Simple_transistor_current_source_with_LED
Här kan du se hur man räknar ut för revintages förslag med LED istället för R6(ditt schema).

VD är ungefär 2V för en grön diod tror jag?
Vbe=0,7v
IR2=0,017A
R2=(2-0,7)/0,017=~94R

ID=2-5mA som revintages förslag
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/19 :  22:35:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag har mätt ClasOhlssons och Kjells röda och de är 2,1V resp. 1,7V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/20 :  16:04:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message
reVintage och Lovan: tack, det här löser sig nog!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2009/09/24 :  17:09:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Det blir nog lite tajt med signalutrymme om du lägger CCSn ovanför jord även om det kanske går. Det beror naturligtvis på hur stor signal du tänker skicka in

-Inga problem i ett differentiellt klass-A-ingångssteg va?
Det ska alltså vara noll volt AC över CCS:en.

Jag är nyfiken på vad den här CCS-lösningen har för prestanda, när det är så låg spänning. Nån som har koll på det?
Jag tänkte först använda nån annan CCS med 15-20V över, men det är ju väldigt smidigt att kunna använda den låga katodspänningen ist.

/Jolojls lödstöd

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/24 :  18:23:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om det är balanserat in behövs ingen CCS öht. Om det är obalanserat måste det finnas lika mycket utrymme som på ingången + spänningsfallet i CCSn. Räkna med att man ska ha ca 5V över CCSn förutom signalen.

Låt säg att max insignal är 2V. Då behövs 2,8V+5V mao ca 8V.

Om det är lite småhemligt går det bra att PM:a.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/09/24 18:26:53
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/24 :  19:45:35  Show Profile Send Jolojl a Private Message
He, he, mitt lödstöd ... Ja, jag är verkligen lyckligt lottad att ha de lödstöd jag har (Ronnie_E och Imperial) ...

Tack för input reVintage!

OBS! Lite OT ...
Ingen hemlighet vad det är som byggs (även om det hade varit kul att visa upp en färdig förstärkare): det blir en PP med GU50 som utgångsrör och 6e5p som ingångsrör. Candelan strulade lite så jag återanvänder så mycket jag kan av den. Ingångssteget är triodkopplat, hade hoppats kunna köra både triod- och pentodkopplat utgångssteg men det blir nog för komplicerat med nätdelen (300V/80 mA OK för triod, men man måste upp mot 700V för att att få OK arbetspunkter pentodkopplat). Det blir CCS på såväl ingångsrör som slutrör ... Arbetspunkterna för 6e5p (200V/17mA/ca 4V gallerförspänning) har jag fått från Romy the Cat (han med Melchiades) ...
Slut på OT ...

Edited by - Jolojl on 2009/09/24 20:26:57
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/25 :  09:27:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med 6E5P utan negativ spänning så kommer du att ha ett utrymme på ca 3V om du kör en 1,7V LED. Mao så bör du kunna mosa på ca 2Vrms på ingången innan den andra halvan börjar bete sig. Kör du trafoingång blir det helt annorlunda.

Ang. OT: Blev nyfiken och tittade lite på triodkurvorna för GU-50 (tack Soundbrigade). De ser trevliga ut. Med Raa 5k, Ua 300V så blir Ia 70mA och Ug -45V för PP i Klass-A. Uteffekten blir 12W. Du kan leka själv i min Excel-applikation www.revintage.se/PPABAMP.xls
Känsligheten kan ev bli lite låg om du kör LTP med CCS men det har du säkert koll på. 6E5P är trevliga, har ett paket liggande för framtida bruk.

Ser fram emot fortsättningen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/09/25 09:27:51
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/25 :  10:00:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fast man ska upp i B+ på GU50. Wavebourne (Anatoliy Lisovskiy) tycker man ska kräma på 6-700V.
Jag ska, när det lugnat sig här hemma (alla halvbyggen blivit färdigbyggda), labba lite med GU50, dels i SE-koppling (parallell) och kanske i PP-koppling, också parallellt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/09/25 :  10:24:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Databladet anger max 400V triodkopplat. Som Jolojl säger kan 700V vara intressant i pentodkoppling.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/25 :  20:59:18  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kul att få så bra input! Måste konferera med "lödstöden" innan jag kan svara ordentligt, men det ser ju bra ut med CCS:en. Finns ett litet problem med utgångsrörens spänning: maxvärde för skärmgallret anges till 250V, samtidigt som 400V är maxvärde för triodkopplat ... Å det går ju inte ihop ... I den koppling som finns i databladet (triodkopplade GU50) är anodspänningen 300V, vi tog det som att det funkar och så hittade vi ström för det och det blev 80mA, och nu blir det 70 mA efter input ...

Återkommer!

Edited by - Jolojl on 2009/09/25 21:34:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000