HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Katt och HiFi går det ihop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/09/18 :  18:43:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Men hallå, gör det hela till en INTE positiv upplevelse då? När katten väcker dig sådär, straffa den på det sätt du har, hyssja och så vidare, sen ingen mat på hela dagen. Punkt slut.

Vi hade en kisse som käkade julstjärna, veterinär sade att det blir inget kött på två månader. Grönsaker, ris och pasta skulle katten få. Det tog TRE veckor innan katten åt något alls. Så, en dag utan mat är inget farligt. Men kissen kanske lär sig att inte få en positiv uppmuntran av det.

Har ni problem med att katterna väcker er, köp en matskål som själv öppnar sig med en timer. Vi hade en svår katt i australien, men vi köpte en matskål med tre fack, du ställde in tiden när den skulle öppna sig, du spelade in din röst, "food kitty kitty" så kissen fattade att det var mat. Sen slutade den besvära oss.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2009/09/19 :  00:30:53  Show Profile Send Amatören a Private Message
Men spika upp katterna på bakväggen mellan högtalarna och på sidorna, funkar utmärkt som diffussor, ju.
Glöm inte att mata dem emellanåt och tänk på de har vissa behov som gör att de måste komma ut för att tillfredsställa dessa behov i företrädesvis grannens rabatt, bäst är att ta ut hela väggen med katter...

Lite "skämtsamt" så här på Fredagskvällen...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/09/19 :  10:07:12  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Om en katt ska fostras måste det ske i det feland ögonblicket. Inte kan man fostra katten utan mat i 3 veckor... tror jag inte på.

Shifts: Det finns vissa saker katter ogillar. Blomspruta med vatten. Jag har provat med torkat apelsinskal på tidigare katter. funkar kanon! Lägg det bara där du inte vill ha kissen din. Finns vissa som testat med vitpeppar på HUNDAR men jag vet inte hur nyttigt det är... men fugerar gör det.

Annars har jag alltid haft katt till min musik med goda resultat...

Lycka till Mvh // Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2009/09/19 :  10:46:19  Show Profile Send kent_n a Private Message
Hade ett par Alison One för några år sedan, Amerikanska högtalare med fronter av metallgaller. Söt katt, gosig tills jag kom underfund med att kattskrället plockade bort gallret o vässade / lekte / jävlades med att riva sönder bashögtalarna. Så det där med att uppfostra katt är nog inte så dumt..
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/19 :  11:04:04  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Apropå det kent så köpte jag ett par Canton RC-L delvis för att dom hade metallgaller från frontskydd. Den ena katten använde det som hjälp att svinga sig vidare på något sätt. Två gånger ramlade frontskyddet av, sen aldrig mer. Dom gjorde aldrig något med elementen under när dom var av.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:00:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu fick någon det om bakfoten. Katten fick alltså njurskador av att äta julstjärna, veterinären sade att inget kött, då får njuren en chans att läka ihop. Inget straff utan bara helande process. Den kissen åt av FRITT val inte på tre veckor, därav drar jag slutsaten att ingen mat under en dag inte är så jobbigt för katten, men du tar bort den positiva kopplingen "väck husse/matte/fodervärd och få mat".

Om kissen har "kopplat" att när du vaknar så får jag mat, då borde den kunna koppla annorlunda, när du vaknar så får jag kanske inte alltid mat. Mer så. Vem skulle straffa katten med ingen mat i tre veckor? Det här var veterinärordinerat. Maten alltså, kissen valde att inte äta under tre veckor, sen åt hon.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/09/19 :  20:01:57  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Nu är jag med... Jag får skylla på fredags kväll...

Ber sååå mycket om ursäkt



Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/09/19 20:08:01
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/09/20 :  12:54:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det är såå lugnt så, ingen arg på andra sidan för fem öre. Ville bara få fram att jag inte är en djurplågare. Jag älskar katter. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:31:29  Show Profile Send hman a Private Message
Om du hämtar din katt vid 12 veckor, kastrerar den vid 6 månader, skaffar klösställning direkt, klipper klorna på katten varje vecka och avhyser katten med ett högt shhhhhhh eller nej när den gör dumheter kommer du inte få några problem med stereon. Hittills har jag inte behövt prova på metallica....
på våra tre bamse katterna.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:50:37  Show Profile Send emilraaf a Private Message
Kommer ihåg i min ungdom när jag hade cervin vega at100 med hål bak. Katten kröp in i röret men han kom ut ganska snabbt när jag vred på lite. Det var nog sista gången han gick in där...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/20 :  23:45:00  Show Profile Send FBK a Private Message
För många år sedan så hade min syster en katt som inte tyckte om mig, vägrade tex gå in i mitt rum när de var på besök förutom när jag inte var hemma.... För då gick det bra att smyga in och kissa på mina högtalarkablar Och det gjorde kattskrället vid några tillfällen....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/09/20 23:45:40
Go to Top of Page

Decibel
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/09/21 :  10:59:46  Show Profile Send Decibel a Private Message
Jag har faktiskt ett par magneplanar samt katt. Dessa stora kläsbrädor på ca 1,7m är mina ögonstenar. Som kattunge brukade "kattjäveln" klättra upp på högtalarna, sätta sig högst upp och "spana". Lösningen är väldigt enkel: en blomspruta med vatten i, ge katten en dusch när den gör "fel". Första gången så blir de rädd, andra gången så måste katten prova för att se så att den uppfattade situationen rätt och tredje gången så har de lärt sig och allt är frid och fröjd.




Det är aldrig för sent att ge upp
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:48:29  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag kan berätta ett utslag av min dåliga hifikarma som har med katt att göra. Jag hade en intressent på mina högtalare, min kompis, som jag köpte dem nya av, hade en kontakt som eventuellt var intresserad. Väl hemma hos honom råkade han sätta högtalaren på golvet utan frontskydden på. Det resulterade i en sönderklöst gummikant. Nu är det tydligen så att skumkanter finns överallt att tillgå, men det tog lång tid för min kompis att hitta någon som kunde kanta om med gummi. Men enligt uppgift är det på gång nu. (Var drygt ett år sen.) Kompisens kompis köpte ett par ESL 63or istället. Dom var billigare.

Lärdom: Om ni lånar hem högtalare som inte är era, se till att hålla katten borta från dem.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:59:52  Show Profile Send Levator a Private Message
Dra ut fårullen genom basreflexporten var väldigt roligt!
Dom når väldigt långt när dom vill!!
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2009/09/22 :  19:16:18  Show Profile Send UBT466 a Private Message
Tre perserkatter + Mirage OM6 med tyg runt om och hela vägen till backen, inga problem, ingen som rörde dem på alla år jag hade dem!
Min personliga teori är att raskatter är lugnare och ordentligare än bondkatter (nu blir jag säkert påhoppad av alla som har "europeiska korthår" eller vad dom heter...) ;-)

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2009/09/23 :  10:33:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
UBT466, vad i sjutton menar du med egentligen???? Vad är definitionen på raskatt? Att du har en stamtavla från Sverak eller vad nu organisationen heter? Har en korthårig europe med stamtavla och hela baletten hemma så det borde väl enl definition inte vara någon "bondkatt" i så fall. EDIT: Glömde ju lägga till några :D :D :D

Problemet med blomsprutan är att katterna oftast kollar lite efter ett tag om det fortfarande är vatten runt favvo-stället, så man får hålla efter med blomspruta. Plus att en av mina katter verkade uppskatta att dricka på det viset, gick till förbjudna stället, blev blöt, torkade sig och så fort hon var torr gick hon tillbaka för en ny dos vatten. Konstig katt. Dessutom vet de precis vad de skall göra för att få uppmärksamhet. Som tidigare skrivits går katten bakom och börjar dra i sladdarna, hjälper inte det hoppar hon upp och börjar gå mot skivspelaren vilket alltid får önskat resultat (från kattens synvinkel). Det räcker med att jag lämnar rummet dock, så är varken sladdar eller skivspelare intressant längre, då följer hon efter mig ut. Spelar ingen roll att sambon sitter kvar i rummet..... väldigt intelligenta djur, katter.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2009/09/23 10:41:39
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/09/23 :  14:16:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Katter kan lära sig precis som hundar. Gör den något "dumt" uppmuntra inte beteendet då? Ska ni låta katten vara smartare än ni är? Fungerar inte blomspruta hitta på något annat som fungerar väldigt bra. Det måste ju vars så att du är listigare än katten och alltid vinner.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/09/23 :  14:20:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vi körde med ett skarpt fy och en knäpp på nosen med ett sträkt finger, löst alltså, bara en dutt, en markering. Katten hatade det, fungerade med andra ord.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/09/23 :  16:44:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
OT: Bondkatt/huskatt är inte samma sak som Europe. Europen är en egen ras och har sin rasstandard och stamtavla. Sen att bond/huskatten kan likna reskatterna är inte så märkligt.

tillbaks till topik, aldrig haft problem med katter o hifi o vi har 10 st rackare som busar där hemma. Så gör det inte till ett större problem.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2009/09/23 :  19:40:13  Show Profile Send UBT466 a Private Message
quote:
UBT466, vad i sjutton menar du med egentligen???? Vad är definitionen på raskatt? Att du har en stamtavla från Sverak eller vad nu organisationen heter? Har en korthårig europe med stamtavla och hela baletten hemma så det borde väl enl definition inte vara någon "bondkatt" i så fall. EDIT: Glömde ju lägga till några :D :D :D



Haha, jag tänkte väl att det skulle bli så här!

Skämt åsido, det där med Europé och bondkatt var en otroligt dåligt underbyggd kommentar från min sida, mest en chansning, så jag ber om ursäkt.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2009/09/23 :  22:10:06  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har alltid gillar katter... men den senaste i huset har fått mig till ståndpunkten "aldrig mer katt". Basta! Nej, nu är jag tillbaka till att vara "hundmänniska" igen

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/09/24 :  20:28:31  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Under 80 talet så had jag ett par Cervin Vega 504 tror jag det var. Mina katter kröp in genom bas portarna och sov i lådorna, så varje gång jag skulle spela fick jag knacka på lådorna så dom kom ut

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/09/25 :  21:45:21  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Magnepan skriver faktiskt om katter i sina manualer:

"Har ni katt, så rekommenderar vi att ni strör ut katt-frånstötande medel runt högtalarna."

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/09/26 21:32:06
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/26 :  22:34:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Har numera 2 par riktigt sköna sockor, men de sista katterna håller än så länge sig väldigt lugna.

Men dom har fin päls så jag fundera på att stryka lite makrill på högtalarna då jag saknar vantar....

OBS!!!! Ett skämt från mitt dåliga ölsinne

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/09/27 :  08:30:20  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag fattar ingenting

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000