HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Handla begagnad HiFi i Grekland
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2009/10/05 :  09:37:03  Show Profile Send Figge a Private Message
Har hittat ett par högtalare i Grekland som kan vara intressanta, det som för bryllar mig är att det är en privatperson som säljer och har har fyra par till salu av samma fabrikat?
Ringer det någon varningsklocka hos någon?
Några goda råd?
mvh
Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2009/10/05 18:27:36

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/10/05 :  10:10:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter det för bra för att vara sant så låt det vara.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2009/10/05 :  14:49:46  Show Profile Send Figge a Private Message
Priset på högtalarna är rimligt, tänkte mer på hur jag kan kollla upp säljaren och ordna med en säker betalning för min del.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/10/05 :  22:44:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är rätt lurigt att handla från sydeuropa pga språk och avstånd. Men hur som helst så får man jobba lite för att bli lite säkrare. Du bör kolla:

Namn (finns det någon med det namnet i Grekland?)
Adress (finns det någon med det namnet på den adressen?)
Tel.nr (vart går hans tel.nr?)
Mailadress (om möjligt kolla upp hur länge den varit i bruk)
Serienr. på högtalarna (varpå du kontaktar tillverkaren och ber om uppgifter på dem. Produktionsdatum, ev. vilket land de skeppades till osv?)
Referenser? Andra objekt han sålt? Skanna internet efter allt. Lär dig grekiska (nästan).

Kolla upp grekisk byråkrati ifall nåt strular.

Säker överföring/betalning? Finns bara två riktigt säkra - du betalar när du hämtar dom på plats alt. du betalar först när du får dom levererade till dig.

Blir du blåst är dina chanser att se pengarna igen så gott som obefintliga.


Hade jag varit du samt absolut tvärsugen på att köpa dessa högtalare så hade jag tagit några dagars semester och åkt och hämtat dem själv. (om det varit ett bra pris, mina drömhögtalare och arbetet värt besväret)


Hoppas jag inte lät alltför negativ.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/06 :  07:57:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Köp en "flygstol" och åk ner för ett besök på plats.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/10/06 :  08:03:13  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
När det gäller säker betalning så kan det vara värt att kolla upp iEscrow, jag har använt det tillsammans med Paypal en gång för flera år sedan.
Jag handlade från USA den gången, hur det funkar mot Grekland vet jag inte. men för mig så fungerade det bra. Går inte säljaren med på detta, släpp caset!
Det bygger på att, du betalar iEscrow, säljaren skeppar, du godkänner, iEscrow betalar säljaren. Om du inte skulle godkänna så få du pengarna tillbaka när
säljaren fått prylarna tillbaka.
Så det finns en risk även här, men den är betydligt mindre.
http://www.iescrow.com/

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2009/10/06 08:04:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000