HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rippel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/10 :  22:49:47  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag har en gammal polisradio, där man hör rippel eller brum från nätdelen.
Frågan är, hur viktigt är att man sätter i en ny elektrolytkondensator med samma värde?
Eller kan man välja en med högre farad?
Är det en kostnadsfråga vid tillverklingen ?

Fixaren

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/09/11 :  01:54:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det är sällan problem att ersätta med större kapacitans. Välj en med samma spänningstålighet och fysiska storlek och som orginalet, så bör du få något som fungerar fint och är lätt att montera.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/11 :  12:21:22  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
ok, tack!
Polisradion är en SBE Sentinel , en klassiker.
Nån som vet vilka år den modellen tillverkades ?

Fixaren
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/09/11 :  12:41:53  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Sentinel kom 1973.Såldes av Hansa Nordic Bolagen som senare blev Handic.
Det finns två serier av Sentinel.Den första var en bra konstruktion och hade xtalfilter.Ritades av Sideband Engineers(SBE)i USA och byggdes i Japan.Den senare ngt sämre serien var i praktiken en Handic 007.Obs att de är exakt lika på utsidan!
Egentligen är transformatorn aningen underdimensionerad,men det kan nog hjälpa lite att ta till en större kond än de 2200uF som är original.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/11 :  23:12:39  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
jag öppnade min sentinel, och det är en 470 uF som ska bytas troligen.
Är det den som ska bytas? Vilket värde är det största jag kan ersätta den med?

Fixaren
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2009/09/12 :  10:00:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Sänder polisen på radio fortfarande?Trodde dom gått över till modernare skaker,typ mobiltfn.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/12 :  10:34:47  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ja, men i storstäderna har dom ett nytt system som inte går att avlyssna.
Och i småstäder, om det är känsliga uppgifter, så tar dom det på mobiltelefon istället.

Fixaren

Edited by - Exenterpress on 2009/09/12 10:35:12
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/09/12 :  17:58:17  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message

Men hur vet du att det är kondingen inne i polisradion?Har du provat med ett annat nätaggregat så att det inte är fel på det?
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/12 :  21:08:27  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Rolf, det finns inget externt aggregat, utan 220-sladden går in direkt i polisradion.
Det är en specialkontakt. Den är troligen amerikansk.
Denna polisradion är den jag är mest nöjd med (jag har provat en del modernare scanners också) men
denna "andas" kvalité. Gillar dess enkla uppbyggnad. Inga onödiga funktioner, bara det viktiga, men
dom har satsat på kvalité istället.

Fixaren
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/09/13 :  19:09:28  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message
Jag måste ha varit trött när jag skrev.Tänkte väl på att det går att driva den med yttre aggregat också.
I mitt schema är det en dubbelkonding-2x470uF.Sitter det en sån i din?Den är väl inte så lätt att få tag på,så det är väl bara att sätta dit 2st 470uF eller gärna större om de får plats.
Annars kan man ju alltid prova med att tillfälligt löda en extra konding under kretskortet och se om brummet minskar.
Det blir nog inte helt brumfritt i en sån här.Därför driver jag alltid mina Sentinel med yttre,stabiliserade aggregat.Då blir det knäpptyst i bakgrunden.

Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:01:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack Rolf. Ja jag har funderat på att köpa ett yttre aggregat. Tror Clas Olsson har bra billiga agg.

Nätaggregat.Stabiliserad inställbar utspänning 3/5/6/9/12/13,8V. Max belastning 3-12V 2,5A, 13,8V 2,2A. Polskruv med anslutning för bananstift eller kabelsko. Levereras med sju olika utbytbara kontakter med polvändning, 1,25 meter kabel med ringkabelskor. Storlek 140x80x43 mm.

Fixaren
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000