HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Allmänna uppfattningen om Snell C/V
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  01:11:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Oki , De jag lyssnade på "snell C/V" lät inge vidare i ett bostadshus "betong" dom va på tok för stora , ljudet blev väldigt bummligt och ansträngt ..

Ditt rum kanske är mkt bättre vad vet jag , det va bara menat som något att tänka på ;)

Personligen skulle jag nog försöka hitta nån högtalare med "snellare" :) basnivå om jag bodde i en betongbunker förstås..

Kanske någon med bra punsh i mellanbasen som du har låg nivå på ?

Mvh

Rummet består av 2 betong & 2 gips vägar. Och nu har jag inga mätningar efter ommöbleringen,men jag upplever att det är lite slankt i mellanbasen och tror att C/V kan funka och sedan så gillar jag dess ljud karaktär förstås annars så hade jag inte intresserat mig för den modellen. Men du med andra kan ha rätt att detta kan bli platt fall, men jag provar ändå då det är svårt att hitta något som låter så pass bra för den pengen som ett par C/V brukar ligga på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/13 :  02:19:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Oki , De jag lyssnade på "snell C/V" lät inge vidare i ett bostadshus "betong" dom va på tok för stora , ljudet blev väldigt bummligt och ansträngt ..

Ditt rum kanske är mkt bättre vad vet jag , det va bara menat som något att tänka på ;)

Personligen skulle jag nog försöka hitta nån högtalare med "snellare" :) basnivå om jag bodde i en betongbunker förstås..

Kanske någon med bra punsh i mellanbasen som du har låg nivå på ?

Mvh


Måste vara någon missuppfattning här, hårda betongväggar ställer till det främst i mellanregistret pga av att de ej absorberar förstareflexen som tex trä eller gips gör, basfrekvenser har en helt annan spridning och styrs nästan uteslutande av rummets mått. Myten att det inte skulle gå att spela bas i rum med betongväggar är därför "Busted"..


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/09/13 :  08:49:27  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
basfrekvenser har en helt annan spridning och styrs nästan uteslutande av rummets mått. Myten att det inte skulle gå att spela bas i rum med betongväggar är därför "Busted"..


Jaha ok då vet jag att jag hörde "fel" då

Nä skämt och sido , "betongbunker" brukar ställa till det mkt oftare än trä tex ialf enligt mig


quote:
Rummet består av 2 betong & 2 gips vägar. Och nu har jag inga mätningar efter ommöbleringen,men jag upplever att det är lite slankt i mellanbasen och tror att C/V kan funka och sedan så gillar jag dess ljud karaktär förstås annars så hade jag inte intresserat mig för den modellen. Men du med andra kan ha rätt att detta kan bli platt fall, men jag provar ändå då det är svårt att hitta något som låter så pass bra för den pengen som ett par C/V brukar ligga på.


Ja , Du gör rätt ! Man måste testa annars vet man ej . Och skulle det passa illa så är det nog plätt lätt att sälja vidare ..

Hoppas det funkar nu
Mvh


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/13 :  10:38:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemen i betongbunkrar beror på att det inte finns någon basdämpning. Gipsväggar däremot kan dämpa en del bas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/09/13 :  11:37:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Har kört Snell CIV i två olika lägenheter (50/60-talshus med tegelväggar och liknande), båda utan problem. Basresonans var det i ena rummet på tonen D (en helton under basens E-sträng) men den resonansen hade jag även med stativare, fast då var det ju kul, för det hjälpte till att gräva lite djupare.

Idag står mina Scorpio mycket nära bakvägg i betong och lyssningssoffan mittemot står vid gipsvägg. Inga resonanser, tro't eller ej.

Edited by - huzze on 2009/09/13 11:38:30
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/13 :  11:42:40  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jaha ok då vet jag att jag hörde "fel" då

Nä skämt och sido , "betongbunker" brukar ställa till det mkt oftare än trä tex ialf enligt mig
Man skulle förenklat kunna säga att betongväggar inte alls är någon nackdel om man ser till att ha ordning på allt annat, se bara till att de inte är alltför kala, att beskylla materialet betong för att ställa till det med basåtergivningen är egentligen att angripa fel källa. Betong är ett hårt och stumt material och det är det man vill ha, likaväl som man vill ha en stum och stabil högtalarlåda.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/09/13 11:45:26
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  11:44:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Problemen i betongbunkrar beror på att det inte finns någon basdämpning. Gipsväggar däremot kan dämpa en del bas.

Björn-Ola!
Det här med akustik och en del av det jag läst genom åren blir lite komiskt ibland dvs det som skrivs stämmer inte alltid med ens egna erfarenheter.
Har tex läst flertalet gånger att rum som är så gott som helt kvadratiska är sämre ur akustiksynpunkt och i mitt gamla boende så hade jag ett sådant rum som också var litet, knappt 12kvm med 3 hårda väggar och 1 mjuk. Och i det rummet spelades det bla. på högtalare som Sonus Faber Grand Piano Home,Dynaudio 3.4 och Canton RC-L(går djupt i basen) utan några direkta ljud problem som störde. Sedan flyttar man och får ett rum med måtten ca:3.57 X 5 meter och bara 2 hårda väggar och problem kommer som ett brev på posten. Nu är jag en ren amatör på akustik, men mina egna erfarenheter stämmer inte alltid med faktan som kommer ifrån dem som säger sig kunna detta område.
Nu gillar jag C/V burkarnas ljud så jag kommer försöka få till det när jag köpt ett par, sedan om det krävs lite extra akustikfix så får jag kanske ta det denna gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2009/09/13 :  12:25:06  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Nu gillar jag C/V burkarnas ljud

Kevin Voecks tänkte säkert på stående vågor när han satte dubbla baselement på C/V.
Vad ska du matcha C/V med?
Jag hade svårt att få den att blomma ut i röstregistret och missa på så sätt den magi och nerv jag ville ha.
Basområdet spelade realistiskt och kändes i magen utan att sätta igång rummet här iaf.
Skulle jag behållt C/V skulle jag valt Lavardin som stärkare och AudioQuest kablar


I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2009/09/13 12:27:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/13 :  13:08:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ägde ett par Snell E3 på 90-talet.
Jag parade ihop dem med Rotel-elektronik i 870-serien som var klassade som #8221;best buys#8221; i flera hifitidningar
Under några år dödade det all lyssningsglädje hos mig. Jag gick bl.a. till en öronläkare, för jag trodde det var fel på min hörsel.
Det skar i öronen när jag lyssnade.
Det tog ett tag innan jag insåg att det var anläggningen det var fel på, vilket var svårt att erkänna för sig själv och kompisar.
Men jag lärde mig att det inte bara är att köpa "best buys" och tuta och köra och tro att det automatiskt skall låta bra.

Till slut så tyckte jag att jag fick till ljudet på högtalarna.
Jag fick jobba en del med rummet. Bl.a. byggde jag dämpplattor för högtalarna krävde mycket rumsdämpning för att inte låta skrikiga.
Jag läste någonstans at Snell gjorde typiska amerikanska högtalare för amerikanska rum med tjocka heltäckningsmattor som dämpade diskant och tunna gipsväggar som dämpar bas.
Därav det typiska hängmatteljudet om man spelar med högtalarna i rum med lite dämpning.

Elektroniken var också en stor bov. Rotel-förstärkarna lät tunna och skrikiga i sig och allt drog åt samma håll. CD-spelarna på den tiden lät också åt det hållet. Inte underligt att jag fick problem.
Många sa att högtalarna lät väldigt bra med rörelektronik och det kan nog stämma, om man menar elektronik som har en utpräglad varm klang. Det var precis vad som behövdes.
Till slut så satt jag med en påkostad cd-spelare, passivt försteg och slutsteg för bi-amping.

Då först började bitarna falla på plats. Eftersom jag hade olika slutsteg till diskant och bas så dämpades nog diskanten lite, vilket jag gillade.
Dessutom minns jag att jag klädde frontpanelen med dämpmaterial för att förbättra stereo-bilden genom att minska kant-diffraktionen. Det hade man ju inte tagit hänsyn till alls när man konstruerade högtalarna.

När allt satt på plats så gjorde jag som man brukar i hifi-världen, sålde skiten och började på nytt.
Jag köpte QLN-Signatur-högtalare som var helt annorlunda i ljud och konstruktion. Jag vann en del men förlorade den maffiga dynamik som Snell-högtalarna kunde ge.
De problem jag fick då var snarare åt andra hållet och jag fick slänga ut all rumsdämpning och skaffa ett aktivt försteg för att få mer push och lyster i ljudet.

Snell-högtalarna är de enda jag ägt där jag kunde testa bi-wiring och jag hörde en klar förbättring med renare ljud när jag bi-wirade. Detta ledde senare vidare till att jag började med bi-amping på högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:33:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Därav det typiska hängmatteljudet om man spelar med högtalarna i rum med lite dämpning.

Det låter märkligt, EIII har en relativt jämn frekvensgång, det enda stort nog att anmärka på är en dipp vid 8.5 Khz följt av en pik vid 10 Khz, skulle inte kalla detta för hängmatteljud när det ligger så pass högt upp i frekvens.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1091snell/index4.html

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/09/13 18:35:02
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/13 :  19:03:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Snell-högtalarna är de enda jag ägt där jag kunde testa bi-wiring och jag hörde en klar förbättring med renare ljud när jag bi-wirade. Detta ledde senare vidare till att jag började med bi-amping på högtalarna.
Fördelen skulle i så fall vara att du slipper kopplingsbläcken mellan terminalerna, med jumpers av bra kvalitet ser jag inga fördelar med att använda Bi-wire. Jag tror det är svårt att påvisa någon objektivt bättre prestanda under förutsättning att allt annat är lika. Jag är nyfiken på vad det skulle vara i så fall..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:08:12  Show Profile Send pak a Private Message
Cv är amerikanska fast med ett drag åt det europeiska ljudet.
Ett kanontips till drivning är dynamic precission dpa4000.
Då finns dynamik så det räcker och blir över med ett järngrepp!
Toppen blir obesvärad och "pisksnärtig"
Det låter oerhört "live" och musikaliskt.

Har en kompis med Cv -Dpa4000 -electrocompaniet pre -marantz cd63ki.
Detta låter så jäkla live så det är otroligt.Har aldrig hört applåder återges så härligt inom rimliga gränser.Mina schweikert har ingen chans på den punkten.

Hade jag haft råd just nu så skulle jag nästan vilja ha ett par som andrahögtalare.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:52:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Stereophile är en amerikansk tidning som mäter högtalarna i ett ombonat rum med tjocka heltckningsmattor och tunna gipsväggar.
Det bevisar bara min tes.





"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:59:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu kom ni på mig med att ljuga för att försvara min trovärdighet.
Jag har ingen aning om hur de mäter.
Jag upplevde iallafall högtalarna som tunna i ljudet i mitt rum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:01:18  Show Profile Send Nahaz a Private Message
Nicks CV har jag lyssnat på och jag tyckte dom var mycket trevliga, klart prisvärda med sitt nuvarande andrahands värde. Krävs ju dock en förlåtande partner och starka kompisar för att få in ett par CV i lägenheten.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:04:49  Show Profile Send pak a Private Message
Ja ,hade du rotel så kan jag tro att det inte lät för roligt.
Lånade ett rotelsteg en gång (980 tror jag det heter,eller nåt) och det lät olidligt rent ut sagt.
Cv har ett ganska slankt mellanregister.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/13 :  21:20:30  Show Profile Send pak a Private Message
På tal om starka.
Jag och min kompis hämtade hans cv nya precis när de kom.
Innan priset blev nedjusterat..
Jag kan lova att de på hifiklubben i karlstad skrattade åt oss när vi kom i en mitsubichi colt och påstod att vi skulle hämta ett par Cv i lådor.
Fy fasen va stel jag var i benen när vi kom hem.Jag hade passagerarstolen framför första läget och knäna i framrutan.
Han som körde hade det lite jäkligt med för så fort han börja skratta så tutade bilen
Inte nog med att vi hade med oss ett par högtalare.Vi lånade med oss 2 st slutsteg också.Ett nad 208 och ett acurus nånting.Sånt tar plats i en liten bil.
Inget av stegen dög till de högtalarna,visade det sig.
Så efter att ha suttit som en packad sill i 8 mil så fick vi konka upp varsin till 3:e eller om det var 4:e våningen till hans lägenhet.
Svettigt var det men kul.
Han har de än idag och har inte en tanke på att byta oavsett vad vi lyssnat på.De spelar helt enkelt musik.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  23:18:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag läste någonstans at Snell gjorde typiska amerikanska högtalare för amerikanska rum med tjocka heltäckningsmattor som dämpade diskant och tunna gipsväggar som dämpar bas.
Därav det typiska hängmatteljudet om man spelar med högtalarna i rum med lite dämpning.

Stämmer inte med verkligheten tycker jag, men det är min personliga uppfattning och även min första kontakt med Snell som jag hade i början på 90-talet var att de spelade musik som någon skrev. Men på den tiden så lyssnade jag bara på de billigaste modellerna.
quote:
Kevin Voecks tänkte säkert på stående vågor när han satte dubbla baselement på C/V.
Vad ska du matcha C/V med?
Jag hade svårt att få den att blomma ut i röstregistret och missa på så sätt den magi och nerv jag ville ha.
Basområdet spelade realistiskt och kändes i magen utan att sätta igång rummet här iaf.
Skulle jag behållt C/V skulle jag valt Lavardin som stärkare och AudioQuest kablar


Det kommer bli Muse 160 slutsteg, Denon 3806 Av-receiver (till en början)och Theta Dac med Denon DVD3910 som transport.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/13 :  23:21:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag kan lova att de på hifiklubben i karlstad skrattade åt oss när vi kom i en mitsubichi colt och påstod att vi skulle hämta ett par Cv i lådor.
Fy fasen va stel jag var i benen när vi kom hem.Jag hade passagerarstolen framför första läget och knäna i framrutan.
Han som körde hade det lite jäkligt med för så fort han börja skratta så tutade bilen


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/14 :  08:15:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Stämmer inte med verkligheten tycker jag, men det är min personliga uppfattning och även min första kontakt med Snell som jag hade i början på 90-talet var att de spelade musik som någon skrev. Men på den tiden så lyssnade jag bara på de billigaste modellerna.

quote:

Jag levde med högtalarna under 8 års tid och jämförde dem med andra.
De var de ljusaste högtalarna jag haft i mitt lyssningsrum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2009/09/14 08:17:07
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/14 :  10:18:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag levde med högtalarna under 8 års tid och jämförde dem med andra.
De var de ljusaste högtalarna jag haft i mitt lyssningsrum.


Missat diskantjusteringsmöjligheten på bakpanelen?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/14 :  11:33:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Fördelen skulle i så fall vara att du slipper kopplingsbläcken mellan terminalerna, med jumpers av bra kvalitet ser jag inga fördelar med att använda Bi-wire. Jag tror det är svårt att påvisa någon objektivt bättre prestanda under förutsättning att allt annat är lika. Jag är nyfiken på vad det skulle vara i så fall..

Eller också löser man jumperproblemet på riktigt, dvs tar bort den.


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/14 :  20:58:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Missat diskantjusteringsmöjligheten på bakpanelen?

Av någon anledning gillade jag inte vad som hände när jag vred ned diskanten, jag minns inte exakt vad.
Istället så ställde jag dämppaneler bakom högtalarna för att ta upp en del av ljudet från den bakåtriktade diskanten.
Jag tyckte som sagt att det lät bra mot slutet med en del rumsdämpning.
När jag sålde dom så lät jag högtalarna byta plats med de nya jag installerat för att killen som ville köpa dom skulle få lyssna.
Då hade jag ju slängt ut all extra rumsdämpning. Det lät chockartat skrikigt och jag tänkte att nu springer han här ifrån. Men han satt och såg nöjd ut och köpte dom. Häpp!

Rotelförstärkarna, för- och slutsteg i 870-serien, som jag ägde till en början var ju best buys i Hifi&Musik och flera engelska hifitidningar. Inte fasiken kunde det vara fel på dom? Hifitidningarna var min ledstjärna som bibeln är för en fundamentalist. När kompisarna klagade på att ljudet var jobbigt så var det bara för mig att plocka fram tidningarna och visa hur fel dom hade. Men, men.
Jag lärde mig via den hårda vägen.
Visst bidrog förstärkarna med ett ljust och aggressivt ljud som strålade in som en svetslåga i öronen.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/14 :  21:13:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Visst bidrog förstärkarna med ett ljust och aggressivt ljud som strålade in som en svetslåga i öronen.

Den komentaren får mig att tänka på ljudutvecklingen på högtalarsidan under många år nu, dvs det har varit en helt otrolig fokusering på diskantåtergivningen och dagens högtalare år sååå mycket mer detaljerade än de var förr enligt pressen då och samtidigt så har de blivit ljusare till karraktären om man jämför emot förr. Utifrån den utvecklingen och alla lyssningar man gjort på alla möjliga modeller genom åren så upplever jag då att gamla Snell modeller inte hade var så hemska som du upplevde dem när man tänker på hur mycket låter nu förtiden.
Hur som helst så kommer det bli intressant den dagen då jag kommer köpa mig ett par C/V.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/09/14 :  21:21:13  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag håller inte alls med angående diskantåtergivningen (EIII), men delvis har det ju med rummet och placeringen (samt diskantjusteringen) att göra. Min uppfattning överenstämmer med de mätningar Atkins har gjort

quote:
These curves suggest that the E/III offers the flattest treble response when listened to a little off-axis; ie, either not toed-in all the way to the listener position, or toed-in to cross the speakers' axes just in front of the listener. Either way, you get a basically neutral tonal balance at an affordable price.


Sedan håller jag också med om

quote:
this Snell does have excellent bass performance, the relatively large enclosure allowing the woofer to effectively reproduce instruments down to 50Hz, a few notes above the bottom of the double-bass's fundamental region, the port supplementing that output down to 30Hz or so. This is about the most extended bass I have seen in a modestly priced loudspeaker that also offers a musically neutral midrange.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000