HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Gondul M vs Audionet VIP G2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:38:33  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hjälp

Jag har har I landsproblem deluxe

Bladelius Gondul M spelar mot Audionet VIP G2

2 fantastiskt bra maskiner, men med lite olika karaktär

Gondul mer upplöst diskant ochmed mer energi, VIPen ngt mer entonig och dov

Mellanregistret är båda helt fantastiska fast på olika vis.
Gondulen har här ett mer nyanserat register och lite mer på, medans audionet låter sagolikt mjukt, nästan på gränsen till bomull och då mer laid back än Gondul.
Basen är hugget som stucket. Audionet har en grym lågbas som närapå gräver hål i parketten, medans Gondulen är aningen mer artikulerad och jämn I mellanbasen.

Vissa skivor föredrar man på gondulen, företrädelsevis hårdrock pga av den något mer frammåt spelstilen
Audioneten kan man med köra hårdrock, men vissa skivor förlorar lite bett, medans balader å andra sidan vinner på det.


Kan någon ge mig en spelare med bådas styrkor?, för direkta svagheter har ingen av maskinerna. Jobbigt ekonomin säger att jag bara får ha kvar en av dem:(

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/06 :  17:06:41  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Har lyssnat på både Dark Moor och The Liptones ett par vändor på båda spelarna idag. det blir allt svårare att välja vilken man vill ha

Släng in lite av gondulens fina utsträckta diskant och en gnutta mer framåtanda in i vippen och jag har min spelare klar

Vippen har fantastiskt fint mellanregister och låter aldrig vasst

i basen har fortfarande gondul en gnutta mer information, medans vippen känns ngt tyngre alra längts ner

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/09/07 :  23:34:15  Show Profile Send Wizard a Private Message
Har du provat de två olika DSP filtren? (switchen på baksidan)


Wizard
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/08 :  00:11:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Har hört skillnad med och utan EPS till ett PRE G2 eller var det kanske en G1 och det var klart större skillnad än jag trodde på förhand och bättre på alla parametrar, och sådan dyker upp ibland på beg marknaden då det kan vara något att överväga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/09/08 :  11:03:27  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Svåra val.

Om möjlighet finns så bör du prova med en EPS till din VIP G2, men jag vill nog minnas att det inte går att koppla en EPS till din PRE G2. EPS går med stor fördel att använda till PRE 1, PRE 1 G2 eller PRE 1 G3.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/08 :  23:52:47  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det lutar åt vippen, inte samma driv, men i längden är den nog bättre då man kan slappna av på ett annat vis. Därtill är vippen aldrig vass som Gondulen kan bli.

Hoppas EPS en får bägaren att rinna över till vippens fördel

quote:
Audionet Posted - 2009/09/08 : 11:03:27 Svåra val.

Om möjlighet finns så bör du prova med en EPS till din VIP G2, men jag vill nog minnas att det inte går att koppla en EPS till din PRE G2. EPS går med stor fördel att använda till PRE 1, PRE 1 G2 eller PRE 1 G3.


Stämmer så väl ingen EPS till försteget vad jag vet

quote:
plaudio Posted - 2009/09/07 : 23:50:36 Jag kan inte uttala mig om Bladelius spelaren men jag arbetar med Audionet och vill då bara påminna dig om att man kan med fördel köpa till den externa nätdelen EPS som fungerar både till din PRE G2 eller din eventuella VIP.

Detta tar ditt system till ytterligare en nivå och kan därmed vara svaret på dina I-Landsproblem.


Ja det hoppas jag:) ang försteget så se ovan

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/09/09 :  12:55:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja sedan så är det ju även en viss priskillnad.

För att få flerkanalsåtergivning i nivå med Bladelius Gondul M så kostar det 30 000:- ytterligare, men jag tycker att det är värt det inte minst eftersom jag, oavsett att Gondul M kallas för referens, ändå tycker att en nivå 3 låter bättre än en M, men det är ju jag det.

Hoppas hur som helst att du blir nöjd.mvhKristofer
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  13:15:58  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Ska du köra obalanserat är väl VIP ett bättre val då Bladelius, liksom Ayre, m.fl, är gjorda för balanserad drift. Lycka till
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/09/12 :  22:01:42  Show Profile Send Wizard a Private Message
Tycker personligen VIP är bättre än Bladelius på alla punkter

Wizard
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  22:22:13  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Tycker personligen VIP är bättre än Bladelius på alla punkter

Okey, och du har jämfört hemma i ditt eget system förmodar jag?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/09/12 :  22:31:01  Show Profile Send Wizard a Private Message
quote:
Okey, och du har jämfört hemma i ditt eget system förmodar jag?


Nej, men jag litar på mina öron då jag har lyssnat på den. Detta är systemobereonde om man vet vad man ska lyssna efter.

Wizard
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  22:56:24  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Nej, men jag litar på mina öron då jag har lyssnat på den. Detta är systemobereonde om man vet vad man ska lyssna efter.

Hmmm, klart det är systemberoende och ska därför avlyssnas i det egna systemet. Du får gärna tycka att Audionetspelaren är bättre men om du har lyssnat i butik, eller hos någon annan, hur i hela friden vet du vad i systemet/rummet som påverkar si eller så Alldeles för vanligt med dessa kommentarer där folk slänger ur sig att märke X är betydligt bättre än märke y.... trots att man har ytterst lite på fötterna för ett sådant uttalande.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2009/09/12 :  23:07:52  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag kastar aldrig ur mig kommentarer ur intet. Klart att alla har sina favoritmärken även jag.
Tänker inte ta upp denna tråd med göra långa utläggningar som alla tröttnar på.

Wizard
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/12 :  23:18:52  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Klart du har rätt att ha favoritmärken men jag tänkte närmast på din kommentar;
quote:
Tycker personligen VIP är bättre än Bladelius på alla punkter
. Då borde man rimligtvis ha jämfört produkterna på ett rättvist sätt och inte bara tycka att Audionet är bättre allmänt sett.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/09/13 :  14:02:50  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det jag tänker på nu är, vilka är --->alla<--- punkter, jag upplever spelarna ganska så markant i skillnader, och beroende på hur man vänder på det så har ju båda spelare fördelar mot den andre, väger man in sitt ideal så kan samma spelares fördel bli en nackdel för en annan

ex bladelius hemma hos mig spelar mer på, mer diskant, har mer detaljer, eller man luras att tro det iaf.

den är torrare och lite mer kantig i spelstilen exempelvis, detta är hemma hos mig märk väl.

hade en vän hemma som inte alls pysslar med hifi, jag spelade någralåtar på div skivor och växlade mellan spelarna , och bad om vad hon upplevde för skillnader.


det första var att gondulen verkade mer kantig och stel, sedan var den mer ljus, och det stämmer med mina egna intryck dessutom :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/09/14 :  20:47:37  Show Profile Send dB a Private Message
quote:
det första var att gondulen verkade mer kantig och stel, sedan var den mer ljus, och det stämmer med mina egna intryck dessutom :)

Håller med! Audionet låter mycket naturligare i mina öron.
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000