HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Va fan är det som händer här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/17 :  19:25:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag fått ett problem som jag har svårt att förstå. Jag har en skivspelare som sitter i ett rack tillsammans med tre olika förstärkare plus en AD/DA. Till skivspelaren som är en Technics SL1000 finns det en Riaa och förlyssningsförstärkare typ en sån som SR använder. Det som händer är att när jag en dag satte på strömbrytaren till skivspelaren och förlyssningen, då gick proppen. Då tänkte jag att "det måste vara något som är fel". Nätkabeln till skivspelaren såg ut att vara lite klämd, kanske kortis så jag bytte. Kopplade in en ny och proppen gick igen. Jag kollade de två glas-säkringarna till skivspelarens nätdel och de var hela. Bytte till en ny 10A nätsäkring och jag vände på nätkabel till skivspelaren innan jag slog på strömbrytaren. Vips och allt verkade fungera, i alla fall skivpelaren. Jag glömde att berätta att två säkringar tidigare gått först efter ett par sekund. Jag har också mätt om det finns något läckage mellan stiften vid nät-anslutningen, men nej. Frågan är varför kan jag spela med skivspelaren om jag vänder kontakten? Alla mina ljudapparater har ett gemensamt uttag som inte är jordat. Lurigt det här tycker jag men någon kanske vet på råd?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/17 :  19:29:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har varit med om att jord och nolla var skiftade i ena ändan i en nätkabel. Då hände samma sak för mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/17 19:30:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/17 :  19:54:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag förstår att det kan bli så. Men det är bara det att den första nätsladden som jag sedan bytte har försörjt skivspelaren med ström i flera år. Jag har också nu mätt på den och den verkar ju vara helt okej.
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2009/08/17 :  20:24:33  Show Profile Send Mixon1 a Private Message
Något som är relä styrt? Har varit med om applikationer som varit avsedda för "fast" installation, där fasen måste kopplas mot fas, för att det annars blir kortis i relät, om den inkopplats mot Nolla, med följd av att säkringen går.
Kanske nåt sånt?

Mvh Mixon1/Michael

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/17 :  20:42:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju konstigt att det är 10ampérsproppen som går. Det borde ju vara glas-säkringen till nätdelen som går först tycker i alla fall jag. Det finns något relä men det tror jag har med skivspelarens snabbstopp/start att göra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/13 :  18:15:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Problemet är nu löst. Felet var den inbyggda strömbrytaren. Det som hade hänt var att en av skruvarna som håller strömbrytaren hade lossnat och klämts fast på ett olyckligt sätt så att det blev kortis. Man såg inte det förrän man skruvat isär nätdelen. Det var min fantastiske lillebror som fixade det som vanligt. Han är en allkonstnär när det gäller service. Men tyvärr så kan man inte längre leva på sånt eftersom folk numera slänger och köper nytt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/09/14 :  07:17:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ja det har blitt för dyrt att reparera nu för tiden. Jag hörde om en som köpt en dammsugare på EL-giganten och sladdvindan krånglade under garantitiden. Ja sa försäljaren, ta en ny, kunden frågade då vad som händer med den gamla som förövrigt fungerade bra frånsett slddvindan. Den slänger vi naturligvis genmälde försäljaren!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/14 :  12:21:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Att leva på det här sättet är det verkligen miljöpolitiskt korrekt? När jag tänker på min direktdrivna skivspelare Technics SL1000 så hade det inte heller lönat sig att laga. En annan sida är också att eftersom ingen längre lagar utan i bästa fall byter kort om det är en sådan produkt. Det måste innebära att det försvinner en heldel kunskaper allt eftersom de gamla servicemännen går i pension. Det är ju inte klokt.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/09/14 :  13:13:43  Show Profile Send Bland a Private Message
gcs. Mängder av hantverkskunskap försvinner varje år ifrån detta land. Ja, hela västvärlden. Det är trist och inte är det miljövänligt. Visst är det en fråga om pris - att det är dyrt att laga. Men, det kanske också är för billigt att producera.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000