HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hi fi lyssning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/05 :  13:31:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Idag så får jag besök av FBK och Goldfinger. Samtidigt så pågår det en rock konsert utanför på ängen. Jag undrar om det inte vore bättre att vi sitter där på en filt och lyssnar med lite fika. Bättre live kan det väl inte bli, utan kompression och limitrar. Det måste vara bättre än här hemma hos mig. Eller hur?

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/09/05 :  13:37:36  Show Profile Send Breddan a Private Message
Akustiken utomhus är nog bättre.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/09/05 :  13:53:52  Show Profile Send pak a Private Message
har ni bra väder där borta ni-fusk.
Här i värmlands mörka skogar är det rena monsunregnet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/05 :  14:16:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kompressorer kör de säkert med ute på ängen också. Det är ganska vanligt med massor av burkar i signalvägen även live.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/09/05 :  14:24:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ähh, sitt inomhus, stäng alla fönster, dra för gardinerna, låg belysning, flytta runt högtalare, byt kablar tills ni spyr, ni är ju hifi-nördar eller hur?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/05 :  14:31:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
har ni bra väder där borta?
En strålande sensommardag och vi börjar väl med lite fika på gården. Man måste passa på att sitta ute nu innan hösten. Det verkar som om dom tröttnat ute på ängen så vi kör inne så att öronen blöder.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/05 :  21:28:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns väl pulver så det räcker till öronblödning hos dig skulle jag tro...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/05 :  22:52:45  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Klart intressant lyssning var det, gcs system har potential som går utanpå mycket, det är långt mellan gångerna man höjer på ögonbrynen men detta var ett sådant tillfälle, hela riggen gav för övrigt upphov till en hel del egna idéer. Skitkul!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:43:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Finns väl pulver så det räcker till öronblödning hos dig skulle jag tro...

Inte bara pulver till öronblödning Bernt... Utan som Goldfinger skrev så var detta en mycket intressant lyssning och något som har potential som går utanpå mycket,såg nog ut så här när gcs spelade första låten innan jag samlat mig lite. För egen del så är detta system det bästa jag lyssnat på med en enorm live känsla och en basåtergivning som är grymmare än grym
Mycket stort tack till gcs som bjöd in oss!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:51:05  Show Profile Send Batman a Private Message
Finns det inga bilder?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:53:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Nää tyvärr inte. Det var ingen som hade någon kamera. Batman du kommer ju till mig senare i höst, ta med dig kamera då.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/05 :  23:55:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Tyvärr inte då jag ej har någon egen kamera, men MickeY har varit på besök hos gcs http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66171&whichpage=1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/06 :  07:30:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Inte bara pulver till öronblödning Bernt... Utan som Goldfinger skrev så var detta en mycket intressant lyssning och något som har potential som går utanpå mycket,såg nog ut så här när gcs spelade första låten innan jag samlat mig lite. För egen del så är detta system det bästa jag lyssnat på med en enorm live känsla och en basåtergivning som är grymmare än grym
Jo, det är ju helt rätt typ av grejer. Sånt som levererar - utan hype.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/06 07:36:57
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/06 :  12:23:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Min filosofie är att skapa en ljudlösning som inte kostar allt för mycket pengar. Jag är inte heller så statustyngd. Ett problem som jag har är att jag inte kan göra mig av med grejer som jag gillar. Det gör att det blir mycket saker som står här hos mig, för att inte tala om alla mina skivor. En dröm som jag tidigare hade var att kunna bygga upp ett stort symmetriskt ljudrum utrustad med stora identiska aktivt delade högtalare för 5.1. Nu går inte det eftersom vi bara har det lilla huset som vi nu har och trivs med, så vi tänker inte flytta. Jag tycker att Bernt:s lösning på subwoofer är mycket intressant eftersom den samtidigt fungerar som avställning/lagring av vinylskivor. Det behöver jag med. Jag vågar nästan inte gå på loppis eftersom jag knappast har plats för mer skivor.

Edited by - gcs on 2009/09/06 12:24:19
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/06 :  17:16:46  Show Profile Send bearwik a Private Message
Mycket skivor är det, ett imponerande ljud också!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/08 :  12:54:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Grabbarna FBK och Goldfinger hade med sig en CDR som var helt fantastisk. Skivan innehåller 13 spår med mycket slagverk som marimba trianglar, trummor och det häftigaste av allt spår 11 när man får höra den stora bastrumman som är 1,5m i diameter, med full kraft. Den har ett ett ljudtryck som får hela rummet och kroppen att rista. Jag satt en gång på Berwaldhallen och lyssnade på en slagverk symfoni. Jag satt på första radens sida invid och ovanför bastrumman och upplevde precis samma sak så som här lördags med mina högtalare. Jag visste faktiskt inte att det var möjligt. Men nu finns det fyra vittnen som har hört skivan som jag inte vet namnet på. Jag önksar att FBK och Goldfinger tar reda på vad det va vi hörde. Hela skivan är för övrigt väldigt bra.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/09/09 :  21:06:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Det var Goldfinger som hade den skivan gcs, så Pma honom så får du svar på vad det var för några låtar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000