Author |
Topic |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 13:31:29
|
Idag så får jag besök av FBK och Goldfinger. Samtidigt så pågår det en rock konsert utanför på ängen. Jag undrar om det inte vore bättre att vi sitter där på en filt och lyssnar med lite fika. Bättre live kan det väl inte bli, utan kompression och limitrar. Det måste vara bättre än här hemma hos mig. Eller hur? |
|
Breddan
Member
200 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 13:37:36
|
Akustiken utomhus är nog bättre. |
"less is MORE" "MORE is better" |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 13:53:52
|
har ni bra väder där borta ni-fusk. Här i värmlands mörka skogar är det rena monsunregnet. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 14:16:12
|
Kompressorer kör de säkert med ute på ängen också. Det är ganska vanligt med massor av burkar i signalvägen även live.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 14:24:38
|
Ähh, sitt inomhus, stäng alla fönster, dra för gardinerna, låg belysning, flytta runt högtalare, byt kablar tills ni spyr, ni är ju hifi-nördar eller hur? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 14:31:49
|
quote: har ni bra väder där borta?
En strålande sensommardag och vi börjar väl med lite fika på gården. Man måste passa på att sitta ute nu innan hösten. Det verkar som om dom tröttnat ute på ängen så vi kör inne så att öronen blöder. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 21:28:20
|
Finns väl pulver så det räcker till öronblödning hos dig skulle jag tro... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 22:52:45
|
Klart intressant lyssning var det, gcs system har potential som går utanpå mycket, det är långt mellan gångerna man höjer på ögonbrynen men detta var ett sådant tillfälle, hela riggen gav för övrigt upphov till en hel del egna idéer. Skitkul! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 23:43:35
|
quote: Finns väl pulver så det räcker till öronblödning hos dig skulle jag tro...
Inte bara pulver till öronblödning Bernt... Utan som Goldfinger skrev så var detta en mycket intressant lyssning och något som har potential som går utanpå mycket,såg nog ut så här när gcs spelade första låten innan jag samlat mig lite. För egen del så är detta system det bästa jag lyssnat på med en enorm live känsla och en basåtergivning som är grymmare än grym Mycket stort tack till gcs som bjöd in oss! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 23:51:05
|
Finns det inga bilder? |
Ibland är beslut det enda som fattas |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 23:53:45
|
Nää tyvärr inte. Det var ingen som hade någon kamera. Batman du kommer ju till mig senare i höst, ta med dig kamera då. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/06 : 07:30:15
|
quote: Inte bara pulver till öronblödning Bernt... Utan som Goldfinger skrev så var detta en mycket intressant lyssning och något som har potential som går utanpå mycket,såg nog ut så här när gcs spelade första låten innan jag samlat mig lite. För egen del så är detta system det bästa jag lyssnat på med en enorm live känsla och en basåtergivning som är grymmare än grym
Jo, det är ju helt rätt typ av grejer. Sånt som levererar - utan hype. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/06 07:36:57 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/06 : 12:23:27
|
Min filosofie är att skapa en ljudlösning som inte kostar allt för mycket pengar. Jag är inte heller så statustyngd. Ett problem som jag har är att jag inte kan göra mig av med grejer som jag gillar. Det gör att det blir mycket saker som står här hos mig, för att inte tala om alla mina skivor. En dröm som jag tidigare hade var att kunna bygga upp ett stort symmetriskt ljudrum utrustad med stora identiska aktivt delade högtalare för 5.1. Nu går inte det eftersom vi bara har det lilla huset som vi nu har och trivs med, så vi tänker inte flytta. Jag tycker att Bernt:s lösning på subwoofer är mycket intressant eftersom den samtidigt fungerar som avställning/lagring av vinylskivor. Det behöver jag med. Jag vågar nästan inte gå på loppis eftersom jag knappast har plats för mer skivor. |
Edited by - gcs on 2009/09/06 12:24:19 |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/09/08 : 12:54:27
|
Grabbarna FBK och Goldfinger hade med sig en CDR som var helt fantastisk. Skivan innehåller 13 spår med mycket slagverk som marimba trianglar, trummor och det häftigaste av allt spår 11 när man får höra den stora bastrumman som är 1,5m i diameter, med full kraft. Den har ett ett ljudtryck som får hela rummet och kroppen att rista. Jag satt en gång på Berwaldhallen och lyssnade på en slagverk symfoni. Jag satt på första radens sida invid och ovanför bastrumman och upplevde precis samma sak så som här lördags med mina högtalare. Jag visste faktiskt inte att det var möjligt. Men nu finns det fyra vittnen som har hört skivan som jag inte vet namnet på. Jag önksar att FBK och Goldfinger tar reda på vad det va vi hörde. Hela skivan är för övrigt väldigt bra. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 21:06:30
|
Det var Goldfinger som hade den skivan gcs, så Pma honom så får du svar på vad det var för några låtar. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
|
Topic |
|