HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med baslådebygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2009/09/03 :  16:45:43  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hejsan på er alla glada ljudintresserade. Jag har precis köpt en ny bas till min bil. Det blev en Blaupunkt VPW 380. Och nu till problemet. Blaupunkt själv rekommenderar en portad låda på 45 liter och en 4" port på 65 cm. Det tycker jag e lite i det längsta laget så jag siktar på sluten då istället men jag vet inte hur stor låda jag ska bygga då till denna bas så därför tänkte jag höra med er som håller på med bilstereobyggen om hur stor låda ska denna bas då ha?

Här e lite fakta på basen.
P Max: 4500 Watt
P Nom: 1500 watt
känslighet: 93 dB (2,83 v)
Impedans: 2x2 Ohm
Fs: 28 Hz
Qts: 0.37
Qes: 0.41
Qms: 3.1
vas: 60.6 liter
Xmax: 15 mm (ett håll linjärt)

Det är tyvärr alla värdena som finns. Spolarna ska paralellkopplas och basen ska vara i en kombi.

Mvh: Kristofer

Musik är livet

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/09/03 :  20:23:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Just bristen på data gör att jag skulle rekommendera tillverkarens förslag.

Kan du få den uppmätt, eller via att maila dem, få BL, Mms och SD, så kan jag simma både MLTL, tappade horn, transmissionslådor och bandpasslåda med expanderade port.

En vanlig basreflexlösning är troligtvis det sämsta alternativet, men bristen på (pålitliga) data gör nog att det är enklast.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2009/09/03 :  22:29:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Kan förstå det. Ska skicka iväg ett mail till dom och se vad dom svarar. Men jag tycker inte att den lådan som dom rekommenderar e så himla lämplig. För den basen har en linjär slaglängd på 30 mm linjärt åt båda hållen eller 90 mm max. Och då i en 4" port så borde det orsaka världens blåsljud även om man har rundade portar. Så jag e skeptisk på att det kan låta något vidare.

Musik är livet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/09/04 :  17:56:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Blåsljud är bara en nackdel med basreflexlådor. Extremt varierande last på det mekaniska systemet vid olika frekvenser, stora fasvridningar, högt Q (resonansbenägenhet) och låg verkningsgrad, jobbar alla tillsammans för att förstöra upplevelsen i bilen.
Ett tappat horn för den basen skulle väl (antaget att det passar bra i den typen av system) kunna ersätta minst 4 st likadana element i basreflex när det gäller ljudtryck, och fullständigt krossa 99% av alla basar på marknaden när det gäller ljudkvalitet!!!
Nackdelen är väl då storleken. En 12a i ett tappat horn kommer sällan under 100 liter i total volym.

En bandpasslåda med expanderande port kan oxå låta riktigt bra. Rätt avstämd och utförd så kan den spela betydligt högre och bandpassfunktionen filtrerar effektivt bort en massa distortion.

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2009/09/05 :  11:37:07  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Tappat horn hade varit kul men jag behöver lite utrymme där bak i skuffen. Fick svar från Blaupunkt och dom sade att en sluten låda på 45 - 50 liter ska funka utmärkt till den basen så nu blir det en sådan låda då. MDF skivor e beställt och ska troligen få dom på måndag. Får väl då återkomma med byggbilder och beskrivningar sen för dom som e intresserade.

Musik är livet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/09/05 :  12:59:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu förstår jag inte..... Varför skulle du vilja ha lite "utrymme där bak i skuffen" om du inte kan få över 140 dB @ 30 Hz???

Varför skall man ha annat i bilen än stora bashorn? Bilen är ju bara en ursäkt för att få leka med skadliga ljudtryck???!!!!

En sluten låda verkar bättre lämpad i en bil, om man gillar kvalitet mer än kvantitet.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2009/09/05 :  15:36:14  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
hehehehehe. Jag förstår precis vad du menar. Utrymmet behövs för att i början av nästa år så ska vi ha plats för en barnvagn i bilen också. Hade en baslåda i bilen innan med dubbla tolvor från rockford och den klarade av att lira strax under 140 dB men den var väldigt stor. Men den fick jag tyvärr göra mig av med nu och då hittade jag denna som skulle ha en "mindre låda" och sambon gick med på det. Den blev faktiskt 16 cm mindre på djupet och det är en hel del. Tillräckligt för att en barnvagn ska gå in utan problem.

Musik är livet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000