HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gammaldags nätdel till musikdator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:08:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi är nu ett gäng som spelar upp vår musik med dator och Lynxkort.
Frågan har nu väckts om vad som skulle hända ifall man fixade till en traditionell nätdel i stället för den switchade som normalt sitter i alla datorer?

Det måste vara en rejält tilltagen sak.

CH har en variant som är intressant, jag citerar ett PM jag fick:
quote:
Nu har Preben varit här några timmar o vi har dryftat idéer o tankar...

Min nätdel till datorn är ju extern, den består av en yttre switchad låda som lämnar endast en spänning ut, 12 volt 16,8 Amp. Sedan sitter ett kort i datorn som delar upp det hela till +/-12 volt samt +/-5 volt.

Vi kom fram till att det hela är ju idealiskt för batteridrift..!
Preben hade ett gäng 12 volts gelbatterier stående, som gjort för detta..bara att hänga på istället för min yttre nätdel..!!
Skall provas snarast.

Sedan får du i uppdrag att "reverse engineer(a)" kortet jag har i datorn som splittar upp spänningarna, men det ser tämligen enkelt ut, så det är nog inga problem.

Intressant va..?

Mvh
CH

Jo, intressant är det!

Någon som har idéer eller erfarenheter av sånt här?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:18:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, en isolertrafo på ca 1000VA räcker inte för att försörja min musikdator med vanlig switchad nätdel. Jag tappar dynamik då och ljudet blir "dött". Det tolkar jag som att strömtopparna i nätaggregatet ligger på jättenivåer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:30:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
16,8 A 12V borde ju inte vara några problem.

Det är ju bara 200VA

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:41:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag undrar om det inte är plus/minus på det där så det blir 400VA.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2009/09/01 :  12:36:26  Show Profile Send icewall a Private Message
Hur mycket effekt kräver datorn? Dvs. hur mycket diskar osv är inkopplat, jag antar att det är som en "normal" hempc, inget stort serverrack.

Jag kör med en Pico PSU och väggbula till min bastard-Mac hemma, klarar upp till 120 W.
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

Har ej provat om ljud osv. kan bil lidande på det här sättet eftersom jag inte använder datorn på det sättet just nu.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7935 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:39:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Risken finns att kortet som fixar +-12V och 5V är en switchad omvandlare också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:55:47  Show Profile Send Joda a Private Message
"Förresten, en isolertrafo på ca 1000VA räcker inte för att försörja min musikdator med vanlig switchad nätdel. Jag tappar dynamik då och ljudet blir "dött". Det tolkar jag som att strömtopparna i nätaggregatet ligger på jättenivåer."

Nja. Antingen går datorn och då får den tillräckligt med ström. Eller så fryser/dör den när den inte får det.
Det du kan göra är att skaffa ett bra PSU från tex Corsair. Om du tittar på kurvorna från Corsair så ser du en sinusvåg som belastning. Andra kanske innehåller med spikar.
Till ljudkortet är kanske en annan sak. Hur får den sin ström?

Men till vanliga datorn skulle jag välja en bra PSU som ger så liten störning på elnätet som möjligt och sen kanske avkoppla den genom en trafo för att ytterligare minska påverkan som PSUn har på resten av grejerna.

"Risken finns att kortet som fixar +-12V och 5V är en switchad omvandlare också."
Är det garanterat. Moderkortet har också massa små switchade nätagg som ger rätt spänning till olika delar.

Våran nya server med 6 diskar ligger på 116W och toppar på 130W när alla diskar jobbar för fullt.
Datorn belastning har garanterat inget med ljudutgångens sving att göra och kommer inte att påverka "dynamik".
Tänk att du hänger på två stora grafikkirt som idlar på 30W styck. Sen blir dom ombedda att renera något och drar då 250W styck under en kort tid, i pulser, kontinuerligt eller vad som krävs. Ett PSU till datorn har inga problem att hänga med.
Skillnaden är hur bra den hanterar strömmen ut väggen och hur mycket distorsion den genererar utåt. Bara man undviker det värsta skräpet.

Lite observationer och erfarenheter från mig bara.
Skulle vara intressant om någon gjorde ett linjärt PSU till datorn. Men för datorns funktion och arbete lär det inte göra någon skillnad. Det som är intressant är hur man kan minska påverkan som datorn har på resten av anläggningen. Isolera datorn från ljudkortet och bara lämna dataöverföringen kvar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/09/01 :  18:53:21  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Kul idé!

Man skulle kunna gå hard core och skippa dom troligen switchande spänningsdelarna i datorn och mata moderkortet, hårddiskar, etc direkt.

Det är ju som sagt inte så många späningar som man behöver, +/- 12V, +5V och eventuellt 3.3V (blev inte riktigt klok om den behövs på moderna moderkort eller om den bara finns för legacy).

Om man tjuvläser lite i ATX-specifikationerna..
http://www.formfactors.org/developer/specs/ATX12V_PSDG_2_2_public_br2.pdf

.. så hittar man i tabell 7 max- och peakströmmarna så hade nog 2x250VA på 12V och 2x100VA på 5V räckt till den häftigaste speldator, det motsvarar maxlasten på ett 450W switchar nätagg.

Tabell 9 visar typiska värden.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/09/01 :  22:47:15  Show Profile Send Uniper a Private Message
Borde man inte kunna komma ganska långt om man nöjer sig med att bara köra gammaldags nätdel till ljudkortet? Jag tänker att man kunde kapa ledarna någonstans på kortet och stoppa in den fina nätdelen där. Har för mig att jag läste om ett sådant projekt nån gång.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/02 :  09:54:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Joda, det du skriver är ju gott och väl men man hör mycket enkelt skillnad med och utan skiljetrafon. Det är inte bara frågan om att datorn antingen går eller ej. Den går!
Nu har jag Zalmans chassi TNN 500AF med tillhörande fläktlös nätdel. Tidigare har jag haft flera olika nätagg, nån tyst Q-technology och en fläktlös som hette Rockport eller nåt liknande. På dessa har jag inte jämfört med och utan isolertrafo.
Skillnaden med och utan skiljetrafo här tycker jag är intressant för jag förstår den inte riktigt. Med skiljetrafon blir ljudet platt och livlöst vilket jag tycker är märkligt. På annan lågnivåelektronik har skiljetrafar alltid gjort stor nytta för mig och bidragit till bättre dynamik genom att ge en tystare bakgrund. Inte här. Skillnaden jag direkt kan se är switchad nätdel kontra traditionell.

Separat nätdel till ljudkortet kan ju vara en tanke men är inte det vi funderar på att testa.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/02 :  10:00:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Risken finns att kortet som fixar +-12V och 5V är en switchad omvandlare också.
Ja det är den, det finns tydligen inga kylflänsar på den.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/02 :  10:06:42  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Finns det några tecken på att du skulle få ett bättre resultat
med en konventionell nätdel om du mäter lynx-kortet.
Har för mig att det kortet var väldigt störningsfritt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/02 :  10:18:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, jag mätte faktiskt upp kortet med och utan isolertrafo och hittade inga dramatiska skillnader i kortets prestanda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/02 :  11:08:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Men skillnader fanns

Pratade med Harmony Design angående lämpliga modifieringar av mitt
digitala filter för nått är sedan och han poängterade med eftertryck
att inget skulle göra så stort lyft som att byta ut det switchade
kraftpaketet till ett konventionellt (han hade nåt eget han
rekomenderade om jag inte minns fel).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/02 :  13:26:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ytterst små skillnader mätmässigt men när man lyssnade fick man en ordentlig tankeställare.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/02 :  13:33:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
SÅ IRRITERANDE! Jag såg samma fråga i ett utländsk forum men hittar givetvis inte den tråden nu.

PS. Inget nytt om plåtarna.

Edited by - soundbrigade on 2009/09/02 13:33:45
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/02 :  13:53:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mindre irriterad ....
http://diyparadise.com/forum/index.php?topic=972.0
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/09/02 :  14:49:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Joda: Hur menar du att den belastar med sinusvåg? Nätaggen som dom använder borde ge en väldigt upphackad vågform som belastning(om man tänker sig impedans över tid). Däremot har dom filter för att minska spikarna ut från nätdelen men det betyder inte att dom egentligen har en jämn(sinus) impedans över tid. Kanske var så du menade?

Jag tittade på infon om PCI på wikipedia och där står det att den kan använda båda 3V3 och 5v. Undrar vilken den använder i första hand?
http://en.wikipedia.org/wiki/Conventional_PCI#Card_keying
Edit: Tittade på bilder på moderkort och det verkar vara 5V som används.

Edited by - Lovan on 2009/09/02 14:52:15
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2009/09/02 :  17:22:44  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Lovan, jag tror Joda syftar på en PFC (Power Factor Corrector), vilket jag gissar att de flesta nätdelar till datorer har idag, iaf. de mer påkostade. Då får du en sinusformad belastning på nätet. Sedan har de givetvis ett EMI filter som du nämner också, annars hade de aldrig klarat EMC.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/02 :  20:40:59  Show Profile Send Joda a Private Message
Hade för mig att Corsair skulle ha kurvor på hemsidan. Var faktiskt 80plus.org som redovisade resultaten.
Här är PSUn vi köpte till serven http://www.80plus.org/manu/psu/psu_reports/CORSAIR-CMPSU-650TX-650W-Report.pdf
Man får vad man betalar för.

Här testar dom PSUn och kollar rippel mm. Kan vara intressant om man ska köpa ett till sin dator.
http://www.hardware.no/artikler/?t[0]=199
klippa klistra eftersom forumet inte vill leka snällt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/09/02 20:55:42
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/02 :  21:41:30  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har separat matning till mitt ljudkort dvs den kopplas in via floppy kabeln som ger en +5V och en +12V.

Jag har byggt en extern nätdel som jag kör ljudkortet på och jag får mer dynamik och tystare bakgrund med denna inkopplad jämfört med den switchade som försörjer resten av datorn.

Ett lyft helt klart fast som jag förstår det så tar Lynx korten sin ström från PCI platsen och då blir det lite klurigare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/02 :  23:17:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant Emil.

Jo det stämmer, strömmen kommer via PCI.

Förresten, det fläktlösa nätagget jag körde med tidigare heter Silverstone, inte Rockport.
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=st30nf&area=

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/09/02 23:25:54
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2009/09/02 :  23:39:41  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Så här ser min nätdel ut till ljudkortet. En gammal slaktad data nätdel som jag lackade svart fick bli själva lådan sen satte jag en aluminium front så ser det acceptabelt ut.

Väldigt enkelt uppbyggd med 7812 till +12V matningen och 7805 till +5V matningen. Kan säkert göras 10ggr bättre men jag känner mig ändå väldigt nöjd då jag andvände mina "bra att ha" grejor till detta.

Ljudkortet jag andvänder är ett Asus Xonar D2X kort, köpte det mest för att i den prisklassen jag letade ljudkort i var detta det ända med Burrbrown 24/192 dacar.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/03 :  08:28:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Detta är helt klart intressant.
Man kanske skulle bygga en vanlig extern nätdel till mitt kommande HTPC bygge. En som ger alla spänning man behöver inte bara 12V.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8603 Posts

Posted - 2009/09/03 :  14:37:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag gjorde så med ett M-audio 5:1 (eller kanske var ett 7:1) kort,då endast till opamparna +12 och -12v.
Men hörde dock ingen skillnad..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/09/03 14:38:32
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/09/04 :  02:18:12  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tog ett par suddiga bilder på kortet som Bernt nämner i första inlägget.

Det drivs alltså av 12 VDC från en yttre switchad nätdel. Skall prova att mata med batteri istället o se (höra) om det händer nåt..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000