HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MP3 ger tinnitus???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/08/31 :  21:35:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jag satt och tittade på play rappport när detta reportaget började snurra:
http://playrapport.se/video/1672193

Det står även i dagens DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/barn-kan-fa-tinnitus-av-mp3-spelare-1.941903

Är det någon som hört mer om utredningen i Uppsala?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/31 :  21:52:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast det är väl egentligen ingen nyhet att man kan få tinnitus av att lyssna på musik på hög volym under lång tid...

Det är ju bland annat därför det finns regler för hur högt mp3-spelare och liknande får låta med orginallurarna (därav ex. spärren iPoden).



Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/31 :  21:54:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag skulle tro (gissning) att hörselskadorna har mer att göra med att den dynamiska kompressionen är så hög. Hörseln mår inte bra av konstanta "brus" som ju blir rätt högt direkt i örat. Bättre då med höga och låga partier i musiken så att örat får både jobba och vila...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/08/31 :  22:10:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Med tanke på rubriken...är det formatet MP3 eller bärbara spelare som ´lättare kan ge tinnitus?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/31 :  22:43:11  Show Profile Send Stefan a Private Message
Det är ju musiken kidsen lyssnar på i hop med spelare på hög volym konstant.
Dundra trumhinna med 100 Db + i ett säger sig själv det blir ju inte bra i långa loppet.

IQ fiskmås på kidsen är mer min åsikt då.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/31 :  23:47:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag jobbar en del med ungdomar ett annat problem som också finns är att de är väldigt högljudda när de pratar jag har länge misstänkt att det även förstör hörseln förmodligen finns det undersökningar om det med.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2009/09/01 :  00:57:31  Show Profile Send hjort a Private Message
Ja skojar du Bubbel jag satt på vagnen idag och höll på att bli döv av alla ADHD-kids. Då satt jag ändå en bit ifrån.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/09/01 :  01:27:40  Show Profile Send edison a Private Message
guy gadbois:
Har inte det mer att göra med hur musiken är skapad från början, än att den råkar spelas upp i en portabelpyl?

Den evt nivåutjämning/kompression som MP3 som format orsakar är knappast så stor att den kan jämställas med modern musiks 'färdigserverade' kompression, om den ens existerar(?)
Det är nog främst så att mkt modern musik är av den där "samma nivå hela tiden"-typen att det är en del av problemet, när detta sedan i tillägg spelas på för hög volym då kommer tinnitus som ett mail i datorn...f´låt, som ett brev på posten.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/09/01 01:31:08
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/09/01 :  06:21:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Så som playrapport och DN rapporterar det så påstår de att Örebroforskarna tror att MP3-formatet har något med hörselnedsättningen att göra. Jag tycker också att det verkar konstigt och att det borde finnas många andra orsaker än ett musikformat, därav frågan om någon visste mer om forskningen...

De skall enligt artiklasrna fortsätta sin forskning så vi lär få höra mer om detta. Hoppas de utreder om formatet i sig kan påverka. Det hade varit intressant att få det utrett.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/01 :  07:12:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men hur kan dom påstå utan att presentera bevis?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/01 :  07:24:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Så som playrapport och DN rapporterar det så påstår de att Örebroforskarna tror att MP3-formatet har något med hörselnedsättningen att göra.

Nja, det där håller jag inte med om. Vad är det i artikeln som stödjer den tolkningen?
Det är väl snarare så att det är storleken på den totala exponeringen som är det centrala.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/09/01 :  07:33:02  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Att jag blir lyssningstrött mycket snabbare med MP3 kontra CD, även med fula och dynamikslaktade inspelningar, tycker jag talar för att formatet kan vara en bidragande faktor. Givetvis tillsammans med ljudtrycket, undermålig hårdvara som tillför extra distortion, och som ztenlund skriver "den totala exponeringen".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  08:57:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror definitivt det är exponeringstiden. En del sov ju med musik på till och med.
Sen tror jag säkert att ljudnivåerna är groteskt höga.

Själv har jag jättesvårt för hörlurar, jag känner mig instängd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:25:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Edison skrev
quote:
Har inte det mer att göra med hur musiken är skapad från början, än att den råkar spelas upp i en portabelpyl?


Jo, det var det jag menade. I och med att den är skapad som ett jämntjockt halvdistat brus från början så hjälper det till när ungarna lyssnar i sina portabla spelare...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:32:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
I och med att den är skapad som ett jämntjockt halvdistat brus från början så hjälper det till när ungarna lyssnar i sina portabla spelare


Vart kommer bruset in?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/01 :  10:50:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ja, det är i alla fall min upplevelse att all tokkomprimerad musik låter som ett jämntjockt "brus" på radion. Jag blir lyssningstrött otroligt fort och känner lätt av ett sus i öronen efter en längre stund i tex bilen, eller i hörlurar.

Edit; detta sagt som en kontrast till det att det inte är säkert att det är just mp3-formatet som är roten till det onda. Det är ju intrycket man får av artikeln... Det är att det är dynamiskt komprimerat som förvärrar det hela... (min teori)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/09/01 10:53:21
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/01 :  11:01:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag fattar fortfarande inte varifrån ni får det att mp3-formatet skulle vara orsaken enligt artikeln. Mp3-spelare är i folkmun en benämning på en spelare för digitala musikfiler, ungefär som Walkman är en spelare för kompaktkassetter oavsett om den tillverkats av Sony eller inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/09/01 :  11:51:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
nja det står ju formuleringar som antyder att de undersökt ungdomarna
quote:
om deras mp3-användande

Skulle artikeln vara korrekt skriven skulle den nog kanske hellre angivit att "musik i hörlurar" är det som skadar än att strössla med mp3-begreppet...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/09/01 11:52:21
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/01 :  11:59:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu står ju inte det i stycket om vad de gjort utan om vad de ska göra framgent. Sedan är det garanterat dåligt skrivet eftersom det genomgående i övrigt handlar om "mp3-spelare".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/09/01 :  12:57:16  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag tror personligen att det handlar mer om nivåerna än uppspelningsformatet. Ta som exempel när man åker buss och sitter i mitten och hör musiken som spelas av någon som sitter längst bak.
Då har formatet (kasset, MP3, MP4, WMA, CD, radio, fyll-i-med-något-annat-alternativ) ingen större betydelse i detta sammanhang.
Hörselproblemen kommer som ett brev på posten.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:32:39  Show Profile Send Thzar a Private Message
Tror ni analyserar för mycket. Utan det rör sig om hög musiknivå rakt in i örat.
MP3 spelare var på tapeten även för nått år sedan och det är exakt samma "fenomen" som vi som hade "freestyle" på 80-90 talet. Spela så grannen hör det.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:58:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst handlar det om vilken ljudnivå man använder, inte om formatet (även om många mp3 låter illa )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2009/09/01 :  15:32:42  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har ju funnits bärbar musik sedan 80-talet, Sony Walkman m.fl.

rolnor
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/09/01 :  17:09:43  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message
Ljudtrycket X genom finlurar matade av en bra DAC till en bra hörlursförstärkare jämfört med samma ljudtryck X genom skit-DAC och skitförstärkning i en skit-MP3-spelare ger sannolikt mycket tröttare öron (och eventuellt, i förlängningen, kanske tinnitus) genom det senare alternativet.

Om vi håller oss till den finare utrustningen och med samma ljudtryck spelar samma musik från CD och jämför med MP3 så vågar jag lova att den senare ger tröttare öron.

Troligen är kass signal, oavsett källans upplösning, skadligare än den förhårdning som MP3-kompression ger. Men det betyder inte att MP3 vs CD är totalt oväsentligt i debatten, och vi ska komma ihåg att det rör sig om långvarig exponering där även små skillnader kan generera påtagliga effekter.

En sak som inte nämnts uttryckligen här är att alla som kör med billiga små snäckor ofta tenderar att spela högre än de med bra, sluta lurar eftersom de måste dränka ut miljöljud med hög volym i stället för att luren själv dämpar.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/09/01 :  17:41:14  Show Profile Send jonasz a Private Message
Nu är det ju värre för öronen att lyssna på en lågdistande anläggning än en med hög dist eftersom man tenderar att spela en lågdistande anläggning starkare än en högdistande helt enkelt för att det låter renare. Det är ljudtryck man får hörselskador av, inte distorsion...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  18:31:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis, gissningvis så är det ju fortfarande så att majoriteten av de som har tinnitus har fått det pga "naturliga" ljud så det är ju inte kvalitén på ljudåtergivningen i sig som är är problemet.
Ett typexempel är ju yrkesmusiker som är den rätt hårt drabbad grupp vad gäller hörselskador och då särskilt de som spelar i symfoniorkester, om jag minns rätt så är det faktiskt färre problem bland de som spelar modern musik där förstärkare/PA används eftersom de då kan anpassa volymen på det ljud de själv hör på ett annat sätt (allt ljud behöver inte komma från en punkt).

När jag gick i högstadiet hade jag en jättebra lärare som tyvärr fick sluta pga tinnitus. Enligt honom själv så hade problemen startat när han gjorde lumpen som artillerist och hade blivit värre under åren som lärare då volymen i klassrum som bekant kan vara rätt hög.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000