HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med konstruktion av tappade horn önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/08/31 :  01:41:45  Show Profile Send Colossus a Private Message
Hej

Har 4st av dessa element och undrar om de skulle fungera bra i tappade horn? Misstänker att det kan bli lite svårt att få jämn frekvensgång, men är ingen hejare på hornresp, så därför vänder jag mig till experterna här på forumet.

Fane Studio 12 Bass
Fs = 24,9 Hz
Qms = 2,74
Vas = 312,1 liters
Mms = 48, g
Xmax = 11,18 mm
Qes = 0,18
Re = 6,1 ohms
Le = 0,6 mH
Z = 8, ohms
BL = 16,6 Tm
Pe = 150, watts
Qts = 0,17
no = 2,8 %
2.83-V SPL = 100, dB

Mycket tacksam för ideér och förslag.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/08/31 :  02:19:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu är jag visserligen också nybörjare men med med tanke på det förmodade antalet experter som är vakna 02:17 en söndagnatt tar jag mig friheten att svara ändå:
Utifrån vad jag läst mig till så tror jag inte dina element är lämpade för TH. Fs och Qts är nog för låga och Vas för högt.
Observera "tror", de mer rutinerade hornsimulanterna kanske säger emot. Instinktivt kan jag tänka mig att det kanske går men att det då blir enormt stora horn.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/08/31 :  02:45:30  Show Profile Send Colossus a Private Message
Misstänker att du har rätt , men om inte annat så kanske det finns någon annan konstruktion än TH, som skulle passa dessa basar..

Har iof 2st av dessa basar också, men qts är tyvärr väldigt lågt, så det blir nog svårt ändå.

Fane Studio 10 Bass

Fs = 33, Hz
Qms = 2,6
Vas = 82,97 liters
Xmax = 11,1 mm
Qes = 0,15
Re = 5,6 ohms
Le = 0,69 mH
Z = 8, ohms
BL = 20,2 Tm
Pe = 150, watts
Qts = 0,14
no = 2,1 %
2.83-V SPL = 98, dB

Edited by - Colossus on 2009/08/31 02:52:14
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/31 :  09:28:20  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Konarean saknas (sd)
Edit: och den rörliga massan på tian

Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/31 09:43:47
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/08/31 :  13:21:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har du gott om plats så kanske det går att bygga någon sorts mer konventionella horn med de här elementen. Tycker mig ha sett Fane Studio-serien användas i diverse bas- och midbashorn på nätet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/01 :  00:24:36  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Den rörliga massan på det större elementet ser ganska låg ut.
Tappade horn ställer ovanligt höga krav på konens hållbarhet
och vikten brukar indikera hur mycket stryk den tål.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:57:56  Show Profile Send Joda a Private Message
12" fungerar utan större problem. Blir lite större än ett element med mer passande parametrar men annars fungerar det utmärkt. Hållbarheten borde det inte vara någon fara med om man inte har för hög CR. Men med ett sånt här element så får man inte det ändå. Dessutom pratar vi 12" och hemmanivå.
Känsligher hamnar på runt 95dB i 2pi. 115dB borde vara nåbart så lagom headroom. 200L utan låda. 30-75Hz.

10" ligger på rint 93dB 2ip. Klarar faktiskt 115dB men kräver lite mer effekt då. 35-80Hz. Bara 80L utan låda.

Sen går det självklart att få vilken av dom att spela högre eller lägre i frekvens.
Jag tror att 10" kommer att räcka gott för hemmabruk. Men om du har plats går det alltid att göra ett gigantiskt subhorn med 2 eller 4 12" och sen låta 10" köra över 40Hz.
Så allt handlar egentligen om hur stort du vill bygga. Elementen ser okej ut och går nog att få till.

Du kan ju alltid börja med 10" och se var dom tar dig.

107dB vid 20Hz 2pi och 103dB vid 16Hz. Och sen roomgain på det. Ställer du i hörn så...
Nackdel. 325L. Men det går alltid att kompromissa lite.

Glömde jag säga att allt är med ett element.

Ju fler veck desto bättre tror jag. Med dessa element iaf. För det stora hornet går det nog att göra den lagom bred om man stagar ordentligt.

Jag tycker inte att man behöver gå under 30Hz, så jag skulle lägga krutet på ett bra horn som ger punsh i stället. Men lågbas är alltid kul att leka med. Å andra sidan är det inte många som hört ren lågbas. Fråga bara Bernt, han verkar riktigt nöjd.

Martinssons horn är avstämda ganska högt, och han verkar nöjd. Fast då pratar vi helt andra ljudtryck.
Så man får välja lite där. Ska man spela högt kanske man inte vill ha 20Hz på samma nivå bara för att man då skulle må illa och huset rasa. Spelar man på mer "normal" volym så är det inte dumt med lågbas för att ge lite mer oompf i botten.
Kör man hembio så vill man ha botten då ljudspåret förhoppningsvis är bra balanserat.

Stämmer verkligen Xmax? Ser lite väl tilltaget ut. Å andra sidan lär du ha headroom så det räcker ändå. 5mm ger 110dB i 2pi för 10".

Så vad önskar du får ut av hornen. Vad ska dom göra? Spela i för rum? Placering? Vad ska dom komplettera? Har du slutsteg, delningfilter?

Sd för 10" beräknade jag till 360. 12" till 530.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2009/09/01 :  18:45:18  Show Profile Send Colossus a Private Message
Har 205cm i takhöjd så kring 2m i höjd på hornen skulle bli bra.
Vilka begänsningar blir det då?

Rummet är väl ca. 20kvm. Har 2 lämpliga hörn, så ett horn i varje.

Bredden gärna så smal som möjligt och djupet upp till max 60-70cm.

Har mailat Fane om Sd och Mms men ej fått svar.

X-max ska stämma enl. specen jag har.

Kör nu 2 st Studio 12 bass i varsen portad låda på ca 95 liter. Mono med delning ca 75hz. Monacor SPH170 75-430hz. C-quence 15H 430-4400hz. SS R2904/700000 4400- hz.

Kör nu C-quence öppet, men tänkte testa portad och köra lägre. Kanske ner till 90-120hz. Får väl testa och se om det fungerar.

Delningen sker i pc:n och ut via Fireface 800. Som bassteg har jag Yamaha MX-1.

Gillar bra tyngd i basen men de absolut lägsta vibrationerna klarar jag mig utan, tror jag. Så från 30hz eller kanske tom. 35hz skulle nog räcka till för min del.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000