HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Smäll i högtalarna när slår av slutsteg, varför???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2009/08/25 :  13:52:25  Show Profile Send Fred a Private Message
Hej

När jag använder ett speciellt försteg tillsammans med mitt Audio Research VS55-slutsteg smäller det i högtalarna när jag stänger av slutsteget, men med ett annat försteg smäller det inte alls. vad kan detta bero på. Jordfel???
F

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/08/25 :  19:41:22  Show Profile Send urban a Private Message
Bra fråga , upplever ungefär samma fenomen. Har just bytt försteg och med det gamla (QUAD QC-twenty-four) så kunde det smälla till både vid av och påslag - särskilt vid påslag kunde det "knorra" till ordentligt i den ena högtalaren plus ett duktigt grundbrus. Alla dessa problem försvann vid byte till det nya försteget (Bada MA3 MK III)
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/08/29 :  00:38:53  Show Profile Send Thzar a Private Message
Påsättning: Försteg - Slutsteg.
Avstängning: Slutsteg - Försteg.
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:03:25  Show Profile Send Fred a Private Message
Javisst, självklart stänger jag av slutsteget först och sätter på försteget först, det har inget att göra med det utan, med mitt försteg smäller det i högtalarna när jag stänger av slutsteget. Måste vara en missmatch på något sätt. Det smäller mindre om grejerna stått tysta ett tag och man sen stänger av.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/09/01 :  13:32:53  Show Profile Send educk a Private Message
jag brukar ha försteget i mute när jag sätter igång anläggningen och stänger av.

varför det blir så här vet jag inte men tror också på missmatch

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2009/09/01 13:33:58
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/09/01 :  18:51:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att det är så här, i alla fall med mina grejor. När man sätter på ett försteg eller slutsteg då får man en spänningstopp av likström och det är det som hörs som en bump. Den här likspänning brukar normalt sedan minska i nivå beroende på hur länge förstärkaren stått på. Men den försvinner ändå inte helt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2009/09/01 :  21:26:58  Show Profile Send time a Private Message
Om det är ett knäpp kan det komma från brytaren, brukar sätta en "gnistsläckare" från Rifa på brytarna så blir det tyst. Det är typ 100Ohm och 0,1 uF.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000