HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Delningsfilterallergi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  14:31:38  Show Profile Send abbot a Private Message
Jag har länge funderat över om jag är ensam om överkänslighet mot delningsfilter/flera element. Samtliga högtalare bestyckade med flera element, med ett undantag, som jag har lyssnat på de senaste decennierna har på kortare eller längre tid gjort mig extremt lyssningstrött. Jag tror att jag har sämre simultankapacitet än normalt och därför lätt blir distraherad av avvikelser. Detta har accentuerats efter en hjärninflammation för tio år sedan, men inte orsakats av denna.

När jag lyssnar på mina Newton, byggda av Peter Svensson på avsomnade Audio Dala, kan jag lyssna i timmar utan att bli trött. De är bestyckade med endast ett element (vardera - märk väl) och har sina tillkortakommanden, men för mig spelar de musik. Från början drevs de av en Edison 12, men så råkade jag ha turen att komma över en annan av Mästers skapelser - en 6B4G PP. När man hört den finns ingen återvändo.

Jag har inte lyssnat på samtliga högtalare, men på många. Det var Erik Andersson som ledde mig in i träsket på Dalaljud på sjuttiotalet, med hjälp av det där undantaget som inte gjorde mig lyssningstrött. Högtalaren var en pyttis vid namn Rogers LS3/5A. Den hade också sina brister, men för mig spelade den musik. Jag lade till Rogers dubbla subwoofers med aktivt delningsfilter men vann inget i njutning.

Nåväl - det enda jag undrar över är om det finns fler med samma tillkortakommanden som jag. Eller det kanske finns en alternativ förklaring till mina subjektiva upplevelser?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/30 :  15:11:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Då kommer du neråt Vänersborg/Uddevalla så kan du få lyssna på ungerska bredbandare i hornkonstruktioner.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/30 :  15:37:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag har länge funderat över om jag är ensam om överkänslighet mot delningsfilter/flera element. Samtliga högtalare bestyckade med flera element, med ett undantag, som jag har lyssnat på de senaste decennierna har på kortare eller längre tid gjort mig extremt lyssningstrött. Jag tror att jag har sämre simultankapacitet än normalt och därför lätt blir distraherad av avvikelser. Detta har accentuerats efter en hjärninflammation för tio år sedan, men inte orsakats av denna.


Du är förmodligen känslig för fasvridningar, det är alltid känsligt i delningar och många högtalare har problematiska övergångar mellan elementen. Detta känneteckans ofta av en lite ofokuserad ljudbild och man upplever att vissa frekvenser sticker iväg i nivå (amplituda problem).

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:43:45  Show Profile Send abbot a Private Message
Ja, de där Sonido låter(?) intressanta. Vänersborg skulle kännas som hemmaplan, även om Tullens Café kanske inte finns längre...
Om jag skulle ha vägarna ditåt skulle jag höra av mig. Jag tror mig behöva en korsett för att ändra profilen...
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:48:44  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Du är förmodligen känslig för fasvridningar, det är alltid känsligt i delningar och många högtalare har problematiska övergångar mellan elementen. Detta känneteckans ofta av en lite ofokuserad ljudbild och man upplever att vissa frekvenser sticker iväg i nivå (amplituda problem).


Den förklaringen faller mig på läppen. Det är fasen som är vriden - inte jag!
Tackar, tackar...
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/08/30 :  17:03:39  Show Profile Send dmr a Private Message
Du är inte ensam abbot
Sen har jag för mig att Peters högtalare rullar av rätt mycket uppåt i registren vilket kan förklara att andra, mer diskantrika, burkar låter påträngande i längden.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  17:28:35  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Sen har jag för mig att Peters högtalare rullar av rätt mycket uppåt i registren vilket kan förklara att andra, mer diskantrika, burkar låter påträngande i längden.



Där är du nog spot on. Diskant är till för ungdomar, åtminstone högtalardiskant. Med levande musik är det annorlunda. Jag minns en konsert med Lionel Hampton där Cat Anderson - han som kallades stratosfärtrumpetaren för sin förmåga att ta höga toner - vandrade ut i publiken spelandes ett solo som aldrig tog slut. Det var diskant, det var musik och det var fullkomligt underbart. Jag glömmer det aldrig!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:43:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hej Abbot!

Det är mycket jag har på mitt samvete, bla har jag dragit in dig i Hi-Fi träsket. Tänk vad pengar du hade sparat under alla dessa år som nu gått förlorade på div ljudprylar. Men å andra sidan till vad då?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:57:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
abbot: Av Tullens kafé har det blivit lägenhet. Skylten sitter dock kvar som ett monument över svunna tider.
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:58:32  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Det är mycket jag har på mitt samvete, bla har jag dragit in dig i Hi-Fi träsket. Tänk vad pengar du hade sparat under alla dessa år som nu gått förlorade på div ljudprylar. Men å andra sidan till vad då?


Ja du Erik - det enda jag kan klandra dig för är att du inte byggde rörprylar från början. Det var den tiden som kostade pengar - tiden före rören. Å andra sidan - det är inte rören som "gör det". Jag kommer ihåg när jag lånade hem ett Michaelson&Austin TVA-10. Rören lyste så vackert, men det lät inget vidare. Dina tidigaste alster var väl inte lika vackra men lät vackert. Inte blev man ruinerad av dem heller.

Det vore mera sant att säga att du räddade mig ur hifi-träsket...
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:58:45  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Då kommer du neråt Vänersborg/Uddevalla så kan du få lyssna på ungerska bredbandare i hornkonstruktioner

Abbot, den lyssningen är värd en lång åktur, tro mig.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  19:09:55  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Abbot, den lyssningen är värd en lång åktur, tro mig.



Pettersson, jag tror dig. Tveklöst.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/08/30 :  21:45:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vad är det för element i di där Newton?

Jag spisade ett bra tag på ett par Zigmahorn. En kvarting bestyckat med en liten fostex 103.
Grunkan hade sina kvaliteter, men det var en liten tillväjning varje gång, eftersom frekvenskurvan kanske inte hade åstadkommits medelst ångvält direkt...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/30 :  22:16:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
många högtalare har problematiska övergångar mellan elementen


Är detta ett problem som är generellt? Även hos etablerade större tillverkare? Borde inte sådant ingå i utvecklingen av produkter att "fila bort" innan högtalare släpps?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  23:54:39  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Vad är det för element i di där Newton?


Jag vet inte riktigt - det var ett brittiskt element som Peter sa sig få lindat "till sina specifikationer". Han gick över till det efter att ha blivit missnöjd med Lowther. Månntro det är 8 tum - svart som vinyl. Some like it, some don't. Han experimenterade ständigt, precis som Paul Young gjorde.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/31 :  01:21:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Är detta ett problem som är generellt? Även hos etablerade större tillverkare?


Generellt vet jag inte men knappast ovanligt iaf, att företaget är stort och etablerat är ingen garanti för att man bättre klarar att lösa speciella problem.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/31 :  01:37:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Borde inte sådant ingå i utvecklingen av produkter att "fila bort" innan högtalare släpps?


Det är långt ifrån alla som grejar det, sen kan man ju fråga sig hur stor procent av den potentiella kundkretsen som har förmågan att genomskåda filterproblem, man måste vara ganska väl införstådd med de problem som kan uppkomma för att ställa rätt diagnos.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/08/31 :  10:16:17  Show Profile Send dmr a Private Message
Jag har provat de element som sitter i Newton burkarna (i början av 90 -talet), tänkte att de skulle ersätta Lowther, men tvärt emot Peters tycke och smak så ansåg jag att de inte hade en chans mot Lowther. Smaken är som...

On topic igen så tror jag att man efter att ha levt med envägare en längre tid blir oerhört kräsen vad gäller punktformighet och eventuella tidsfel. Så sent som i onsdags utförde jag och min far ett litet experiment: vi kompletterade ett par ORIS150 horn bestyckade med Lowther PM2A med ett par Fostex T925A skrikor. Ganska ansedda skrikor som delades 6db/okt vid ca 9kHz. Nivåmässig kalibrering utfördes endast genom lyssning och resulterade i en ganska hög initial nivå som sedan sänktes efter hand. När lagom nivå hittats laborerade vi med placering. Den enda placering som inte raserade stereobilden var när elementens respektive talspolar var i lod. Avstånd mellan elementen i vertikalled påverkade mindre än väntat.



Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/08/31 :  11:16:11  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
Jag har länge funderat över om jag är ensam om överkänslighet mot delningsfilter/flera element.


Inte ensam, är något lätt allergisk mot delningsfilter

quote:
Då kommer du neråt Vänersborg/Uddevalla så kan du få lyssna på ungerska bredbandare i hornkonstruktioner


Finns åxå lite längre väster ut

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/08/31 11:17:13
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/08/31 :  12:48:18  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ett dansbandsfilter vore ingen dum ide, kunde även kombineras med ett filter för Min idol.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  12:53:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På 70-talket, vill jag minnas, släppte Pioneer en reciever med dragspelsfilter.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/31 :  13:28:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja just det ett dragspelfilter. Jag hade ett sådant, men nu när jag är pensionär kan jag ta bort filtret. Det händer faktiskt att jag lyssnar på radions program Dragspel. Men dansband ...neeej tack!
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/31 :  14:47:48  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
abbot: Av Tullens kafé har det blivit lägenhet. Skylten sitter dock kvar som ett monument över svunna tider.



Skylten och jag är sannolikt i samma liga.

Kaféet drevs av en Josefin från Österrike. Hon hade mycket gott hjärta. När hon förstod att pengarna var slut kom hon med stora leverpastejmackor "on the house".
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/31 :  15:01:00  Show Profile Send abbot a Private Message
quote:
Jag har provat de element som sitter i Newton burkarna (i början av 90 -talet), tänkte att de skulle ersätta Lowther, men tvärt emot Peters tycke och smak så ansåg jag att de inte hade en chans mot Lowther. Smaken är som...

On topic igen så tror jag att man efter att ha levt med envägare en längre tid blir oerhört kräsen vad gäller punktformighet och eventuella tidsfel. Så sent som i onsdags utförde jag och min far ett litet experiment: vi kompletterade ett par ORIS150 horn bestyckade med Lowther PM2A med ett par Fostex T925A skrikor. Ganska ansedda skrikor som delades 6db/okt vid ca 9kHz. Nivåmässig kalibrering utfördes endast genom lyssning och resulterade i en ganska hög initial nivå som sedan sänktes efter hand. När lagom nivå hittats laborerade vi med placering. Den enda placering som inte raserade stereobilden var när elementens respektive talspolar var i lod. Avstånd mellan elementen i vertikalled påverkade mindre än väntat.


Jag vet att Peter laborerade med elementen och alla försök blev inte lyckade. Det är nog lite grann som i tråden om Edison12 - att något heter lika innebär inte automatiskt att de är lika - avgörande är hur individerna är gjorda. Jag har hört Newton som låtit trist. I vissa öron gör sannolikt även mina det.

Hur förändrades era högtalares prestanda som musikförmedlare? Blev det en "seamless" förening? Tror du att ni blir nöjda? Jag har förståelse för om det tar lite tid innan du kan svara...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/31 :  15:27:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
quote:
Du är förmodligen känslig för fasvridningar, det är alltid känsligt i delningar och många högtalare har problematiska övergångar mellan elementen. Detta känneteckans ofta av en lite ofokuserad ljudbild och man upplever att vissa frekvenser sticker iväg i nivå (amplituda problem).

Den förklaringen faller mig på läppen. Det är fasen som är vriden - inte jag!
Tackar, tackar...

Det är många grejer som ändras mellan 1-vägare och fler-vägare. Att skylla på enbart fasvridningar är att förenkla något väldigt komplext.

Loobning.

Spridning i horisontalplanet.

Karaktär (1-vägare är ofta högkänslighetare, sällan bareflex eller sluten, etc).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:46:59  Show Profile Send dmr a Private Message
quote:
Jag vet att Peter laborerade med elementen och alla försök blev inte lyckade. Det är nog lite grann som i tråden om Edison12 - att något heter lika innebär inte automatiskt att de är lika - avgörande är hur individerna är gjorda. Jag har hört Newton som låtit trist. I vissa öron gör sannolikt även mina det.



Säkert är det så, alla tillverkare har väl sina toppar och dalar.
Jag minns att när jag lyssnade på Peters egna lådor (i butiken på Wallingatan) så upplevde jag att de lät mysigt och avslappnat på lugn rock och jazz mm. men inte fullt lika bra med klassiskt, storband, orgel mm. Jag upplever generellt att envägskonstruktioner tappar lite när musiken blir för komplex, men innan dess kan det verkligen vara magiskt.

quote:
Hur förändrades era högtalares prestanda som musikförmedlare? Blev det en "seamless" förening? Tror du att ni blir nöjda? Jag har förståelse för om det tar lite tid innan du kan svara...


Det får tiden utvisa men någon "seamless" förening är det inte än. För tillfället låter det annorlunda och bättre, men det kan vara nyhetens behag. Klart står iaf. att ett frontladdat horn med Lowther i behöver hjälp av en skrika. Sen återstår att labba med filterbranthet (även om jag tror att 1:a ordningen är rätt väg), filterkomponenter, delningsfrekvens och finjustering av placering. Räknar med att bli klar till jul med lite tur


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000