HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är du en högtalarflyttare? (Nevrotiska tråden)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/08/30 :  12:19:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jobbar du som scen-roddare eller stadsbud?

Eller håller du ständigt på och testar alternativa placeringar för dina högtalare i lyssningsrummet? Vilket var vad jag hade i åtanke.
Var in-tåingen kanske bättre igår innan du vred på burkarna?
Skall kanske stolen stå en dm längre fram? Basen blir väl lite bättre då, men rums-upplevelsen blir samtidigt lite underlig...

Jag höll på med denna nevrotiska övning i flera år.
Nu är jag en "nykter flyttare" sedan ett knappt år tillbaka.

Nå?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/30 :  12:47:55  Show Profile Send pak a Private Message
Jag kan väl erkänna att jag är en av de som alltid pillar med mm. hit och dit.
I och med att jag sitter där jag sitter så kommer det ALDRIG att låta som jag önskar-Det är något jag VET.
MEN... varje gång jag sätter mig att lyssna lite så stör jag mig på nåt,och måste bara flytta lite ifall...
Men i slutänden så hamnar de oftast tillbaks vid markeringen i golvet igen,och jag inser än en gång att de står där de borde stå för att funka bäst under de förhållande jag måste kompromissa med.
Önskar mig en ny soffa med lägre rygg.Då blir det förmodligen andra förhållanden igen,så då är det bara att börja med nya placeringar.igen och igen osv..
Va dumt

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2009/08/30 :  12:55:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag var lite så på den gamla onda tiden då jag körde med lådhögtalare. Idag har jag två hornsystem under uppbyggnad, det ena byggt för att stå i hörnen och det andra består av fastskruvade bashorn och midbas/midsystem som väger ~100kg per kanal...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2009/08/30 12:56:25
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:06:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Håller med Fuling och jag ligger på 250 kg per kanal, inget man vill flytta runt direkt...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:14:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det händer att man trillar dit på att testa någon invinkling, men det slutar som oftast om inte alltid med att man inte skulle testat eftersom det var som bäst innan. mvhKristofer
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/08/30 :  16:43:18  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Högtalareflyttare? Ja, det kan man säga att jag var, jag *möblerade om* hela vardagsrummet för att få ut det mesta är högtalarna. Men nu har jag inte samma ork längre. Sen jag skaffade nya högtalare för ett år sedan så har jag knappt alls testat olika placeringar. Efter jag fick till nåt ljud som lät vettigt så har dom fått stå så sedan dess.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/08/30 :  17:53:07  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Höll på sådär i 2 år och tokflyttade konstant när jag byggde lite lådor... var skoj och lärorikt...tror jag

Nu flyttas det inte längre för nu låter det bra.

Mvh/Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:08:20  Show Profile Send sopwith a Private Message
Har nästan aldrig flyttat högtalarna (40 kG/st), dock bytt stärkare,cd, kablar i en strid ström, men sen jag skaffade en begagnad EQ för 400:- har inget bytts ut och de flesta plattorna går att justera så att det låter fint
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:33:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/08/30 :  21:45:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag flyttar dem med jämna mellanrum för att de ska komma ur vägen för gäster. Sen är jag nog mest av allt en in- och utvinklingsneurotiker...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/08/31 :  01:11:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nog har jag väl flyttat dom några ggr,men nu har jag istället flyttat mig själv,lyssnar nu lite off spot istället..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/08/31 :  09:22:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag flyttar inte mina, 110Kg/st, men Brittmarie föreslår ibland att jag skall "flytta dom härifrån", då köper jag tulpaner eller rosor, beroende på säsong, sedan är allt bra igen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/31 :  09:39:38  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hifi-systemet har inte satt sig efter en 90 gradig ommöblering av rummet. Så där flyttas det en del. Hemmabion flyttas mer sällan, även om den oxå fått sig en 90 gradig ommöblering nu...
Innan ändringen i hifi-rummet så var det mest lyssningsfåtöljen som flyttades en del, men det var för att den hade smitit ur den position den skulle stå i...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2009/08/31 :  21:17:01  Show Profile Send Lepra a Private Message
Ja man har ju krupit runt dygnsvis i sträck med både måttstock, vattenpass och diverse verktyg. Man tenderar att tröttna på "in phase... my voice should be centered tightly in focus between your two loudspeakers. Out of phase... my voice should have no apparent center..." osv.

Men det var då, nu har jag mest smällt upp dem o vinklat lite på måfå. Det går ändå inte att få till det i rummet de står nu så det är mest bakgrundsskval till läsning o så. Men när de flyttar ut i "salongen" då... då ska det finliras på millimetern

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2009/09/01 :  03:02:03  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message
Hej!
Jag håller på med detta nästan varje dag:D
Senast nu i natt. Det blir ju en del med 2st kompletta
anläggningar och en massa tunga Bladelius prylar och högtalare;)
Sedan har jag lite andra högtalare som står och skräpar som jag
kopplar in när det passar, det värsta är ju att man aldrig blir
nöjd fast på ett sätt är det ganska roligt ändå:)
Men tyvärr blir man något stel i ryggen efteråt men det ingår i intresset:P

MVH:Perra

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/09/01 :  11:53:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har bott ihop med en...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/01 :  12:11:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flyttade panelerna en aning för två veckor sedan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/01 :  16:12:07  Show Profile Send bearwik a Private Message
Vinklade mina stativare lite utåt för nån vecka sen, den första justeringen sen jag köpte dem i vintras.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000