Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 12:19:23
|
Jobbar du som scen-roddare eller stadsbud?
Eller håller du ständigt på och testar alternativa placeringar för dina högtalare i lyssningsrummet? Vilket var vad jag hade i åtanke. Var in-tåingen kanske bättre igår innan du vred på burkarna? Skall kanske stolen stå en dm längre fram? Basen blir väl lite bättre då, men rums-upplevelsen blir samtidigt lite underlig...
Jag höll på med denna nevrotiska övning i flera år. Nu är jag en "nykter flyttare" sedan ett knappt år tillbaka.
Nå? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 12:47:55
|
Jag kan väl erkänna att jag är en av de som alltid pillar med mm. hit och dit. I och med att jag sitter där jag sitter så kommer det ALDRIG att låta som jag önskar-Det är något jag VET. MEN... varje gång jag sätter mig att lyssna lite så stör jag mig på nåt,och måste bara flytta lite ifall... Men i slutänden så hamnar de oftast tillbaks vid markeringen i golvet igen,och jag inser än en gång att de står där de borde stå för att funka bäst under de förhållande jag måste kompromissa med. Önskar mig en ny soffa med lägre rygg.Då blir det förmodligen andra förhållanden igen,så då är det bara att börja med nya placeringar.igen och igen osv.. Va dumt |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 12:55:47
|
Jag var lite så på den gamla onda tiden då jag körde med lådhögtalare. Idag har jag två hornsystem under uppbyggnad, det ena byggt för att stå i hörnen och det andra består av fastskruvade bashorn och midbas/midsystem som väger ~100kg per kanal... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2009/08/30 12:56:25 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 16:06:42
|
Håller med Fuling och jag ligger på 250 kg per kanal, inget man vill flytta runt direkt... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 16:14:22
|
Det händer att man trillar dit på att testa någon invinkling, men det slutar som oftast om inte alltid med att man inte skulle testat eftersom det var som bäst innan. mvhKristofer |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 16:43:18
|
Högtalareflyttare? Ja, det kan man säga att jag var, jag *möblerade om* hela vardagsrummet för att få ut det mesta är högtalarna. Men nu har jag inte samma ork längre. Sen jag skaffade nya högtalare för ett år sedan så har jag knappt alls testat olika placeringar. Efter jag fick till nåt ljud som lät vettigt så har dom fått stå så sedan dess. |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 17:53:07
|
Höll på sådär i 2 år och tokflyttade konstant när jag byggde lite lådor... var skoj och lärorikt...tror jag
Nu flyttas det inte längre för nu låter det bra.
Mvh/Fredrik |
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 18:08:20
|
Har nästan aldrig flyttat högtalarna (40 kG/st), dock bytt stärkare,cd, kablar i en strid ström, men sen jag skaffade en begagnad EQ för 400:- har inget bytts ut och de flesta plattorna går att justera så att det låter fint |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 18:33:11
|
Nä.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 21:45:05
|
Jag flyttar dem med jämna mellanrum för att de ska komma ur vägen för gäster. Sen är jag nog mest av allt en in- och utvinklingsneurotiker... |
Min anläggningstråd |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 01:11:52
|
Nog har jag väl flyttat dom några ggr,men nu har jag istället flyttat mig själv,lyssnar nu lite off spot istället.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 09:22:35
|
Jag flyttar inte mina, 110Kg/st, men Brittmarie föreslår ibland att jag skall "flytta dom härifrån", då köper jag tulpaner eller rosor, beroende på säsong, sedan är allt bra igen.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 09:39:38
|
Hifi-systemet har inte satt sig efter en 90 gradig ommöblering av rummet. Så där flyttas det en del. Hemmabion flyttas mer sällan, även om den oxå fått sig en 90 gradig ommöblering nu... Innan ändringen i hifi-rummet så var det mest lyssningsfåtöljen som flyttades en del, men det var för att den hade smitit ur den position den skulle stå i... |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 21:17:01
|
Ja man har ju krupit runt dygnsvis i sträck med både måttstock, vattenpass och diverse verktyg. Man tenderar att tröttna på "in phase... my voice should be centered tightly in focus between your two loudspeakers. Out of phase... my voice should have no apparent center..." osv.
Men det var då, nu har jag mest smällt upp dem o vinklat lite på måfå. Det går ändå inte att få till det i rummet de står nu så det är mest bakgrundsskval till läsning o så. Men när de flyttar ut i "salongen" då... då ska det finliras på millimetern |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 03:02:03
|
Hej! Jag håller på med detta nästan varje dag:D Senast nu i natt. Det blir ju en del med 2st kompletta anläggningar och en massa tunga Bladelius prylar och högtalare;) Sedan har jag lite andra högtalare som står och skräpar som jag kopplar in när det passar, det värsta är ju att man aldrig blir nöjd fast på ett sätt är det ganska roligt ändå:) Men tyvärr blir man något stel i ryggen efteråt men det ingår i intresset:P
MVH:Perra
|
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 11:53:04
|
Jag har bott ihop med en... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/01 : 12:11:45
|
Flyttade panelerna en aning för två veckor sedan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
|
Topic |
|