HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Får betala tv-avgift – för sina papegojor..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2009/08/27 :  15:43:46  Show Profile Send kme a Private Message

Har överklagat Tibor Sikory har överklagat inbetalningskravet, men fått avslag. Om de kom hit skulle de se att det inte finns någon tv, utan bara Ada och Emil,säger han.
Foto: THOMAS JOHANSSON

Tv-pejlaren lyssnade genom dörren.

När han hörde ett tjattrande ljud från lägenheten utgick han från att det var en tv.

Nu tvingas Tibor Siroky, 51, betala tv-avgift för sina två papegojor.

Ada och Emil är inga tystlåtna husdjur. De två Amazonpapegojorna håller låda både när husse är hemma och när han är ute.

Det måste ha varit dem kontrollanten hörde, för jag äger ingen tv, försäkrar Tibor Siroky.

Han står nu med ett betalningskrav från Radiotjänst på 98 kronor. Det enda som ligger till grund för beslutet är ljuden som kontrollanten har hört genom ytterdörren när han besökte bostadsområdet på Hisingen för en tid sedan.

Tibor är arg. Han har valt bort tv, eftersom han tycker att han klarar sig bra med sin dator. Ändå vågar han inte trotsa Radiotjänst.

Jag har betalat eftersom jag är rädd att hamna hos Kronofogden. Men jag har sagt upp avtalet direkt så att jag inte ska behöva betala igen.

Radiotjänsts vd Anna Pettersson uttalar sig inte om enskilda ärenden. Men hon säger att kontrollanterna mycket väl kan basera sina beslut enbart på ljud inifrån en bostad

Vi går aldrig in i en lägenhet utan gör iakttagelser på andra sätt. Typiska tv-ljud kan vara ligga till grund för att vi skickar en avi

Men måste ni inte vara säkrare än så?

Nej, om någon är missnöjd finns det chans att överklaga så omprövar vi beslutet.

Det är just vad Tibor Siroky har gjort, men han fick avslag, trots att ingen ny kontroll har gjorts i hans lägenhet.
Om de kom hit skulle de se att det inte finns någon tv, bara Ada och Emil.

Men Radiotjänst rutiner ser inte ut så, förklarar Anna Pettersson.
Vi gör aldrig hembesök på det sättet.

Så vad ska Tibor göra tycker du?

Om han är missnöjd ska han ringa till vår kundtjänst igen. Nästa instans är Länsrätten.

Erik Wiman
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5698839.ab

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/08/27 :  17:09:33  Show Profile Send B-200 a Private Message
taskigt för mig som har en papegoja.

Ännu taskigare att de inte ger sig med sina maffiametoder. Otroligt att det är lagligt att gissningar får ligga till grunden för betalningsföreläggande.

Är det några jag avskyr är det Radiotjänst. Just pga deras hantering av ärenden med gissningar och terroriseringar av folk.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/27 :  17:19:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag skulle få betala för gammalt TVskrot jag hade för att plocka rörsocklar ifrån. TVn hade inte kunnat visat en bild på 25 år, då det inte ens fanns några rör i socklarna kvar, men nej! Det var TV-innehav, och jag skulle minsann få betala. Jag frågade då hur mycket av en TV som krävdes innan det klassades som TVinnehav, men det kunde dom inte svara på. "En knapp kanske?" frågade jag, då slängde dom på luren. Efter en halvtimme ringande och krav på att få prata med någon chef där så strök dom slutligen betalkravet. Jag var så förbannad att jag ville parkera en skåpbil med 2000 kg ammoniumnitrat blandat med rätt mängd diesel utanför deras kontor och göra en Oklahoma 1995. De är verkliga nazister! Jag har absolut ingen empati för dom allt för mentalt underutvecklade typerna som jobbar på den anstalten. Jag ägde ingen TV förens runt 2003, men jag har fått kämpa med dem varje år sedan jag fyllde 18. De skickar en massa räkningar och ofta bara utgår från att man har TV. Nu har jag en TV. Jag betalar licensen och utnyttjar TV ca 1 timme i månaden. Det är dyr public service!!!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:13:26  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag fick en tv i present av mina föräldrar för ett antal år sedan när jag bodde hemma. Vid inköpet frågades det i butiken efter namn, och för enkelhetens skull uppgavs mitt namn ifall det skulle vara något garantirelaterat problem tex.
Nåväl, så långt var allting bra ändå tills dessa förståndshandikappade myndighetsutövande individer började skicka brev till mig om att jag inte hade anmält tv-innehav, det kom ett par sådana brev om året.
En TV-licens per hushåll borde väl räcka??
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:59:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Om jag skickar ut en massa räkningar till människor jag tror (eller vill tro) utnyttjar mina tjänster så kallas det för bedrägeri, när våra myndigheter gör samma sak så kallas det "Public Service".

Det är visst inte bara Storebror som gillar doublethink.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/08/27 :  20:27:18  Show Profile Send Nygga a Private Message
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-
program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).

"Han har valt bort tv, eftersom han tycker att han klarar sig bra med sin dator."

Bredband ?

OBS. Jag jobbar inte för radiotjänst.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/08/27 :  20:38:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis, jag undrar om han insett att han måste betala TV-licens ÄVEN om han tittar på programen via nätet?

Om han använde den formuleringen när han skrev till Radiotjänst så förstår jag varför han fick avslag.
Go to Top of Page

mad.gibbon
Member

291 Posts

Posted - 2009/08/27 :  22:47:06  Show Profile Send mad.gibbon a Private Message
Circlomanen, du kanske lyssnar på någon av SR:s
radiokanaler någon gång under månaden också. Dom
får ju också sina pengar från Radiotjänst. . .

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/08/27 :  23:10:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Vid inköpet frågades det i butiken efter namn, och för enkelhetens skull uppgavs mitt namn ifall det skulle vara något garantirelaterat problem tex.

Garantin är kopplat till kvittot och inte namnet. Jag har själv råkat ut för detta när jag köpte en tv till en kompis då skulle de ha persnr men jag kunde inte min kamrats då skulle de ha mitt. Inte en chans och jag sa vad jag tyckte då sa typen bakom disken att då gällde inte garantin.

Då började jag se rött jag bad bakom disken spolingen att jag skulle få prata med butikschefen givetvis skulle jag följa med påpekade jag högljutt. När vi väl träffade chefen så berättade jag vad som gällde till svar fick jag att de på Radiotjänst bad butiker om detta och givetvis behövde man inte få sitt namn och persnr dit skrivet i garantipappren.

Jag har själv blivit trakasserad av Radiotjänst. Det är över 10 år sedan jag ägde en tv det jag gör när jag får dumma brev från Radiotjänst så skriver jag "Åter avsändare" på brevet sedan slänger jag det i närmaste brevlåda.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/27 :  23:29:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlomanen, du kanske lyssnar på någon av SR:s
radiokanaler någon gång under månaden också. Dom
får ju också sina pengar från Radiotjänst. . .

Noop!
Jag tillockmed vaknar till pipet från väckarklockan istället för radioskval. Jag tycker att storkapitalets propagandapparat är synnerligen trist att lyssna/kolla på. Den ända anledningen jag har TV är för att kunna kolla på DVDer ibland, men när jag är sjuk, uttråkad och inte har någon Port i FreeBSD som skall kompileras så kan jag slänga på TVn. Det brukar kunna hålla mitt intresse i ca 20 minuter innan jag föredrar:
.

Edited by - Circlomanen on 2009/08/27 23:30:38
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/08/28 :  10:21:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
De skall kräva tv licens även om man har internet och en dator sägs det.

Hur i helskotta skall detta gå ihop rent juridiskt?

Presumptiv beskattning på sidor du kan gå in på men det finns inga bevis alls.

Då är ju alla som har en dator med internet fildelare, pedoiler, terrorister mm då man kan gå in på sidor som främjar detta.

Lägg tv licensen på skatten, kollektiv bestraffning istället. Men formulera inte idiotiska hittepå regler för det accepterar jag inte.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/08/28 :  10:32:45  Show Profile Send 24U a Private Message
Jag flyttade 20090701, blev sambo och sade då upp min TV-licens. Efter ett par veckor fick jag ett telefonsamtal från radiotjänst, som undrarde varför jag sagt upp licensen. Jag har flyttat, sade jag. Ja, det ser vi, sa dom. Bra, sade jag. Vem bor Du med, frågade dom? Ska väl Ni skita i, sa jag. Förresten, ser Ni inte det också i Edra spionsatelliter, fortsatta jag kanske ett uns provocerande. Tystnad. Har Du TV, frågade dom sen. Det finns TV här, sade jag. Jaha och Du betalar inte lecensen, fortsatte dom? Näpp, det gör min sambo, sade jag. Tystnad. Då skall vi tacka för oss, sade hon avmätt. Ett par veckor senare dyker en faktura upp för TV-licens. Jag ringde heligt förbannad upp och frågade om dom har lagrum att "skönstaxera" mig tills det att jag upplyser dom om vem jag är sambo med!!! Nä kära forum-vänner; IPRED och annat är bara en liten del av övervakningssamhållet. Och, det värsta är att det finns redan information om detta. Det tycks vara billigare dock att skicka fakuror till folk och låta dom oavlönade göra deras jobb, för det har man lagrum till... Fy satan vad jag tycker illa om övervakningssamhållet och det beror inte på att jag haft nåt att dölja utan att det är bara att dessa instanser alltid kan tvinga mig till saker och skulla man själv ha något att erinra i nån fråga sitter dom i en jäkligt skyddad verkstad... *Faen va gött det va att skriva av sig lite ilska. Tack till trådens skapare!*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/08/28 :  13:15:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hög tid att avskaffa tv-licensen, låt de som vill ha SVT betala för det, de andra kan slippa. Skönt att slippa reklam i SVT men tv-licens är väldigt förlegat, dags för något mer modernt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2009/08/28 :  13:17:29  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Lösningen är den här skärmen från Swedx.
Ingen tuner, ingen tv-avgift.

Och 46" Full-Hd med Samsungpanel för 6599kr är ju som hittat.

http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=268
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/28 :  13:56:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
De skall kräva tv licens även om man har internet och en dator sägs det.

Hur i helskotta skall detta gå ihop rent juridiskt?

Alla är ju kriminella så det är väl bäst att behandla människor därefter. Det är en bra grundinställning hos myndigheter.
Jag skall skicka ut parkeringsböter till alla i kvarteret för de lånar säkert min parkeringsplats när jag inte är hemma. Om inte annat så har dom bil och det är brist på platser så de har ju uppsåt.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/08/28 :  16:48:26  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om du har ett TV kort i datorn så är det en TV mottagare som du ska betala avgift för. Om du har bredbandsuppkoppling så att du i princip kan titta på streamade program från tex SVT så ska du inte betala TV avgift.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/08/28 :  20:23:51  Show Profile Send Nygga a Private Message
Jo Jonny titta på mitt tidigare inlägg. Du ska betala TV- licens för bredbandsuppkoppling.

Peter

Mvh Nygga

Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2009/08/28 :  22:16:05  Show Profile Send global a Private Message
Efter att ha jobbat mot privatkunder är jag till 99% säker på att Tibor ljuger.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/28 :  23:06:51  Show Profile Send dwain a Private Message
Nygga du glömde nog kolla vad jonny länkade till

"Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala tv-avgift?

Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala tv-avgift.

Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala tv-avgift. "

Med andra ord behöver man inte betala tv-avgift för bredbandsuppkoppling
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/08/28 :  23:07:38  Show Profile Send dwain a Private Message
Global hur vet du det?
Blir bara nyfiken på hur man kan se det
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/29 :  09:24:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Efter att ha jobbat mot privatkunder är jag till 99% säker på att Tibor ljuger.

Att du är 99% säker är väldigt långt ifrån att han är skyldig.
Att tro något baserat på tidigare upplevelser är ett extremt osäkert sätt att bedömma människor på. Alla jordens 6 miljarder människor är var och en unika. Bara för att 99 st i rad har ljugit om något så säger det absolut inget om nummer 100. De är inte samma mäniskor. De är var och en unika. Många människor har svårt att bedömma något utan att blanda in tidigare erfarenhet, utan vill gärna generalisera och gruppera olika saker tillsammans i fack. Men det är farligt.
Jag hade ingen TV på den tiden jag inte betalade TV-avgift. Jag hittade förstås en gammal sak på grovsoperna en gång som jag släpade in och plockade delar från, men den var lååångt ifrån fungerande.'
Jag åkte på den attityden du skriver ovan. "Bara för att alla andra ljuger så gör ju uppenbarligen jag det oxå."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/29 :  11:19:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hög tid att avskaffa tv-licensen, låt de som vill ha SVT betala för det, de andra kan slippa. Skönt att slippa reklam i SVT men tv-licens är väldigt förlegat, dags för något mer modernt.

Håller med helt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/08/29 :  13:56:46  Show Profile Send Nygga a Private Message

Dator kan användas för andra ändamål även streamade TV program. Därav ska man betala för TV licens.

Hänvisningen till radiotjänst sida (Vanliga frågor)tidigare i inlägget var bara exempel på utrustning som kan användas för TV tittande.

Nygga

Mvh Nygga

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/29 :  14:25:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad är en tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt.

Exempel på tv-mottagare:

* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

Så står det i deras FAQ.
Jag gillar stycket "med tv-kort".
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/08/29 :  14:26:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Och:

Jag tittar på tv på min dator, måste jag betala tv-avgift?

Om din dator har ett tv-kort räknas det som en tv-mottagare och då ska du betala tv-avgift.

Har din dator inget tv-kort och du bara tittar på de tv-program/tv-klipp som finns på webben, behöver du inte betala tv-avgift.

Oxå från FAQ.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Vanliga-fragor/

Edited by - Circlomanen on 2009/08/29 14:27:21
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/08/29 :  17:08:08  Show Profile Send Joda a Private Message

Alltså ska utrustningens primära syfte vara att ta emot utsändning...

Beteendet från radiotjänst kan i det här fallet räknas som bedrägeri då pengar krävs för någonting som inte "beställts".
Även om dom har rätt att kräva betalning om tv-mottagare funnits.

Man får inte automatisk rätt år två håll bara för att ett håll är lagstadgat.
Men det är min uppfattning.

"Om han är missnöjd ska han ringa till vår kundtjänst igen. Nästa instans är Länsrätten."

Man kan ju önska att han drar det dit. Beteendet är inte acceptabelt från radiotjänst.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000