Author |
Topic |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 14:37:41
|
Är det några här på forumet som har fiskat kräftor?
Har sex burar jag har ärvt och ligger i källaren. Har hört att det går att agna med i stort sett vad som helst. Jag har ingen lust/tid att fiska skräpfisk att agna med och tänkte nog försöka med strömming, kattmat eller falukorv. Någon som har erfarenheter av detta?
Funderar också på hur jag ska agna i själva buren. Man kan ju inte lägga betet löst. Betesboxar har jag sett och verkar praktiskt. Andra lösningar?
Kan man ta kräftorna direkt och lägga för kokning, eller måste de ligga något dygn i sump för att inte smaka illa? |
Min anläggningstråd |
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 16:18:14
|
Har en kompis som råkar bo i ett hus med en ypperlig kräftå flytande genom tomten, förra sommaren fiskade vi där!
Som bete hade dom forskat fram genom åren att rå kyckling (vanlig höna med ben och allt) funkade bäst för dom, betesbox att föredra för då räcker betet längre. Kokar gör man direkt när man fiskat upp dom, sedan låter man dom svalna och ligga kvar i spadet i ett dygn ungefär. Tänk på att töm burarna ganska snabbt, om du får bra napp så börjar dom käka upp varandra rätt kvickt. Vi lade i burarna på kvällningen och drog upp dom första gången runt 11-12 tiden och lade tillbaks dom, sedan tog vi upp dom igen vid 2-3 tiden.
|
Think what's inside the box!
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 16:30:25
|
quote: om du får bra napp så börjar dom käka upp varandra rätt kvickt.
... aha, så de är så pass glupska. Jag tänkte mig slänga i burar runt åttasnåret på kvällen och vittja på morgonkvisten. Kanske måste man vara mer aktiv än så...
Var får man tag på betesboxar måntro? |
Min anläggningstråd |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 18:58:08
|
Man kan också låta kräftorna skita ur sig ett dygn eller så, enligt svärfar
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 00:42:21
|
Ja, de skulle ju kunna ligga i en plastkorg med lock i ån nåt dygn. Jag läste någonstans att man skulle lägga nässlor med kräftor i en sump. De äter tydligen av det och smakar sedan inte så mörtigt/sumpigt.... |
Min anläggningstråd |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 09:54:48
|
Betesboxar hittar du bergis i din lokala fiskeaffär :-) |
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 18:02:31
|
Det skadar inte att sumpa kräftorna, och utfodra med rå potatis några dagar, "skitsträngen" blir inte så framträdande då. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 08:38:46
|
Mycket krondill, grovsalt och nån sockerbit i lagen. Stor gryta och en skvätt mörk öl...
Snålvattnet sipprar mellan glesa garnityret... OCH... kräftor kräfva dessa drycker; min smak förordar OP Andersson. Jävlar så gött de e... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 13:08:11
|
Du ligger ett par steg för mig 24U... (även om jag kan hålla med) kräftorna är inte bärgade än. Blir ett projekt som "sjösätts" senare i veckan förhoppningsvis. |
Min anläggningstråd |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 15:03:19
|
Sjösänks menar du... |
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/18 : 22:22:54
|
Å detta år ska jag å svärmor, eventuellt blir vi jäkligt ensamma, sörpla surströmming och mi' käring har lovat provsmaka... *haha*
Det är inte för de klenmagade, men gud så gott....
Jag får nog springa å kolla till pingvinerna i kylen... blev hungrig av nån konstig anledning... |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 21:23:26
|
Hur gick det då blev det några kräftor, kanske någon undrar?
Njaa, jooeh..! Det blev fyra stycken på totalt sex burar... inte succé men ändå ett steg framåt. Jag vet nu var de finns, hade lagt några av burarna helt åt h-e, och jag vet nu också vad de gillade för bete...
De fyra rackarna som ändå kom upp blev en liten minikräftskiva i alla fall. De bästa kräftor jag ätit!
Detta sätter fingret på hur urusla de frysta och importerade är. Även färska svenska kräftor är i regel överkokta med budgetspad. Med koll på koktiden och lite extra noggrannhet med spadet så blir resultatet utomjordiskt gott!
En bild på en i kvartetten som fångades i helgen... (lite oskärpa dock)
|
Min anläggningstråd |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 22:15:05
|
Hehe, ser läckert ut. Allt är inte kvantitet och glädjen över eget nedlagt byte är oändlig... Finns ju som bekant ingen fisk som smakar som sin egenuppdragna, eller?... Fina klor dom har och färgen är perfekt. Tusan skulle Du fråga för? Rena proffset jöhhhh.... *high 5* |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/08/30 : 22:21:17
|
quote: *high 5*
Word, 24U!
quote: Tusan skulle Du fråga för? Rena proffset jöhhhh...
Med lite googling, tips härifrån, och en snäll, hjälpsam svärfar så kommer man långt. Nästa omgång blir ännu bättre. Kvantitet och kvalitet... |
Min anläggningstråd |
|
|
|
Topic |
|