HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 stjärnkikare - erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:59:12  Show Profile Send bmxx a Private Message
är det någon som har några erfarenheter, funderar på att köpa något billigt på blocket.
vad är värt att tänka på??

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/08/26 :  14:08:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det finns mkt att tänka på.
Här kan du läsa om att välja teleskop + att dom även har butik en mkt bra sida.
http://www.rymdbutiken.com/

Här är en riktigt trevlig prisvärd och kompakt Newton reflector med motor.

http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=479

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2009/08/26 14:12:29
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/08/26 :  14:13:33  Show Profile Send pak a Private Message
Köp nån modell som följer rätt bana med jordrotationen annars så blir det lite störande då stjärnorna far iväg medan du försöker titta.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2009/08/26 :  14:36:38  Show Profile Send LarsG a Private Message
se upp för långa "korvar" med lins och dålig ljusstyrka, rena mörkret kan man säga, annonseras ofta som "stjärnkikare"
och egentligen är väl det de är, inte teleskop.
Linsteleskop med kvalite är hiskeligt dyra
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/08/26 :  16:05:33  Show Profile Send bmxx a Private Message
wow, dator.. motor.. jag vet inte, tänkte mej bara som en tubkikare på stativ eller nåt. dom känns lite avanserade. tänkte börja med något för några hundra bara. vill egentligen bara kika lite.
funderar på om det blir för tjorvigt så man tappar intresset.

om man köper en begagnad, ska man veta något innan, typ hur mycket den förstorsr eller så??

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/08/26 :  16:22:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Förstoringsgrad är rätt ointressant.
Ljusstyrka däremot är det

En tubkikare för några hundra är inget att ha.
Då är det bättre mer en klassisk 7x50 kikare.

Det som Cittroman länkar till ser ut att vara en bra start..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/08/26 :  19:48:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
För nybörjare rekommenderas vanlig fältkikare 7x50 eller 12x80 (förstoring x öppning för ljuset).

Det krävs träning och att man är god på att navigera på stjärnhimlen för att få någon nytta av teleskop.

Själv har jag en 12x80-kikare och Lidl's refraktor-teleskop. Lidl-teleskopet heter SkyLux och med det följde det med tre okular, och kostade 700kr. Hyffsat bra teleskop som är ganska prisvärt med tanke vad den kostade.

Lidl har också sålt ett Mead-teleskop, ETX 70 med följning. Den är datorstyrd och handkontrollen gör att man kan knappa in önskat objekt, så styr den rätt. Skapligt enkel att kalibrera.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:03:21  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Tips:

http://www.blocket.se/stockholm/Stjarnkikare_teleskop_23251610.htm?ca=8&w=3

Så här ser Lidl-teleskopet ut som har fick i julklapp:
http://www.blocket.se/lund/Teleskop_23008446.htm?ca=8&w=3
Men begagnad ska du inte betala över 500:- för den...

http://www.blocket.se/kristianstad/Teleskop_22941528.htm?ca=8&w=3
Vet inget om kvalité på Zenith, men ett reflektor-teleskop lider inte av kromatisk aberration som refraktor-'skopen gör. En bra anledning att välja denna. Ekvatoriell montering är bra, och att det är ett trä-stativ har ingen större betydelse.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2009/08/26 20:08:10
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:32:48  Show Profile Send stargazer a Private Message
Min son fick ett billigt från Teknikmagasinet förra julen. Skräp! Undvik. Usel kvalitet, retur två gånger och sen pengarna tillbaka.
Om jag ska köpa någon fler gång, så kommer jag hellre lägga nån spänn till och köpa bättre grejor.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/08/27 :  21:57:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
funderar på om det blir för tjorvigt så man tappar intresset.

Man tappar intresset fort om man handlar för billigt.

Låter mer som du skulle satsa på en vanlig 7X50 kikare av bra kvalisort som Gaffa också var inne på.

Men som sagt jag såg nu att du skrev "för några hundra" då kan man inte räkna med ngt med kvalitet och då tröttnar man garanterat snabbt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/08/27 :  23:03:54  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Håller med Gaffa, fältkikare är kanon. Ljusstarkt och med 12x förstoring kommer du rätt långt. Celestron gör kikare för 12x70 ungefär, det är bra grejer. Stor pupill är bra.
Passa dig för zoomkikarna, alltså fältkikare med zoom - det är inte bra ens på dagen. För stjärnskådning kan du glömma det, oskärpa, aberration och sånt syns mycket mer på natten. Och det blir ljussvagt.
Reflektor (Spegelteleskop) är svårslaget även i de billigare prisklasserna. Newtonreflektorn i början ser kanon ut. Meade tror jag också på - en tråd om det finns här:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/724049/Main/715441
När jag var cirkus 12-15 så använde jag en 900mm reflektor varenda vinter. Den var såpass att man kunde se Saturnus' ringar, om än lite suddigt, och gissa om jag var upphetsad när jag såg dom! Det finns massor av såna 900mm reflektorer på diverse ställen, Clas Ohlson har sålt såna modeller sen jag själv hade mitt eget teleskop.
Idag hade jag helt klart satsat på ett mer vidvinkligt deep sky-teleskop. Kommer inte ihåg vad konstruktionen heter. Enkel, men funkar, och man måste inte ha motorstyrning och sånt till deep sky. Det goa med dom är att dom är att helt enkelt rikta det upp mot himlen och bara uppleva. Som med fältkikare.
Ska du fotografera måste du dock ha motor även till dom.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/08/27 23:05:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000