Author |
Topic |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 21:04:32
|
Efter att ha läst tråden om rak frekvensgång ställer jag mig frågan, lyssnar vi efter olika saker?
Vissa debatterar att rummet spelar mindre roll än högtalarna, andra att signalkällan är viktigast etc. All är nog överens om att varken högtalaren eller signalkällan kan avhjälpa en peak på 10db i basen men är det så att vi reagerar på olika på ljud och därmed drar olika slutsatser om vad som är viktigast? Stör "fel" olika? Vad lyssnar du efter?
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 21:53:37
|
Har bara följt trådarna som detta har diskuterats i lite grand och du är inne på rätt linje tycker jag, dvs vi reagrear olika på olika ljud och drar därför olika slutsatser om vad som är viktigast, dvs som vanligt så är smaken som baken, inget konstigt alls med det. Men en peak på 10db i basen är säkert för 99% av oss. Sedan för egen del så är det viktigare med naturlig/dynamisk och fyllig mellanregister och basåtergivning (och gärna då utan jätte peakar) än super detaljerad diskantåtergivning som en del högtalare tillverkare har fastnat för där diskantåtergivningen pockar på uppmärksamheten hela tiden = lyssningströthet efter 5 sekunder. Ps. Nu är det ju inte alltid så att de där högtalarna som har en diskantåtergivning som framträder före resten är jätte detaljerade utan kanske mer en obalans i ljudet. Och om jag nu minns rätt så läste jag någonstans att tillverkarn av Respons tyckte att många av dagens högtalkare låter obalanserade där diskantåtergivningen har tagit över ifrån resten och Respons har alltid låtit bra på mässor så han är inne på rätt linje säger mina öron. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 22:46:40
|
Högtalarna jag har idag gor mest rätt av de högtalare jag ägt och lyssnat på under min ca 20-åriga hifiperiod, Högupplösta utan tillstymmelse till "vass" diskant, korrekt timing, snabb torr bas och väldigt ärliga mot inspelningen,
Passar mig väldigt br som verkligen vill höra vad som finns på inspelningen, men är inspelningen för kass kan jag alltid köra den genom mitt bioförsteg så blir det lättare att lyssna på.
Och i värsta fall mp3-spelare. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 22:53:19
|
Musiken är väl trots allt det viktigaste? En rak frekvensgång är så klart trevlig, men att hitta en anläggning som gör att du verkligen njuter av (all) din musik är ännu trevligare! |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 01:47:23
|
Stämmer. Men njutningen av musiken blir annorlunda om man kör med olika anläggningar. Det är samma musik via en batteridriven bergsprängare eller via dyr hifi klass 100tkr men är det samma njutning ? "anläggning som gör att du verkligen njuter av (all) din musik är ännu trevligare!" Tyvärr ! så långt har jag tyvärr inte kommit ännu. Att titta ut genom en otvättat fönster i jämförelse till ett väl putsat fönster är en beskrivning som jag kan ibland beskriva skillnaden mellan dåligt ljud och bra ljud och jag har en känsla att jag har missat målet med mina senaste hifi investeringarna. Vet inte var felet ligger för komponenterna är väl valda. |
Edited by - bibi50 on 2009/08/26 01:54:03 |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 07:57:41
|
Jag tänkte på vad som stör dig mest, ex: avsaknad av en mikrodetalj eller en ståendevåg i rummet? Detta borde sen kunna svara på frågan om varför vissa tycker att rummet är av underordnand betydelse eller signalkällan den som betyder mest (avseende CD, vinyl vet jag inte hur stora skillnaderna är) |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 08:43:35
|
Det skiljer ju en del om man har för mycket eller för lite av något.
Lite mikrodetaljer kan i många fall avhjälpas med akustiprylar. Vass diskant, byt högtalare.
Hur som helst så skadar det inte att fixa rummet. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 08:54:29
|
Jag lyssnar på musik.
Med min ringa kunskap om vad som gör vad i en anläggning kan jag bara säga om det låter behagligt eller inte.
Men jag har ju preferenser jag också: diskanten ska vara så klar att jag hör vad de sjunger och basen får gärna kännas, men inte bli bumlig. Djup bas ÄR nödvändig hörde jag när vårt tappade horn spelade, däremot är rumskorrigering utöver möbler inte nödvändigt, tycker jag. Där är Bernt och jag inte helt överrens.
Men,som sagt, jag lyssnar på musik i första hand, inte HUR det låter.
|
Waf, Waf!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 10:18:14
|
Jag blir väldigt irriterad på om t.ex. basarna i en kör tagit fem steg tillbaka när det inte finns i inspelningen. Eller om en basist kör ett solo där en sträng är borta. Eller när en triangel hoppar fram och ställer sig 10 steg framför orkestern där den egentligen spelas.
De tre första exemplen är en effekt av kombinationen högtalare+rum det senare nästan bara högtalaren dvs en ojämn frekvensgång i lyssningsposition.
Jag har svårt att inte höra sånt och irriteras av det, än mer släppa det helt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 10:36:07
|
Jag lyssnar på bas Djup och ren ska den va-då får jag ståpäls. Sen så vill jag ha ett homogent och "snärtigt" ljud med ett klart och centrerat focus i mitten-viktigt! Det ska aldrig kännas som att jag spelar "för högt".
Så ser jag det. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 10:45:17
|
quote: Det ska aldrig kännas som att jag spelar "för högt".
Det gör det inte, fast min omgivning ser det på ett annat sätt.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 10:46:55
|
Så kan det iofs.va. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 10:53:26
|
Visst lyssnar vi olika. Och det är viktigt att komma ihåg! För kanske vi slipper fåniga aggressiva disskussioner om kablar mm ! Det är inte så att värsting prylar alltid är bättre. Det är inte av dumhet men tycker en ref. anläggning är dålig. Utan vi hör och lyssnar olika. Sedan tror jag helt klart att vi accepterar olika typer av fel - alla anläggningar har fel!
För mig är klangen (timbre) det avgörande! Är klangen fel är allt fel.......... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/08/26 : 12:07:03
|
Visst lyssnar vi olika!
Det handlar till viss del om personliga erfarenheter, olika intressen (ibland verkar det som en del människor är mer intresserad av teknik än musik) samt olika musiksmak. Har man sedan inte en ekonomi som tillåter ett system i dyrhifi-klassen så kanske man inte ens vill titta åt det hållet?
Jag har alltid älskat Hårdrock (sedan typ 10-års åldern) och förstod ganska tidigt att bra stereoprylar gav en häftigare musikupplevelse. Jag provade sedan att sjunga i eget band och gick på en del live-spelningar. Det dynamiska och kraftfulla (men inte alltid så detaljrika) ljudet som blir en replokal eller en liten Rock-klubb blev mitt ideal att försöka återskapa hemma (fast med bättre upplösning och mer öronvänliga dB ) Jag hade en ekonomi som absolut inte tillåter någon High-End (stämmer även idag), men jag besökte ändå alla tänkbara hifi-butiker i syfte att hitta rätt grejor. Förutom att de flesta butiksbiträden/innehavare var smått otrevliga och snorkiga så upptäckte jag att mina favoritskivor inte alls lät bäst på de dyraste högtalarna i butiken, utan på vissa halvbilliga (i tex. 6-15000 kr.klassen). Nu har jag grejor som låter helt OK, visst det kan bli bättre men jag är faktiskt nöjd nu. Även annan musik som tex. visa, reggae, folkmusik osv. låter tillräckligt bra faktiskt.
Och så var det ju det här med mp3 och annat elände, signalkälla eller högtalare som viktigaste del i systemet... Har man renlärlig HiFi som ideal så måste såklart alla delar i systemet hålla lika hög klass. Men om man som tex. jag först och främst är ute efter en sjön musikupplevelse så tror jag att det räcker med en skaplig signalkälla, kanske tom. en I-Pod kan duga om man inte kör med alltför usla mp3:or? Har man sedan en vettig förstärkare och ett par riktigt bra högtalare så låter det helt OK för mig. Men att vända på det hela och köra med en dyr och fin CD för att sedan lyssna via ett par småburkar i 1500 kr.klassen tror jag inte ett dugg på...
Svammel, javisst men vi lyssnar helt enkelt olika pga. olika behov, intresse och smak. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 19:53:40
|
Självklart lyssnar vi på olika saker. Det går att förenkla...
Jag vill att det ska låta avslapnat och extremt neutralt, enligt mig. Min kära vän som har minst lika grejor som mig tycker jag det låter hyffsat kass hos, vi kommer aldrig vara överense ett evigt samtalsämne. Vi har lärt oss att det är smaken och örat som bestämmer vad som är bra och att man vänjer sig vid ett ljud (oftast det man hade råd med) och då lyssnar vi på musik och köper skivor.
(så är det enligt mig)
Mvh/Fredrik
Edit: Men JAG stör mig mest på otrevliga resonanser i rum eller högtalarlåda, jag vill höra anläggningen, hur den än låter.
|
Its not about vintage, its about good music. |
Edited by - Elgstrand on 2009/08/28 20:02:59 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 07:37:16
|
quote: Jag lyssnar på musik.
Med min ringa kunskap om vad som gör vad i en anläggning kan jag bara säga om det låter behagligt eller inte.
Men jag har ju preferenser jag också: diskanten ska vara så klar att jag hör vad de sjunger och basen får gärna kännas, men inte bli bumlig. Djup bas ÄR nödvändig hörde jag när vårt tappade horn spelade, däremot är rumskorrigering utöver möbler inte nödvändigt, tycker jag. Där är Bernt och jag inte helt överrens.
Men,som sagt, jag lyssnar på musik i första hand, inte HUR det låter.
Jag får väl instämma, typ.
Jag sitter inte och dissekerar ljudet. Det klarar jag inte av att göra. Jag har ingen klar uppfattning om vad som är "övre mellanregister". Jag förstår inte innebörden i "romantisk klang" eller ens hur "neutral klang" låter.
Däremot brukar jag direkt förstå om jag tilltalas av det jag hör eller inte.
Det kan naturligtvis vara bra att förstå vad ett icke-tilltalande ljud beror på! Om jag förstår det, så kanske jag kan åtgärda det. För några år sedan insåg jag att ett icke-tilltalande bas-problem berodde på rummets form och högtalarna. Jag ville inte börja krångla med basabsorbenter. Efter ett par månaders resonerande, bytte till Magneplanar-högtalare och vips var det som störde mej borta.
Sedan dess kan jag koppla av och lyssna på musiken. Är det något som irriterar mej så gäller följande åtgärdspaket: 1 Byt skiva 2 Stäng av och gör något annat. Det lät ju bra igår, så det är mej själv det är fel på just nu.
|
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 11:12:55
|
quote: Sedan dess kan jag koppla av och lyssna på musiken. Är det något som irriterar mej så gäller följande åtgärdspaket: 1 Byt skiva 2 Stäng av och gör något annat. Det lät ju bra igår, så det är mej själv det är fel på just nu.
Här tycker jag själv också att kärnan ligger i musiklyssning - för att njuta riktigt mycket av en viss platta måste man vara på rätt humör. Vissa dagar skär ju allting i öronen och all musik låter lite trist och färglös. Andra dagar låter allt man sätter på helt fantastiskt och man vill bara lyssna på musik hela dagen lång. Som sagt, om det inte låter bra är det bara att stänga av och göra något annat vettigt istället. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 11:15:50
|
quote: däremot är rumskorrigering utöver möbler inte nödvändigt, tycker jag. Där är Bernt och jag inte helt överrens.
Vilken förståndig kvinna Bernt har! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 11:32:43
|
quote: Vilken förståndig kvinna Bernt har!
Jodå, hon är verkligen mycket förståndig! Det var hon som var drivande kraft bakom att bygga bashornet vi har.
Sen blir det ju så att basfällorna ser ut som möbler numera. Jag har ställt dom i de andra ändarna av de stående vågor vi har så en står som sittpall i hallen och en är blombord i köket. Vid hornet har de absolut noll chans att göra nytta, plus att de gör samma sak mer diskret så här. Det är bra att ha en intelligent och estetiskt sinnad fru! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/29 11:34:56 |
|
|
|
Topic |
|