Author |
Topic |
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:40:33
|
Har idag ett par hemmasnickrade ProAc kloner som jag varit mycket nöjda med. De spelar tillsammans med Naim Nait 5i samt CD5i. Nu har det dock börjat klia i uppgraderingsfingrarna och jag har börjat se mig om ett något nytt.
Jag är dock väldigt osäker på vad jag ska titta på för högtalare för att klättra några steg i ljudupplevelse från mina kloner.
Budgeten ligger på runt 30k och jag är öppen för de flesta typer av högtalare. Golv, stativ, eloktrostater etc.
Ett krav är att det ska funka med nuvarande förstärkare.
Någon som har lite insperation att ge? |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 10:51:52
|
Och vad är det för stärkare? Vad har du gillat när du är på mässor, någon som du varit sugen på? Skall du bygga själv? Finns det andra speciella krav typ att de måste stå nära vägg?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/08/19 : 11:49:48
|
Ska du hålla dig till DIY eller blir det köpehögtalare? För 30k finns det grymma DIY-konstruktioner! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 13:22:45
|
Stärkaren är mer åt det varma spelglada hållet... mindre analytisk med mer spelglädje :-)
Jag vill inte bygga själv. Det gick bra när man bodde i villa och hade garage men numera är det lägenhet som gäller.
Några högtalare jag har gillat är Sonus Faber, drömde länge om ett par Grand Piano men det finns nog modernare saker nu va?
Annars gillar jag även Dynaudio, särskilt deras lite mera påkostade stativare.
Men generellt sätt kan man säga att jag gillar stor ljudbild, hög dynamik och ljud lite åt det varmare hållet. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 13:31:35
|
Har ju ett par Grand Piano Home själv. Dom skulle säkert passa dig. Dom vill ha en del kraft enligt mig. Det finns uppföljare till bra priser begagnat imellanåt.
Vienna skulle nog passa dig oxå. Jag lutar själv åt att en eventuell uppgradering blir till Vienna. Dynamik är kanske inte deras starka sida, men ljudbild och värme är iaf. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 13:51:02
|
Off topic så hade din Naim stärkare och cd varit roliga att provlyssna. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/08/20 : 16:28:37
|
Försök hitta ett par begagnade Respons Grand, låter som de skulle passa ditt ideal. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2009/08/22 : 12:35:29
|
Jag bytte från mina Klon-Ac till ett par Elac 310.2 JET och en Velodyne SPL-800r. Jag tycker det blev ett superlyft rent generellt. Mycket beroende på att dom små Elac är helt fantastiska. |
No hay banda!! |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2009/08/25 : 09:44:00
|
Tack för alla tips. Ska börja lyssna och se om det är något som passar. Några begagnade Respons Grand har jag dock inte hittat. |
|
|
gorkamorka
Member
136 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 22:32:57
|
Mina kloner fick vila ett tag och ge plats för ett par sonus faber ea2. Vilka fantastiska högtalare, vackra o låter underbart! Dock ej lika allround som klonerna, men en sub är på väg.. Ingen vägledning för dej kanske, sorry.. |
|
|
|
Topic |
|