HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering från ett par ProAc kloner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2009/08/19 :  10:40:33  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Har idag ett par hemmasnickrade ProAc kloner som jag varit mycket nöjda med. De spelar tillsammans med Naim Nait 5i samt CD5i. Nu har det dock börjat klia i uppgraderingsfingrarna och jag har börjat se mig om ett något nytt.

Jag är dock väldigt osäker på vad jag ska titta på för högtalare för att klättra några steg i ljudupplevelse från mina kloner.

Budgeten ligger på runt 30k och jag är öppen för de flesta typer av högtalare. Golv, stativ, eloktrostater etc.

Ett krav är att det ska funka med nuvarande förstärkare.

Någon som har lite insperation att ge?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/08/19 :  10:51:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Och vad är det för stärkare? Vad har du gillat när du är på mässor, någon som du varit sugen på? Skall du bygga själv? Finns det andra speciella krav typ att de måste stå nära vägg?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/08/19 :  11:49:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
Ska du hålla dig till DIY eller blir det köpehögtalare? För 30k finns det grymma DIY-konstruktioner!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2009/08/20 :  13:22:45  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Stärkaren är mer åt det varma spelglada hållet... mindre analytisk med mer spelglädje :-)

Jag vill inte bygga själv. Det gick bra när man bodde i villa och hade garage men numera är det lägenhet som gäller.

Några högtalare jag har gillat är Sonus Faber, drömde länge om ett par Grand Piano men det finns nog modernare saker nu va?

Annars gillar jag även Dynaudio, särskilt deras lite mera påkostade stativare.

Men generellt sätt kan man säga att jag gillar stor ljudbild, hög dynamik och ljud lite åt det varmare hållet.

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/20 :  13:31:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Har ju ett par Grand Piano Home själv. Dom skulle säkert passa dig. Dom vill ha en del kraft enligt mig. Det finns uppföljare till bra priser begagnat imellanåt.

Vienna skulle nog passa dig oxå. Jag lutar själv åt att en eventuell uppgradering blir till Vienna. Dynamik är kanske inte deras starka sida, men ljudbild och värme är iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/08/20 :  13:51:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Off topic så hade din Naim stärkare och cd varit roliga att provlyssna.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/08/20 :  16:28:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Försök hitta ett par begagnade Respons Grand, låter som de skulle passa ditt ideal.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2009/08/22 :  12:35:29  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag bytte från mina Klon-Ac till ett par Elac 310.2 JET och en Velodyne SPL-800r. Jag tycker det blev ett superlyft rent generellt. Mycket beroende på att dom små Elac är helt fantastiska.

No hay banda!!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2009/08/25 :  09:44:00  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Tack för alla tips. Ska börja lyssna och se om det är något som passar. Några begagnade Respons Grand har jag dock inte hittat.

Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2009/08/28 :  22:32:57  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
Mina kloner fick vila ett tag och ge plats för ett par sonus faber ea2. Vilka fantastiska högtalare, vackra o låter underbart! Dock ej lika allround som klonerna, men en sub är på väg..
Ingen vägledning för dej kanske, sorry..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000