HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fler impedanser med Hammond 125SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/24 :  15:15:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
125SE-serien http://www.hammondmfg.com/125SE.htm är ju som bekant begränsad till 2,5k, 5k och 10k primärimpedans. Med lite enkelt pyssel går det att utöka alternativen. Genom att separera sekundärlindningarna kan man förutom ovanstående erhålla följande:

Uteslut ORG-GRN 3,4k:8ohm
Uteslut GRN-YEL 4k:8ohm
Uteslut BLK--ORG 6k:8ohm
Uteslut ORG-GRN och YEL-WHT 8k:8ohm
Uteslut BLK-ORG och GRN-Yel 13k:8ohm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/24 :  20:24:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jättebra, reVintage men ...
Vad menar du med "uteslut"? Att man ska koppla in sig där?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/24 :  21:30:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Uteslut betyder uteslut. Mao ska den aktuella lindningen kopplas ur och ersättas med en bygel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/24 :  22:05:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Då fattar till och med jag.

Men en fråga. Det genereras ju en spänning över lindningarna man byglar över och det borde ju se ut som om lindningarna kortslutas (massa ström genom just den lindningen). Är det så? Och klarar trafarna av det?

Förstår du vad jag menar? Jag ifrågasätter inte vad du gör bara funderar kring det hela.

De här trafarna är billiga och kan köpas här i Sverige av eminente Edgar Audio. Nu kan man ju enligt de anpassa dem till godtycklig impedans (nästan).
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/08/24 :  23:21:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag antar att det menas att man ska koppla förbi sektioner och lämna dem öppna, kortsluter man så blir det inte mycket till trafo.

Har detta testats praktiskt? Funderar på hur anslutningarna ser ut internt i trafon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/25 :  08:41:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bygeln ska vara ist för lindning. Den uteslutna lindnigen ska vara oansluten.

Anslutningarna ligger inte i, de ligger utanpå, lätt åtkomliga direkt under yttertejpen. De är lödda och kan oerhört lätt tas isär med hjälp av tennsug och lödkolv. Det är ett 5 minuters jobb! Man behöver bara lossa ena änden på den uteslutna lindningen.

Så här kan man ex.vis göra:
Skär upp yttertejpen vid sidan av bobinen.
Avlöd ORG och isolera de lindningstrådar som fortsätter till GRN.
Låt ORG kabeln sitta kvarlödd på de lindningstrådar som fortsätter till BLK.
Koppla ihop ORG och GRN.
Reparera yttertejpen med gaffa eller liknnde.
Voilà, 3,4k:8 BLK-WHT och 8k:8 BLK-YEL!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/08/25 09:56:22
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/25 :  10:47:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Var det SÅ enkelt .....
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/08/25 :  10:56:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Bra idé!

Olle Norell
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/25 :  12:18:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det är ju onekligen bra pris på dessa trafos`
Hur låter dom?(det står ju "not for hifi")
Det kanske funkar bra till förstärkare till "toppar".
Hur ser fallet ut över 15khz?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/25 :  12:52:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
George på Soundlab har testat 125CSE och JELabs har testat 125ESE. De verkar vara väldigt mycket bättre än vad databladet anger.
-3dB verkar ligga på dryga 40kHz.

http://members.myactv.net/~je2a3/125ESE.htm

http://www.tubelab.com/BudgetOPT.htm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/25 :  13:54:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har ett par 125BSE (eller möjligen CSE??) i min Darling. Låter skapligt men det brummar. Fast brummet kommer nog av Grizzlybjörnen (eller gräsliga björnen) som utgör min nättrafo.

Kolla man runt lite så till småstärkare dyker denna trafoserie upp ganska ofta. Därmed inte sagt att de är perfekta men för oss i kalla nord har vi tillgång till dem och kan köpa för bra priser.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/08/25 :  17:21:14  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har jämfört Hammond 125BSE mot en gammal SE-trafo tagen från en Tandberg-rullbandspelare från 1961.
Jag har bara oscilloskop och tongenerator att mäta med, så jag jämförde vilken trafo som förstörde signalen minst.
Tandbergtrafon vann. Den presterade snyggare fyrkantsvar. Hammond-trafons utsignal lutade mer.

Båda testerna gjordes med en EL84SE-stärkare, och de båda transformatorerna är ungefär lika stora.

Jag håller också med om att Hammond:en klarar en bit över 20kHz.
Jag minns inte när nivån började falla, men jag kunde inte se att utnivån skulle vara svagare vid 20k.

Olle Norell
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/25 :  18:18:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Om man ska testa till Tubelab se/300B ska jag gå på 10W 70ma eller 15W 80ma?
den tänkta arb. punkten är 390 60ma cirka.
Det står heller inget om max B+?
Undra om man kan blåsa på med 700v?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/25 :  19:46:03  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna, det är 125ESE(80mA) som gäller. Du kan få låna.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/25 :  20:17:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På tal om små och billiga trafar, en kille i England säljer Danburys trafar och där finns några enklare SE-trafar som jag har använt. De har uttag så att man kan koppla dem både för 2,5K och 5K och även här borde man ju kunna koppla lite hur man vill för att få lite udda impedanser om man behöver:
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000