HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beresfords NYA DAC CAIMAN ?! *GRUPPKÖP*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:17:35  Show Profile Send softishman a Private Message
jag har nu "bytt" dac med andrén och då försvann detta märkliga ljud, tror inte att det är fel på stärkaren då den inte är så gammal... Blir väl att skicka tillbaka den och få en annan helt enkelt!

ha det gott och hoppas att alla blev nöjda med köpet! Fler intryck vill jag dock höra!
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2009/09/18 :  19:44:01  Show Profile Send xdakob a Private Message
Har precis packat upp min. Låter riktigt bra direkt "out of the box" Tycker att ljudet fick mer värme och det blir riktigt tyst bakgrund. Har iofs kört direkt på analogutgången på min DVD spelare förut så detta borde ju bli ett lyft. Nu hägrar squeezebox och NAS Då kan det nog bli riktigt bra!!

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/09/22 :  09:34:53  Show Profile Send Sundström a Private Message
OBS: Ta min negativitet med en nypa salt ni som har lätt för att bli påverkade av ord. Alla har ju olika öron, så här lät det i mina:

Gjorde en halvtimmes riktig lyssning i morse. (Den kanske har inbränningstid..) Det lät bra iallafall. Inget som störde. Vid jämförselse med min budget-pioneer pd-s705 så fanns det skillnader.

1. Lite skarpare diskant (tänkte först att den lät högre men det är nog en hörvilla i och med exaktare diskant)
2. Bra baskagge-ljud, ingen besvikelse. Jag har vid lyssning av någon sorts t-amp och även sånna här smd-riaaförsteg blivit besviken på baskaggeljud och ståbas.
3. Lite mindre bett i trummorna. Är det strömförsörjningen?
4. Kan även sakna något i den mörka tonen i sångröster.
5. Den har samma karaktär på ljudet i rca-utgångarna som i hörlursutgången, kanske inte så förvånande.

Utan att ha hört Benchmark så verkar det goda och svaga jag hört om den dacen kunna stämma in på Beresford. Ska testa på andra högtalare vid nästa lyssning...
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:15:44  Show Profile Send softishman a Private Message
det där med lite högre volym nivå har jag oxå märkt! Man kan luras lite av det... Jag ska göra fler tester när min och andréns DAC är riktigt inkörda! Sen kör jag just nu med lakrits snören, det skall ändras!

Fler intryck?!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:40:06  Show Profile Send Andrén a Private Message
Jag upplever att den har en mer rättfram karaktär än till exempel DacMagic som upplevdes lite återhållen, om mitt ljudminne inte sviker.
Jag upplever bara marginella skillnader mot min CD, Esound CD5, och jag skulle säga att jag upplever den som bättre än Linn Sneaky DS.
Lite mer schwung, engagerande i sin helhet.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/09/22 :  22:03:28  Show Profile Send geldis a Private Message
Har äntligen fått igång min i kväll. Inte "magiskt" här efter 15 minuter lyssnande men helt klart en kompetent Dac. Den gör inte bort sig på något sätt så detta verkar lovande!
Skall bli skoj att testa mer olika drivers och SB.

Någon som vet var man får tag i övergång från Ipodens smala standard-usb kontakt till fyrkanten som skall in Caimanen? Enligt uppgift skall det gå att ta den digitala signalen från Ipodens uttag till Caimanen men vilken kabel eller adapter?

mvh

geldis
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/26 :  22:26:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Mer intryck tack!
Själv har jag inte lyssnat tillräckligt för att ge ett omdöme

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/09/27 :  20:48:44  Show Profile Send softishman a Private Message
Jag tror att min har pajat i ena rca utgången i fixed out..... Får inget ljud i höger högtalare och har provat alla tänkbara åtgärder utan att få just den att fungera! tråkigt.....
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/27 :  21:08:15  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
softishman: Verkligen tråkigt att höra men du kanske kan få hjälp av någon kunnig här på forumet?

Det var ju lite typiskt att det hände just dig som anordnade hela köpet.

Men men...
En blå lysdiod var paj på min men det gör inget då jag inte är så förtjust dom.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/09/27 :  22:52:05  Show Profile Send geldis a Private Message
Allt funkar inte till belåtenhet.....

Handbyggt i små serier kanske ger den här effekten..tråkigt..

Allt lyser hos mig och det lilla jag testat verkar dock fungera. Jag föredrar Caimanen före av andra utvärderade produkter. I mitt fall tycker jag att Caimanen gör ett bättre jobb än av andra forum rekomenderade produkter. Visseligen till högre pris men är det bättre är det ju det, men då en separat Dac:s mångsidighet.

mvh

geldis
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/09/28 :  11:08:27  Show Profile Send softishman a Private Message
Nu har jag provat kopplat in den igen och det verkar som att det inte är nått fel på den.... En lakrits sladd ville inte vara med längre på ena rca kontakten... Så nu spelar det i stereo igen! Skönt....

dock fortfarande lite små knäpp ibland.... Hmmm... Ska prova byta coax ingång igen då... *suck*

Edited by - softishman on 2009/09/28 14:47:18
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/28 :  21:45:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hos mig lyser max två dioder åt gången...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2009/09/29 :  07:49:35  Show Profile Send softishman a Private Message
ska det inte göra det eller? Två dioder lyser här oxå!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/29 :  07:52:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Magils har nog ett överskott på bokstäver i datorn han måste bli av med....;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/29 :  08:41:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/10/03 :  10:29:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Säljer min om någon är intresserad, absolut inte dålig men heller inte bättre än min Transporter som iofs har ett rek. pris på 24000:-.

**Reserverad**

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/10/03 11:27:48
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2009/10/03 :  19:45:51  Show Profile Send gardd a Private Message
Hej i helgen,

Jag skulle bara kolla om någon har möjlighet att jämföra sin Bereford Caiman mot en Svalander G-Dis DAC V ?

Jag vet att de är i två olika prisklasser, men för sakens skull vore det kul att veta hur de står sig mot varandra. Båda är moderna och baseras på nya komponenter.


jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

ehg1891
Starting Member

2 Posts

Posted - 2009/10/04 :  01:46:55  Show Profile Send ehg1891 a Private Message
Hej hej! Mitt första inlägg på forumet :)

Jag köpte en caiman och är väldigt nöjd. Den enda som strular är att på ena datorn med USB-kopplingen får jag ett "digitalt" brus och lite hack. Om jag kör via vanliga hörlursuttaget på datorn finns inte det ljudet - och kör jag på en annan dator via USB finns det inte.

Då borde ju problemet vara löst men helst hade jag kört på den brusande datorn då den är bäst på video osv.

En sak jag testat att ändra är bitrate på outputen och ställer jag ner den från 44100Hz till 32000Hz försvinner bruset.

Sannolikt är det hårdvaran nånstans i datorn som är problemet men om någon har något tips på inställning/förändring så mottages det tacksamt!

Edited by - ehg1891 on 2009/10/04 01:48:22
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2009/10/04 :  13:18:13  Show Profile Send gardd a Private Message
ehg1891: Är det så att när du kör dator och DAC, så sitter de i olika vägguttag? Det kan vara så att om vägguttaget är kopplade till olika säkringar, så har du potentialskillnader vilket kan leda till de störningarna. Det har i det fallet med jordningen att göra. Antingen får du köra allt på samma, eller så får du lösa jordningen genom att se till att de är jordade med samma potential, eller så kan du skaffa en "jord-separerare". Oehlbach http://www.oehlbach.com/index.html säljer sådana jord-separerare för digitala kablar.

Jag hade själv det problemet för ca 10 år sedan när jag kopplade en Linn Numerik DAC till datorns Createive Soundblaster ljudkort... Apparaterna fanns i olika rum och låg på olika säkringar. Testa och se om det hjälper, annars får du börja testa byta ut delar i systemet för att lokalisera var felet ligger. På den tiden löste jag det genom att låta allt köras från samma strömuttag... .)

Du kan maila Stan på Beresford och få hjälp också. Här kan du se när han ger support kring jordproblematik för en annan setup:
http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=3404&highlight=beresford&page=43

Jag märker att ju mer jag skriver om Beresford, ju mer sugen blir jag på att köpa en. Skulle dock gärna vilja veta hur den står sig mot en G-Dis DAC V från Svalander...

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2009/10/04 13:30:39
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/10/04 :  15:04:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
G-Dis dacen kostar ju något mer

Borde höras men ingenting är säkert...

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

ehg1891
Starting Member

2 Posts

Posted - 2009/10/04 :  15:54:37  Show Profile Send ehg1891 a Private Message
gardd>> jag gjorde det enkla testet att köra den brusande (laptop)burken på batteri och bruset kvarstår. Tack för idéerna dock!

Jag testade nu att köra SR:s webradio och då brusar det VÄLDIGT mycket när man kör 44100 Hz-output men försvinner när man kör 32000 Hz så det är tydligt att problemet ligger där.

Jag kör nya Windows 7 och trodde ett tag att problemet låg där men det funkar från en annan laptop med W7 så det handlar väl helt enkelt om hårdvaran eller möjligtvis USB-drivrutinen i brusburken. Får väl testa mig fram. :)

Edited by - ehg1891 on 2009/10/04 15:55:22
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000