HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Carlsson i Göteborg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:28:27  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Hej där!

Jag har ju sett en del av er rekommendera Carlsson-högtalare mycket varmt och börjar bli lite nyfiken på dessa, särskilt som jag går i högtalarbytetankar.

Min fråga är om någon i Göteborg som har dessa tingestar är villig att dema dem vid lämpligt tillfälle?

/Jonas

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  16:36:42  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej där!

Jag har ju sett en del av er rekommendera Carlsson-högtalare mycket varmt och börjar bli lite nyfiken på dessa, särskilt som jag går i högtalarbytetankar.

Min fråga är om någon i Göteborg som har dessa tingestar är villig att dema dem vid lämpligt tillfälle?

/Jonas





Jag har ett par OD11 som jag nyss renoverat. Carlssons minsta högtalare någonsin (26x26x26cm). Har lite småjobb kvar på dom och vet inte om jag orkar möblera om för att dema dom (ska stå mot bakvägg) men jag tar gladligen med dom till dig om du vill lyssna. Jag har ännu inte monterat Peerless 62CT13 diskanter som enligt uppgift ska ge väldigt mycket bättre ljud (se recension på Hifimagasinet) men det verkar funka hyfsat ändå...

Som sagt det är Carlssons minsta högtalare och även en av dom billigaste, om inte den billigaste så du kanske inte ska förvänta dig för mycket. Men dom har lite roliga egenskaper som jag hört det lilla jag lyssnat på dem (hopskruvade med 2 skruvar för att se så att allt funkade).

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:49:42  Show Profile Send celef a Private Message
EJ >> Jag har också ett par OD11 (samt ett par OA14 + 1st (!) Popbox, i ek), har du renoverat basens skumkanter? Vart fick du tag på nya av rätt sort i såfall?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:56:11  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

EJ >> Jag har också ett par OD11 (samt ett par OA14 + 1st (!) Popbox, i ek), har du renoverat basens skumkanter? Vart fick du tag på nya av rätt sort i såfall?





Jag handlade kanter hos LN-Högtalarservice. De 6,5 tums kanter dom säljer passar perfekt. Råkade ha en liter av Cascos vattenbaserade kontaktlim ståendes så kostnaden blev minst sagt rimlig (tror dom tar 65kr/st för kanterna)

Har även bytt internkablage, terminaler, en spole jag idiotiskt råkade kortsluta (en droppe lödtenn som skvätte på spolen. Ville inte ta några chanser och bytte till en ny med samma värde och samma tråddiameter) samt att jag förbikopplat tonbyglarna på kretskortet enligt Carlssonplanets rekommendationer. Ska härnäst bara fixa fästen för terminalerna (polskruvar) och skruva dit dem och sedan till sist lackera om lådorna.

Vad är det för finish på dina OD11? Är dom lackade eller fanérade? Jag söker ett par fanérade med lådan i bra skick och kan tänka mig både byte mot mina renoverade svarta med några kronor imellan (för min materialkostnad, har du ett par fanérade får du mina BILLIGT! Vill du veta exakt hur billigt får du maila) eller att köpa dom av dig. Är även nyfiken på dina OA14. Vad är det för finish på dom?

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 20:00:20

Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 20:01:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:09:54  Show Profile Send n/a a Private Message
oa14... där talar vi fin klang. Zelmani på oa14 ger rysningar... mmm

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:13:15  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

oa14... där talar vi fin klang. Zelmani på oa14 ger rysningar... mmm

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/



Kör du 62CT13 diskanter? Dom ska ju vara sååååååååååå mycket bättre än dom gamla MT20HFC.

OA12 eller OA14 vore kul att prova.

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:31:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte själv OA14, men de jag hört är helt uppgraderade med nya element o grejer... Vilken ljudbild! Vilken klang! Dock föredrar jag mina 50.2'or, men skulle lätt kunna leva med uppgraderade OA14. Fantastiska högtalare hur som helst..


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:39:31  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Har inte själv OA14, men de jag hört är helt uppgraderade med nya element o grejer... Vilken ljudbild! Vilken klang! Dock föredrar jag mina 50.2'or, men skulle lätt kunna leva med uppgraderade OA14. Fantastiska högtalare hur som helst..


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/



Aaah då borde mina OD11 med 62CT13 inte låta så dumt heller

Samma element, bara 1 istället för 3 diskanter

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:43:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte hört OD11, men som sagt... Några ''dåliga'' Carlsson högtalare... Det finns inte Men Oa14 kan skapa magi, det vet jag... OA50.2, OA51.2, 52.2 känns ändå bättre som "allaround" högtalare. Vad jag hört... Men som sagt.. Leve Carlsson!



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:49:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Har inte hört OD11, men som sagt... Några ''dåliga'' Carlsson högtalare... Det finns inte Men Oa14 kan skapa magi, det vet jag... OA50.2, OA51.2, 52.2 känns ändå bättre som "allaround" högtalare. Vad jag hört... Men som sagt.. Leve Carlsson!



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey/



Kanske behåller mina Carlsson trots allt... såg det mest som ett kul projekt att renovera.

Jaja i mitt huvudsystem blir det ProAc Response 2.5 kloner. Men med till min 2x14W rörförstärkare blir det shoot-out mellan Carlsson och "Two Pi".

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:40:33  Show Profile Send celef a Private Message
Tyvärr, mina OD11 är i vit lack, OA14 är i svart lack. Tyvärr har alla basarna ruttna kanter, tänkte införskaffa ersättningskanter till ett par och byta ut ett par till de nya gummikant och kopparringar-i-magnetsystemet SC165-elementen (v4?). Tyvärr är bugeten begränsad och mkt annat vill man oxå bygga - men inte säljer jag mina Carlssonare inte!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:42:16  Show Profile Send n/a a Private Message
(singalong) Carlsson, Carlsson, världens bästa Carlsson!

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:54:28  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Tyvärr, mina OD11 är i vit lack, OA14 är i svart lack. Tyvärr har alla basarna ruttna kanter, tänkte införskaffa ersättningskanter till ett par och byta ut ett par till de nya gummikant och kopparringar-i-magnetsystemet SC165-elementen (v4?). Tyvärr är bugeten begränsad och mkt annat vill man oxå bygga - men inte säljer jag mina Carlssonare inte!




Inte ett par helrenoverade OD11 mot dina OA14?

Svara på mailen i alla fall även om det inte är aktuellt.

/Erik
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2002/07/17 :  06:27:09  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
quote:

Hej där!

Jag har ju sett en del av er rekommendera Carlsson-högtalare mycket varmt och börjar bli lite nyfiken på dessa, särskilt som jag går i högtalarbytetankar.

Min fråga är om någon i Göteborg som har dessa tingestar är villig att dema dem vid lämpligt tillfälle?

/Jonas





Tror HiFi-punkten i Trollhättan har dem i butiken. Den borde ju finnas i butik i Gbg också tycker man ju. Men det är ju klart att du skall ha ett par Carlsson!

...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:17:59  Show Profile Send Patrik a Private Message
Har för mig att Ågrens har ett par OA-50 (50.2?) stående så där kanske det går att få sig en provlyssning.

Mina gamla OA-50 är trasiga sedan en fest för flera år sedan. Då en kompis nyligen uppgraderade till 50.2 skall jag få hans gamla element.
Skall bli mycket intressant att se om de låter lika bra som jag tyckte då!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/17 :  10:30:36  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Har för mig att Ågrens har ett par OA-50 (50.2?) stående så där kanske det går att få sig en provlyssning.

Mina gamla OA-50 är trasiga sedan en fest för flera år sedan. Då en kompis nyligen uppgraderade till 50.2 skall jag få hans gamla element.
Skall bli mycket intressant att se om de låter lika bra som jag tyckte då!





Hör av dig om du vill sälja OA50... är lite intresserad av att prova dom.

/Erik
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:13:52  Show Profile Send Patrik a Private Message
Erik,

Nja, ett par Carlsson är som ett par gamla goa kompisar; Man behåller dem så länge man kan...

Kompisen är bortrest en månad så det tar ett tag innan jag fixat ordning högtalarna. Är du verkligen intresserad så maila mig i september så får vi se om vi inte kan hitta på något.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/17 :  11:27:52  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik,

Nja, ett par Carlsson är som ett par gamla goa kompisar; Man behåller dem så länge man kan...

Kompisen är bortrest en månad så det tar ett tag innan jag fixat ordning högtalarna. Är du verkligen intresserad så maila mig i september så får vi se om vi inte kan hitta på något.





Vi får se, det är själv "pillet" som intresserar mig mest

Det är därför jag ständigt är på jakt efter gamla Carlsson.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000