HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon erfaren/kunnig som kan bena ut detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2009/08/16 :  18:30:41  Show Profile Send Eriken a Private Message
Tjena,

Jag är rätt så ny inom hifi och har nu bytt signalkabel och kan inte riktigt bestämma mig för vad som är korrekt eller vad jag föredrar.

Kablarna är QUED qunex 2 för ca 700 spänn och en cardas crosslink för dryga tusenlappen.

Kan säga att jag har den mellan en Rotel ra-06 och en rotel rdc1072, högtalarna är elacs tappra små golvare fs137jet. Denna kombo är jag mycket nöjd med men ville se vad en annan signalkabel kunde göra.

QED kabeln låter i mina öron "öppnare" iaf ljusare och med aningens mera detaljer i basen men samtidigt grötigare och plattare än cardas kabeln. Cardas kabeln har betydligt bättre separation mellan instrument som gör att de är mycket enklare att höra var och en för sig, sången ligger lite mera bakåt och djupare än QED#180;n.

Min tankegång går såhär: Jag tror inte att en kabel kan tillföra detaljer utan bara förstöra signalen mer eller mindre. Alltså borde qed kabeln vara den korrekta.. den känns även öppnare. Fast å andra sidan kan den nog egentligen bara vara ljus i karraktären och inte öppen, eller? Cardas kabeln har ju betydligt mera "koll" på musiken där allt är bättre separerat vilket gav mera detaljet åt varje enskiljt instrument.

Jag vet att detta kan vara omöjligt att svara på utan att ha lyssnat på dem i min anläggning.. men vad har ni för tankar ang mitt resonemang ang vilken kabel som färgar ljudet mest?

Vore intressant att höra någon annans tankar om detta.



Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/08/16 :  20:18:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skulle vara försiktig med att dyka ner i kabelträsket.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/16 :  20:55:20  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Skulle vara försiktig med att dyka ner i kabelträsket.



------------------------------
Vad ha du för tankar vad gäller framtida utveklingar med sterion?
Har du akustik reglerat rummet eller skall du kanske göra det i framtiden, dit jag vill komma är att jag gått i samma fälla själv.
För när jag testade lite olika kablar utan att ha åtgärdat akustiken någorlunda så föredrog jag kablar/kabeln som "ströp" lite grann av musiken om man nu kan säga så.
Sedan när jag hade reglerat lite akustik/reflexpunkter så förderog jag helt andra kablar.
Så mitt råd är kör med den kabeln som låter bäst i dina öron i nuläget
Hur ser din annläggning ut nu ink rummet som den står i?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2009/08/16 :  21:14:52  Show Profile Send Eriken a Private Message
Jag har i dagsläget gjort allt vad jag anser att jag kan för akustiken samt högtalarplaceringen. Jag är väl medveten att flytta högtalarna några cm eller vinkla in dem eller ut har mycket större påverkan än vilken som helst kabel som finns på marknaden.

Jag har dämpskivor bakom högtalarna och dämpat av första sidoreflexen men inget mer förutom vanliga möbler plus en tjock matta. Har exprimenterat länge med dämpning och märkt att ett överdämpat rum är inte alls kul.

Så jo jag förstår er då ni säger att jag ska vara försiktig med att dyka ner i kabelträsket. Men samtidigt så när allt är gjort enligt konstens alla regler med akustiken så kan ju faktiskt kabelbyten göra en ganska "stor" skillnad..

Fast de där med 10% av anläggningens kostnad ska läggas på kablar kör jag inte med. Kör med korskopplad ekk som ht kabel som jag anser låter bättre än annat jag testat, billigt och bra.
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2009/08/16 :  22:19:45  Show Profile Send Ekan a Private Message
Det är kanon att du har koll på rummet och uppställningen :-) - men du kan ändå behöva göra små mikrojusteringar av högtalarplaceringen när du byter kablar - tråkigt nog.

Såsom jag ser det:
Cardas ger ett mer tillbakalutat, detaljerat ljud - med vad jag antar - bättre återgivning av rummet. QED ger en något förenklad och framskjuten bild (som i själva verket är mindre detaljerad) vilket kan ge intryck av ett öppnare ljud vilket hänger samman med en ljusare karaktär.

Hur står det till med homogeniteten och drivet? Hur funkar helheten med respektive kabel? Själv har jag upplevt att det med vissa kablar blir en smula spretigt, där varje musiker så att säga spelar för sig själv och det hela blir en smula otajt.

Tyvärr är det nog så att jag får önska dig välkommen till kabelträsket ;-) - det låter som att du inte är 100% nöjd med de två du har - testa fler alternativ...

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/17 :  10:39:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
QED kabeln låter i mina öron "öppnare" iaf ljusare och med aningens mera detaljer i basen men samtidigt grötigare och plattare än cardas kabeln. Cardas kabeln har betydligt bättre separation mellan instrument som gör att de är mycket enklare att höra var och en för sig, sången ligger lite mera bakåt och djupare än QED#180;n.

Min tankegång går såhär: Jag tror inte att en kabel kan tillföra detaljer utan bara förstöra signalen mer eller mindre. Alltså borde qed kabeln vara den korrekta.. den känns även öppnare. Fast å andra sidan kan den nog egentligen bara vara ljus i karraktären och inte öppen, eller? Cardas kabeln har ju betydligt mera "koll" på musiken där allt är bättre separerat vilket gav mera detaljet åt varje enskiljt instrument.

På den beskrivningen skulle jag direkt välja Cardaskabeln.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/17 :  11:11:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Försök lyssna vilken kabel som gräver djupare in i ljudbilden, alltså vilken kabel som bäst tar fram rumsinformation, efterklang i instrument samt klangkropp, vilken kabel som spelar mest homogent och sömlöst, vilken är mest dynamisk, lyssna mindre på närmickade dominerande ljudkällor samt anslag för sånt kan ibland påverkas subjektivt positivt vid ökad distnivå fastän kabelns upplösning egentligen är sämre.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Eriken
Member

56 Posts

Posted - 2009/08/17 :  19:06:14  Show Profile Send Eriken a Private Message
Ekan: Precis så uppfattar jag också kablarna. Nu har jag bytt fram och tillbaka en hel del och är väldigt förtjust i cardas kabeln. Den låter "ärligare" och naturligare i röster än qed som låter ljusare och mera platt.

Det där med rumsinformation och klangen är cardas överlägsen på, rummet kommer fram mera samt att man höra klangen bättre på akustiska gitarrer och liknande. Den har även djupare bas och mera detaljer i diskanten. Tidigare sa jag att qed var lite mera detaljerad i basen men de vette tusan ändå.. ju mer jag lyssnar så känns den snarare mera vass i karraktären och det kanske var det som jag uppfattade som att den gav mera raspighet i bassträngarna? Hursomhelst så upplever jag den som färgande i ljudet då det inte låter lika naturligt.

Som jag skrev tidigare så var cardas även totalt överlägsen i djupet på ljudbilden. Det enda som känns lite ovant är att musikerna nu har mera bredd mellan varandra, fast det känns ändå homogent och bra taktkänsla, men ovant.

Slutligen så kan jag bara säga att jag kommer att behålla cardas kabeln, den känns bara mer och mera rätt ju mera jag har den inkopplad.. ja nu sitter den iofs uteslutande inkopplad till cd#180;n :)

Kul erfarenhet att en signalkabel kunde göra så pass mycket för en relativt billig peng, helt klart värt det till min stereo enligt min egna subjektiva bedömning.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/08/18 :  10:16:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
På den beskrivningen skulle jag direkt välja Cardaskabeln.Samma här. mvhKristofer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/18 :  12:34:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Intressant fråga eftersom det belyser hur svårt det kan vara att värdera ljudkvalitet. Jag har märkt att åsikter om ljudkvalitet går isär ibland så det här är verkligen inga självklarheter.

Det påminner mig om hur vi satt hemma hos mig och jämförde toslink och coax. Skillnaden var ungefär som Eriken beskriver sina kablar där toslink hade en ljudkaraktär motsvarande QUED-kabeln och caoax mer åt Cardas-hållet till. Tror ni vi var överens om vad som lät bäst? Icke! Det höll på att bli slagsmål.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000