HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En rak tonkurva..................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/24 :  14:00:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Tycker det känns skönt att han tar sig tid att reda ut begreppen, så inte alla medlemmar tror på dessa tveksamheter som ibland stått i denna tråd

Vad exakt är det du syftar på?
När du skriver så här antar jag att du är ordentligt insatt och då kanske det är på sin plats att skriva några rader i ämnet som tillför något mer än det du nyss skrivit!
Men det kanske du inte vågar?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2009/08/24 14:02:36
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/08/24 :  14:49:24  Show Profile Send linnar a Private Message
Goldfinger:

Folk kan svara lite häftigt när man är nära nog expert på ett ämne och tycker att motparten slår en på fingarana med argument som inte är tillräckligt djuplodande eller saknar den där riktiga substansen.

För att "nå fram" måste man använda ett språk som är mer exakt helt enkelt.

Exempelvis detta med 4x4-rummet som inte har några resonanser. Jag kan med gott samvete säga att det rummet har resonanser och högtalaren avger dessutom en hyffsat vågig frekvenskurva. Det är så helt enkelt därför att fysikens lagar ställer till det. Men jag kan mycket väl tänka mig att man tycker sig höra en någorlunda rak frekvensgång utan resonanser när man sitter där och lyssnar.
Om man regelbundet mäter OCH lyssnar på olika platser i rummet blir man snart ganska van vid att höra de fel som rummet skapar. Det är en härlig känsla att börja kunna se det man annars bara hör.

Orsaker som gör att man HÖR en rak frekvenskurva utan rumsresonanser kan var så enkelt att en dörr står öppen eller att rummet har et språng eller liknade. Mäter man ser man dock direkt resonanserna men det KAN vara svart att höra under vissa omständigheter när man inte har mät_hör_vana.

Att säga "övertoner som hänger kvar" är fullt lagligt men är inte någon exakt vetenskap. Du menar säkert något bra men de som jobbar med sådant här dagligen fattar inte ett jota. Hjälp dem på traven med att beskriva lite mer ingående. Likadant med basen som har problem med spridningen. Jag antar att det är lågbas, och som sådan har den aldrig något problem att sprida ljudet i rummet så länge det inte finns en kortslutande vågrörelse.
Kortsluatande vågrörelser, mottaktljud eller hur man nu vill kalla det, är det enda som kan göra att basen får problem att sprida sig i ett rum.

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/08/24 :  15:04:14  Show Profile Send Andrén a Private Message
quote:
Du vet inte ett dugg om IS filterkonstruktioner så varför ens göra en liknelse med annat?

NU har jag bara observerat diskussionen, men anser mig ha tillräckligt kött på benen för att göra några tillägg.

Nej, man kanske inte vet exakt hur de gör sin filter. Men har man konstruerat filter så kanske man kan ana lite hur man gått tillväga.
Jag tror Engelholm har en viss erfarenhet av både filter och elektronik.

I fallet IS pratar vi om "faslinjära" filter och diskreta komponenter. Därutöver så har IS snäva toleranser gällande elementen och exakt hur lådan skall vara stagad.

För att göra en kvalificerad gissning så tror jag att IS som väldigt många andra företag använder FEM beräkningar för att förutse återgivningen av "system", där precis dessa komponenter , övergångar mellan filter till element till rum kan simuleras till ett resultat de önskar. Dessa program är enligt egen erfarenhet mycket bra.

Mao IS är bra på FEM och multifysik, och utan tvivel dess tillämpning.

Med detta sagt så kan vi gå till att rumsakustik inte är annat än tillämpad vågrörelselära. Sedan hur man på bästa sätt tar hand om rummet låter jag vara osagt, men man kan göra mycket idag med både rum och signal för att få en så problemfriare återgivning. Aktivt och passivt.

Jag vill lägga en en fråga i resonemanget med högtalarlådor och resonanser. Om man nu har högtalare, läs horn/pipa som inte nyttjar sin kavitet på samma sätt som slutet/basreflex, upplever man samma problem då?

Mvh Andrén

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/08/24 :  15:52:04  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Hej igen,

Tyckte ovanstående 2 talare sammanfattar det hela ganska bra, så jag tycker mig inte behöva förklara mig ngt mer ingående.
Och nej jag är långt ifrån så insatt som Engelholm, Linnar m.fl i detta forum. Jag har dock ett intresse av att lära mig om mkt av det som diskuteras i tråden, därför tycker jag det är bra att det reds ut, och som Linnar säger, det är svårt att utrycka sig i de riktiga termerna ibland i detta ämne, därför är det viktigt att förstå vad som menas då det annars lätt kan missförstås.
Jag har lärt mig mkt av både Engelholm och Linnar m.fl. genom åren genom att läsa deras inlägg i diverse diskussioner.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/24 :  16:16:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Du vet inte ett dugg om IS filterkonstruktioner så varför ens göra en liknelse med annat?

To make a point! Det som kom fram kring dessa filter säger inget annat än vanlig marknadsföring.

quote:
quote:
Skillnaden jag upplever är att du argementerar genom att hoppa hit och dit! Ena studen är det fasen,, tredje gången är det alla ingående delar eller varför inte lådresonanser? Detta gör det väldigt svårt att komma fram till om det finns NÅGOT som gör så att högtalarna har egenskaper som minimerar/eliminerar rumsproblemen.
Det får stå för dig, det är ju du som begärt djuplodande information kring vad som kan påverka ett rum på olika sätt, jag nämner olika orsaker som kan vara möjliga.

Djuplodande information är inte att hoppa fram och tillbaka, slänga sig med produktblads-meningar om hur bra nått är och använda senaste buzz-words. Sånt får jag nog av på reklamen om bindor, antirynk-krämer, blöjor, etc.

quote:
Påhitt av dig! Har aldrig talat om membranproblem specifikt!

Håller med dig och ber om ursäkt för att detta exempel inte var relevant. Ändrar mig till:
quote:
Skillnaden jag upplever är att du argementerar genom att hoppa hit och dit! Ena studen är det fasen, andra gången är det membrandistorsion övertoner i för- eller eftertid, tredje gången är det alla ingående delar eller varför inte lådresonanser? Detta gör det väldigt svårt att komma fram till om det finns NÅGOT som gör så att högtalarna har egenskaper som minimerar/eliminerar rumsproblemen.

quote:
quote:
Å där trillade vi från saklighet till att citera marknadsföringsmaterial! ;-)
Är du nöjd med den kommentaren? Att du har mage att vara så dryg förvånar mig, så företagare du är.
Om du inte klarar att föra en diskussion utan arrogans så lägger vi ned på studs!

Ja det tyckte jag själv var en ganska kul kommentar, därav smilisen. Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt.

Poängen har återigen att göra med "make a point". Den syftade till ditt uttalande:
quote:
Jag är ingen filterexpert men IS bygger sina filter på ett icke konventionellt sätt där de gör precisa kompenseringar för elementen vilket bla renderar i lägre distorsionsnivåer samt betydligt högre effekttålighet.

Det är inte mkt djuplodande i detta.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/24 :  17:37:52  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Är det nån här som kan låta EA mäta på ett par IS

Det vore intressant att få ett expert utlåtande av IS myten

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/08/24 :  19:15:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Djuplodande information är inte att hoppa fram och tillbaka, slänga sig med produktblads-meningar om hur bra nått är och använda senaste buzz-words. Sånt får jag nog av på reklamen om bindor, antirynk-krämer, blöjor, etc.

Är det så du tolkar min information som du för övrigt bett om i dina frågeställningar då är det inte mycket mera jag kan göra.

Jag noterar att Andrén är inne på rätt spår och hans inlägg är mycket läsvärt, jag har ingenting att tillägga utöver..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/24 :  19:22:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I fallet IS pratar vi om "faslinjära" filter och diskreta komponenter. Därutöver så har IS snäva toleranser gällande elementen och exakt hur lådan skall vara stagad.

Låter som Steen Duelunds arbete och idéer används, någon som vet om det är så?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/24 :  21:01:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Är det så du tolkar min information som du för övrigt bett om i dina frågeställningar då är det inte mycket mera jag kan göra. Jag noterar att Andrén är inne på rätt spår och hans inlägg är mycket läsvärt, jag har ingenting att tillägga utöver..

Informationen om filtret upplevda jag vara utan speciellt mycket substans.

quote:
NU har jag bara observerat diskussionen, men anser mig ha tillräckligt kött på benen för att göra några tillägg.

Nej, man kanske inte vet exakt hur de gör sin filter. Men har man konstruerat filter så kanske man kan ana lite hur man gått tillväga. Jag tror Engelholm har en viss erfarenhet av både filter och elektronik.

För att göra en kvalificerad gissning så tror jag att IS som väldigt många andra företag använder FEM beräkningar för att förutse återgivningen av "system", där precis dessa komponenter , övergångar mellan filter till element till rum kan simuleras till ett resultat de önskar. Dessa program är enligt egen erfarenhet mycket bra.

Mao IS är bra på FEM och multifysik, och utan tvivel dess tillämpning.

Med detta sagt så kan vi gå till att rumsakustik inte är annat än tillämpad vågrörelselära. Sedan hur man på bästa sätt tar hand om rummet låter jag vara osagt, men man kan göra mycket idag med både rum och signal för att få en så problemfriare återgivning. Aktivt och passivt.

Att göra FEM på hela systemet är en möjlighet men man faller nog på frågan vilket rum man skall FEM'a mot? Eller? Studentlya på 9 kvm? Källare? Öppen planlösning om 40 kvm?

quote:
Jag vill lägga en en fråga i resonemanget med högtalarlådor och resonanser. Om man nu har högtalare, läs horn/pipa som inte nyttjar sin kavitet på samma sätt som slutet/basreflex, upplever man samma problem då?

Intressant frågeställning som i alla fall jag inte klarar svara på utan ett förtydligande av:
quote:
inte nyttjar sin kavitet på samma sätt

quote:
Låter som Steen Duelunds arbete och idéer används, någon som vet om det är så?

Har för mig det handlade om perfekt impulssvar? Något som även Vandersteen-högtalarna trycker hårt på. Betyder enligt vad jag förstår 1'a ordningsfilter, fysiskt placerade element i Z-axel - för att uppnå detta.

Just "faslinjärt filter" är ju inte entydigt vad som menas...eller kan nån förklara? Å varför skall filtret vara faslinjärt när det intressanta är hur filter och element och baffel och....samverkar?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/24 :  22:29:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Steen Duelund:
http://www.meta-gizmo.net/tri/speak/STEEN.html

Hela artikeln är intressant och vad jag tror IS har fokuserat på är avsnittet
"The room is an amplifier"

Det finns troligen en hel del som Duelund skrivit på hifisentralen.no också har jag för mig.
En del danska tillverkare, t.ex Peter Bahnsen http://www.bahnsenengineering.dk , har anammat Steen Duelunds idéer.
Se även http://www.duelundaudio.com/References.asp

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/24 22:42:10
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/08/25 :  08:53:39  Show Profile Send linnar a Private Message
"Just "faslinjärt filter" är ju inte entydigt vad som menas...eller kan nån förklara? Å varför skall filtret vara faslinjärt när det intressanta är hur filter och element och baffel och....samverkar?"

Detta har jag funderat på i åratal. Sedan B&O's stora arbete med faslinjära högtalare där man blandar och ger mellan elektrisk fas och akustisk dito.
Deras lösning går ut på att använda första ordningens filter samtidigt som man använder en "filler" mitt i delningen. Denna "filler" använder då skillnadssignalen i delningen som drivsignal. Slillnadssignalen är den signal som "blir över" när båda elementen överlappar varandra. Förfarandet ger en förbättrad elektrisk fyrkant och ökar belastningsmöjligheten som annars 1-filer är dålig på. Akustiskt har man placerat elementen i Y-linjen samtidigt som det övre och undre elementen vinklats mot varandra på så sätt att alla element ser samma avstånd till örat.
Hela baffeln har dämpats med filt.
Mätmässigt visade konceptet en hyffsad bra akustisk fyrkant, även mitt i delningen. Pulssvaret såg fint ut utan ringningar. Alla mätningar var B&O's egna.
Det eftersnack som fanns handalde om att varje högtalare måste justeras unikt för sig. Dvs det kan förekomma olika komponentvärden i olika högtalare i samma serie. Man hade också problem med att "fillern" man valt att använda var ojämn i kvalitén. Minsta avvikelse och fördelen med konceptet förbyttes till en nackdel.

Tydligen kom man på andra tankar senare eftersom man frångick konceptet (kanske var för dyrt att tillverka så).

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/25 :  09:25:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Verkar blir en trevlig kvällsläsning! Tack Bernt och Linnar!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/08/25 :  12:24:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nu har jag läst Duelund texten och speciellt delen om rummet och jag undrar om den verkligen står pall för någon närmare granskning av mer kunniga än jag? Har någon sett några kommentarer? Som så många andra profeter inom HIFI så har han en tydlig vinkel på sin betraktelse som är lite speciell. Jag får vibbar av snömos.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/08/25 :  12:46:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ett litet citat från Steen Duelunds artikel.
"I also feel the focus on standing waves to be wrongly emphasised. You can of course measure them, but you should be able to hear the timely difference of the two signals needed to build a standing wave #8212; the direct and the reflected one. Waves pass through each other in the time domain and music also only lives in that domain. It is also so, that to any instrument overtones are attached, and somehow we hear and experience live music joyfully with no major disturbances related to standing waves even in churches."

Jag lutar lite grann åt samma håll. En rak frekvensgång uppmätt i lyssningsposition är absolut ingen garanti för välljud. Om man kompenserar så mycket för resonanserna kommer man med all säkerhet att uppleva rummet som "konstigt". Vi är inte så känsliga för lite frekvenskurveavvikelser pga stående vågor som man kan tro, det är tvärt om normalt att det uppträder. I stort sett alla miljöer där man är van att höra musik har stående vågor. En alltför stor dos av resonans kan dock ge oönskade maskeringseffekter och i värsta fall också "boom" i basen med kvardröjande effekt.

Att det är naturligt med stående vågor är sannolikt grunden till att många upplever ljudet som naturligt även i rum som inte behandlats med mer än normal möblering. Att man sedan kan få det "ännu mer naturligt" med ganska små medel är en annan sak. Överdrifter kan göras åt båda hållen.

Edited by - MatsT on 2009/08/25 12:48:19
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/08/25 :  14:25:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
I also feel the focus on standing waves to be wrongly emphasised. You can of course measure them, but you should be able to hear the timely difference of the two signals needed to build a standing wave #8212; the direct and the reflected one.

Njäee? Det handlar väl om att basen (energin) skall försvinna ur rummet så att så lite som möjligt läggs till det som finns på skivan?

quote:
Waves pass through each other in the time domain and music also only lives in that domain. It is also so, that to any instrument overtones are attached, and somehow we hear and experience live music joyfully with no major disturbances related to standing waves even in churches.

Att dra parallell till kyrka där rummet är väldigt stort jämfört med lyssningsrum är gränsfall till fel.

Faktum är att mycket av akustikarbetet som ligger till grund lades för lääänge sedan, ca 100 år! I dessa fall jobbade man med salar, auditorium, etc. Sen tog man det okritiskt in i smårums-akustiken.

Personligen har jag stört mig vid live-spelningar pga rumsliga problem.

quote:
Vi är inte så känsliga för lite frekvenskurveavvikelser pga stående vågor som man kan tro, det är tvärt om normalt att det uppträder.

Frekvens nej, tidsdomän, jo!

quote:
Att det är naturligt med stående vågor är sannolikt grunden till att många upplever ljudet som naturligt även i rum som inte behandlats med mer än normal möblering.

Min erfarenhet är att det finns en gynsam fördelning av dom stående vågorna, men det brukar som oftast finnas nån låt/musik som exciterar problemfrekvensen.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/08/25 :  14:54:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite förtydliganden:

Att det är naturligt med stående vågor är sannolikt grunden till att många upplever ljudet som naturligt även i rum som inte behandlats med mer än normal möblering. Att man sedan kan få det "ännu mer naturligt" med ganska små medel är en annan sak. Överdrifter kan göras åt båda hållen.

Med normal möblering menar jag inte det nu rådande modet med minimal inredning och lite textilier utan relativt välpackade rum med bokhyllor fyllda med böcker och rejäla tygsoffor, gardiner etc.

Frekvenskurvan kan mätas vid olika tidpunkter och direktljudet skall givetvis ha en rimligt rak frekvenskurva. Om man mäter vid flera tidpunkter (vattenfallsdiagram) så är det viktigare att det inte dröjer kvar för mycket än att kurvorna strax efter direktljudskurvan är raka.

Om man har rejäla problem med stående vågor märker man det tydligt. Om man inte märker det så betyder det inte att det kan bli bättre.

Överdrifter är inte bra.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/08/25 :  19:30:03  Show Profile Send linnar a Private Message

"Överdrifter är inte bra."

- Så är det, ingen kan säga emot. Som DIY'are är det just överdriften som är driften
men för den vanlige lyssnaren har man kommit långt bara genom att använda
ett normalt möblerat (som en 50+ är van vid) lyssningrum.
För att inte skrämma bort den vanlig musiklyssnaren kan man också säga att det går att
mildra ståendevågproblem utan att dra in uppseendeväckande attiraljer i rummet.
Man kan ex.vis fplacera högtalarna mot en annan väg eller flytta ut dem från hörnet.
Man kan också testa med att flytta in en av högtalarna närmare hörnet osv.
Ingent av detta tar bort stående vågor som rummets beskaffenhet ordnar så lagbundet
men man kan mildra dem så att man obesvärat kan lyssna igen.

Vi andra miljöskadade element får väl fortsätta att experimenter och testa medans
han som flyttat runt sina högtalare en stund sitter och njuter av musik....

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/08/25 :  19:34:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är en länk som kan vara bra att ha -Acoustical Society of America

http://asadl.org/

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Intelligent Sound
Starting Member

1 Posts

Posted - 2009/08/26 :  12:43:42  Show Profile  Visit Intelligent Sound's Homepage Send Intelligent Sound a Private Message
Hej på er alla

Detta är Petter Hölaas som driver Intelligent Sound AB. Om ni har frågor om IS och vad vi håller på med, är det bara att ta kontakt och komma på besök/lyssning.

Hälsningar
Petter Hölaas
08-584 50000
Skolvägen 35 i Kungsängen utanför Stockholm
petter@intelligentsound.se
www.intelligentsound.se
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/08/26 :  17:46:46  Show Profile Send Andrén a Private Message
Hej Petter!

I förbifarten slänger jag iväg en kort fråga. Använder ni FEM-simulering för att utveckla era produkter?

Mvh Andrén

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:43:38  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare IS Petter å välkommen till hififorum!

Vad andvänder du för komponenter i ditt delningsfilter

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/08/27 :  06:37:07  Show Profile Send linnar a Private Message
Att mäta så som Intelligent Sound beskriver på hemsidan är inget nytt. Alla möjligt förekommande metoder har används testats och experimenterats med. Ingen av testerna är den andra lik exakt och inga har uppgett hur man i detalj gått tillväga, därför är det svårt att säga vad som är bäst.
Jag har själv testat en uppsjö olika mätmetoder och kan efter det inte säga om jag får reda på mer om de olika frekvensernas uppförande och samspel med varandra. Ibland tycker man sig se en öppning men nästa mätning faller allt platt igen. För min del slutar det alltid med den traditionella uppställningen med närfältsmätning kombinerat med mätning 1 m ifrån och vid olika tänkta lyssningsplatser.
En sak vet jag efter dessa olika experiment, högtalarna låter aldrig som man mäter oavsett mätmetod. Orsaken är bla hur rummet är beskaffat, var högtalarna står i rummet och hur de står sinsemellan. Som grädde på moset tillstöter det där fenomenet om att vi alla inte hör samma saker.
Jag skulle kunna fortsätta beskrivningen av problemet så att det till slut skulle bli en hel bok. mMd andra ord, den akustiska världen och sammspelt i den världen är så komplicerad att man helt enklet inte kan överblicka den bara genom att mäta oberoende hur man mäter. Inte ens Intelligent Sound's mätmetod löser detta möjligtvis att har man förfinat metoden att mäta samspelet mellan elementen. Tyvärr lyssnar inte naturlagarna på Intelligent Sound's beskrivningar om ljudets utbredning i rummet, speciellt när man slutar mäta under 35hz. Man får nog fortsätta baxa omkring grejerna eller akustikreglera om man vill köra med overkill.

Intelligent Sound's texter om mätmetod var dock intressanta. Jag fick en idé om hur jag skall putsa på en idé om att "mäta på spalt i planka" (som inte heller är en ny idé). I korthet går idén ut på att mäta högtalarna (alla) i rummet utan att rumseffekterna kommer med. Mätkurvan använder man som kalibreringsfil, alltså nästa mätning ger en helt rak frekvens-/faskurva. Nästa mätning gör man utan "plankspalt" på exakt samma plats och får på så sätt en frekvens-/faskurva som visar rummets tillskott vid mätplatsen.
En annan metod som jag testat att använda endast för att mäta själva högtalaren så ostört som möjligt är att lägga mikrofonen på golvet mot en vägg mitt på väggens långsida. Högtalaren placerar man så att halva elementen sticker fram längs väggen. Har också testat med att ställa upp skivor 90 grader mot elementen och med mätmikrofonen i ena ändan av skivan. Problemet är att få låga frekvenser att samspela med högre i mätningen. IS har kanske delvis löst problemet genom att helt enkelt inte mäta de lägsta frekvenserna. Jag vet inte om det är smart eller om man lurar sig själv. Det är säkert smart för att få fram hur elementen samverkar som tycks vara den stora behållningen i IS metod.
För min del slutar det ofta med att man är tillbaka och mäter som de gjorde för "100 år sedan" (en ljudexpert från den tiden skulle göra sig bra idag åxå) och använder sunt för nuft blandat med lite erfarenhaet och klurighet. Med det och helt vanliga mätningar kommer man långt.

EDIT:
Glömde lite komman här och där. Hittar ni dom får ni behålla dem...

Edited by - linnar on 2009/08/27 06:47:04
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000